Az irányelv átültetését megvalósító új joganyag a fogyasztók tájékoztatását, a torzítatlan fogyasztói döntéshozatalt és a vásárlás szabadságát hivatott erősíteni. A fogyasztó érdekeit középpontba állító célok megvalósításához azonban rendkívül összetett értékelési szempontok és bonyolult hatásköri szabályok között vezet az út, melyen a reklámozók esetenként igen nehezen tudnak eligazodni.
A reklámtevékenység minden formáját érinti az új reklámszabályozás. Megújult a reklámtörvény, átalakult a versenyjogi fogyasztóvédelem szabályrendszere, és új elemeket hozott be a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény. E jogszabály többlépcsős értékelési rendszerben közelíti meg a fogyasztók felé irányuló tájékoztatás tartalmi kérdéseit, valamint az ehhez kapcsolódó magatartási elvárásokat. Általában véve is tilos tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatni, ám a gyakorlatban nem könnyű azt megítélni, hogy mikor hiányzik a megfelelő szakmai gondosság, az elvárható szakismeret, és mikor torzulhat ezzel összefüggésben a fogyasztók döntése.
Az értékelés második szintjén már valamivel megfoghatóbb szabályokat tartalmaz a törvény. Ennek alapján például megtévesztő lehet, ha a kereskedelmi kommunikáció valótlan információt vagy valós információt megtévesztő módon közöl. Bajba kerülhet a vállalkozás akkor is, ha a fogyasztó tájékozott döntéséhez szükséges információt elhallgat, vagy azt elferdítve, értelmezhetetlen formában közöl. Agresszívnek minősülhet az az értékesítési forma, amely pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással korlátozza a fogyasztót a szabad választásban, és olyan döntésre készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.
A harmadik szint egy „reklámozási feketelista”. Az ott felsorolt magatartások, például valamely minőségi jelzés jogosulatlan feltüntetése, a fogyasztók „zaklatása”, vagy a csalogató reklám – a leírt jogszabályi feltételek együttes fennállása esetén – minden további mérlegelés nélkül jogsértőnek minősülnek.
A kérdés jelentőségét jelzi, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által tavaly kirótt bírságok több mint fele, öszszesen 1,28 milliárd forint a fogyasztói döntések sérelmére vezető piaci magatartásokkal volt kapcsolatos. 2008 júniusáig a versenytanácsi marasztaló döntések szinte kizárólag e tárgykörben születtek, ennek alapján az első fél évben összesen 540 millió forint bírságot szabtak ki.
A vállalkozásokat az új fogyasztóvédelmi szabályozás érvényesítése során három hatóság vizsgálja majd, többszörösen megosztott hatáskörben. Általános hatáskörben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jár el. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ágazati alapon meghatározott hatáskörrel jelenik meg, végül a GVH hatáskörébe tartoznak ágazattól függetlenül – szűk kivétellel – mindazon ügyek, amelyek a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmasak.
Az előzmények tükrében talán nem túlzás azt feltételezni, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen magatartásokkal szemben a GVH mellett a két másik hatóság is hathatós fellépést fog tanúsítani. Az NFH és a PSZÁF által kiszabható bírság mértéke a legsúlyosabb jogsértések esetében akár kétmilliárd forintig is terjedhet. A GVH által kiszabható bírság maximuma továbbra is a jogsértő vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet.
Nem babra megy tehát a játék, amelyben pedig minden vállalkozás részt vesz, hiszen a termék vagy szolgáltatás értékesítésének elengedhetetlen eszköze a reklám, a fogyasztók meggyőzése. Fontos előre tudni, hol húzódnak az új határok, és a régi hatóságok mit rejtegetnek újraszabott köntösük alatt.
A szerző ügyvéd, a Réti, Antall és Madl Landwell Ügyvédi Iroda tagja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.