Elismerve a megnehezült gazdálkodás feltételeinek a „javítását” célzó felvetéseket, mégiscsak furcsa, hogy – tudva vagy nem tudva – a szorgalmazott kormányzati beavatkozások sok esetben az átkos szocialista rendszerben meghonosodott állami koordináció reinkarnációját jelentenék. A fuvarozók és a kormányzat közötti megállapodás jó példa erre. Az egyezség egészét nincs módomban megítélni (és kívülállóként nem is volna etikus), de egy-két vonatkozását érdemes kicsit részletesebben megvizsgálni. Ha pontosan értem, a fuvarozók az államtól olyan kötelező árképzést és szerződési szabályozást várnak, amely az üzemanyagárak növekedését automatikusan és egységesen érvényesíti a szállítási szerződésekben. A fuvarozók megítélése szerint a versenyt ez nem érintené, hiszen a többi költség vonatkozásában megmaradna. De ha igaz azon további állításuk, hogy a szállítási kiadások egészének 50 százalékát teszi ki az üzemanyagra fordított összeg, úgy a versenyből éppen a legjelentősebb költségtényezőt vonnák ki. Ráadásul a szállítás területén éppen az üzemanyag-fogyasztás a mindent eldöntő tényező, hiszen a korszerű járműállomány, a jobb fuvarszervezés stb. alapvetően meghatározza a fajlagos fogyasztást.
Az üzemanyagárak egységes és automatikus beépítése a szerződésekbe igazából a verseny kiiktatását jelentené, az egységes, normatív árkövetés pedig éppen a korszerűbb, kisebb fajlagos fogyasztással működő cégeket hozná hátrányos helyzetbe, és indokolatlanul támogatná az üzemanyagfaló, versenyképtelen vállalkozásokat. Ez a fajta szabályozás a kialakult vállalati struktúrát betonozza be.
Az alapkérdés mégiscsak az, hogy az adott piaci feltételek mellett a fuvarozók miért nem képesek a drasztikusan megemelkedett üzemanyagköltségeket áraikban érvényesíteni. A lehetséges válaszok sokfélék, de döntően azért nem, mert függetlenül attól, hogy az érdekképviseletek hogyan vélekednek, a fuvarozói kapacitásuk jóval meghaladja a valós fizetőképes keresletet. Nincs hír arról ugyanis, hogy országosan elszállításra váró áruk lennének, vagy ilyen gondok egyáltalán felmerülnek. A felesleges, megemelkedett költségszinten racionálisan nem működtető fuvarozó cégeknek pedig le kellene vonniuk a konzekvenciákat. Egyébként sincs akadálya annak, hogy az éves szállítási szerződésben az érintettek az üzemanyagárak változásaira tekintettel legyenek, de ezt kötelezővé tenni a verseny érzékelhető korlátozását jelentené.
A verseny sajátos értelmezése az is, hogy miután a jövedéki adó mérséklésének eleve reménytelen kezdeményezése süket fülekre talált, a számított 4-5 milliárdot a fuvarozók szeretnék a felhasznált üzemanyagokhoz kapcsolódóan egységesen visszaigényelni. A hírek szerint a kormány a szóban forgó összeget – szerintem az egyetlen értelmes módon – a járműpark korszerűsítésének a támogatására kívánja felhasználni. Meglepő, hogy az erre szánt állami támogatást az érdekképviseletek nem tartják a versenyképességet javító tényezőnek. Pedig különösebb közgazdasági elemzés nélkül is kézenfekvő, hogy a nemzetgazdasági érdekeket is szolgáló versenyképesség legfontosabb eleme a korszerűbb járműpark elősegítése.
Külön megfejtendő rejtély, hogy az érdekképviseletek által favorizált versenyképességet javító támogatások miért csak a szállítást fő tevékenységként végző cégekre vonatkoznának. A semleges versenyszabályozás elvének nagy dicsőségére a szállítási teljesítményekben jelentős súlyt képviselő egyéb piaci szereplőket miért kellene hátrányos helyzetbe hozni? A lehangoló az egészben az, hogy a piacgazdaság alapjait is érintő kívánságokat a nem éppen szalonképes demonstrációkkal való fenyegetésekkel támasztják alá.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.