- Az amerikai bankok a tengerentúli pénzügyi válság nyomán vonakodnak az ottani nagyvállalatok jövendő fejlesztéseit – köztük a McDonald’sét is – meghitelezni. Ennek milyen kihatása lehet a cég beruházási terveire Magyarországon?
- Nem érintenek bennünket hátrányosan az amerikai folyamatok, így nemhogy lassítanánk, sokkal inkább Magyarországon is felgyorsítjuk a beruházásokat. Ezt arra alapozom, hogy a következő három évre már elfogadott terveink alapján évente öt-hét új éttermet nyithatunk, szemben az utóbbi öt évben megszokott két-hárommal. Évi 2,5 milliárd forintunk lesz ezekre a beruházásokra, s ebből nemcsak új éttermekre, hanem a régiek közül évi tíznek a korszerűsítésére is futja majd. A pénzügyi válság a beruházásainkat azért sem érinti kedvezőtlenül, mert az anyacégnek bőséges a készpénzállománya, s a beruházások jelentős részét nem hitelből kell finanszíroznia.
- Mit mutat a cég első nyolchavi mérlege a hazai gyorskiszolgáló éttermi piacon?
- Elégedett vagyok, vendégszámban 6, értékben mintegy 13 százalékkal növekedtünk, ez utóbbi ráadásul felerészben nem az áremelkedésnek, hanem a tényleges forgalomemelkedésnek tulajdonítható. A McCafék forgalma értékben mintegy 20 százalékkal nőtt.
- A cég az elmúlt egy évben jelentősen változtatott a „településpolitikáján”, már nemcsak a fővárosban és a megyeszékhelyeken jelenik meg, hanem elindult az ötvenezer főnél kisebb lélekszámú városok felé is. Az évi öt-hét új egység hogyan oszlik majd meg az egyes településméretek között?
- Noha a közel százból 55 Budapesten működik, a fővárosi piacot még mindig nem tartjuk túltelítettnek, így a jövőben is legalább évi két új éttermet létesítünk, de az éves „kvóta” többi része már inkább az ötvenezresnél kevesebb lakosú településeknek jut majd. Ezeknél arra is törekszünk, hogy az újabb – zömében autós – egységek a nagy forgalmú sztrádák, autóutak mellé települjenek. Magyarországon az autós éttermeink nagyon jó bevételt hoznak, jelenleg a teljes forgalom 45 százalékát adják, míg az USA-ban ez az arány 70 százalékos.
- Hogyan alakul a jövőben a franchise- és a saját éttermek aránya? Az újonnan nyitottakra is pályázhatnak a franchise-partnerek?
- Az a cél, hogy nőjön a szerződéses éttermek aránya, de hogy ki melyiket üzemeltetheti, sok körülménytől, egyebek mellett az adott helyszíntől is függ. Az is lehet, hogy az újakat még sajátként nyitjuk, majd a megfelelő partner megtalálása után átkerülnek a másik kategóriába. Mindkettőre van friss példa, a közelmúltban nyitott szekszárdi étterem kezdettől az egyik franchise-partnerünké, míg a napokban megnyílt mosonmagyaróvári egyelőre saját étteremként üzemel.
- Legutóbb azt nyilatkozta, egyelőre nem kívánják bővíteni a szerződéses partneri kört, csak a régiekre építenek. Miért? A növekedési ütemet látva, nem indokolt esetleg újak bevonása is? Ha igen, kit ítélnek erre alkalmasnak a McDonald’snál?- Azért akarjuk előtérbe helyezni a régi, megbízható partnereket, mert szeretnénk, ha megtalálnák a számításaikat. Partnerenként átlagosan három étterem lenne az ideális, ezzel szemben Magyarországon egyelőre a kettő tekinthető általánosnak. A nyugat-európai, tengerentúli piacokon egy-egy franchise-partner ennél több éttermet is üzemeltet. A magyarázat egyszerű, minél több az egység, annál jobban érvényesíthetők a szinergiák is, nagyobb mértékben nőhet a vállalkozó bevétele. De nyitottak vagyunk az újak felé is, akikkel szemben ugyanazok az elvárásaink, mint a régiekkel szemben: legyen elegendő finanszírozási forrásuk, az adott étterem beruházási szükségletének 25-30 százalékával kell készpénzben rendelkezniük, és ezenfelül a szükséges forgótőkét is mozgósítaniuk kell, például a nyitó árukészlet megvásárlására.
- Néhány éve még szinte egyedüliként indította el a McDonald’s Magyarországon a kávézóit. Azóta felnőtt mellette az egyre több szereplős piac. Hogyan látja ennek fényében a McCafék jövőjét, eredménytermelő képességét?
- Egyáltalán nem meglepő a versenytársak megjelenése és ilyen mértékű terjeszkedése. A McCafék nekünk is sokat hoznak a konyhára, az itteni forgalom majd kétszer akkora ütemben emelkedik évente, mint az éttermeké. Az már más kérdés, hogy az önálló kávézókra vonatkozó korábbi terveinkkel ellentétben végül 99 százalékban megmaradunk a „shop in shop” koncepció mellett, vagyis inkább a gyorskiszolgáló éttermek részeként üzemeltetünk kávézót. A vendégkört tekintve pedig a piac azon szegmensét – a közepes jövedelműekét – célozzuk meg, ahol többen is megférnek egymás mellett. A „reggeliző” koncepciónk is jövedelmezőnek bizonyult, így az sem kizárt, hogy a jövőben akár külön vacsoramenüt is bevezetünk.
- A forint árfolyama, amely a zömében euróalapú beszerzések miatt jelentősen befolyásolja a McDonald’s termékeinek az árát, az idén szélsőségesen ingadozó. A cég az év eleji gyenge árfolyam miatt erre az évre még háromszori áremelést tervezett, a forint időközben jelentősen megerősödött, hogyan hat ez az árakra?
- Az árpolitikát nem csak az árfolyam alakítja: az első nyolc hónapban euróban 13-15 százalékos az élelmiszerek drágulása, s ezt kevéssé ellensúlyozza a magyar valuta erősödése. A McDonald’s rendszerén belül a szinergiáknak köszönhetően nem következett be ilyen drasztikus emelkedés, így az idén mindkét hatást figyelembe véve összességében 5-6 százalékkal, vagyis jóval az általános élelmiszerár-növekedés alatti mértékben emeljük az árainkat. Évente általában két-három kisebb drágítást indokol az infláció, az idén eddig kétszer növekedtek az áraink.
- Az elmúlt években jelentősen átalakult a McDonald’snál a beszerzés is. Az anyacég döntése alapján a beszállítók már nem helyi, hanem regionális alapon szerveződnek, egy-egy vállalkozás több piacot is ellát a termékeivel. Az átalakulás nyomán viszont jelentősen megcsappant a magyarországi beszállítók száma. Mi várható a jövőben?
- Tény, hogy az EU-csatlakozást követően csökkent a Magyarországon nekünk dolgozó beszállítók száma, de ez nem jelenti azt, hogy ez az arány meg is marad. Sőt, igyekszünk erősíteni a beszállítóinkat, hogy legyen lehetőségük a növekedésre. Tudomásom szerint a magyarországiak közül a baromfihús-ellátó, amely Európa számos más országába is szállít, az igények növekedése miatt éppen kapacitásainak több mint megkétszerezésére készülhet. Magyarországon jelenleg hat céggel van szerződésünk, de nem kizárt, hogy a kör újabbal bővülhet. A pékárut eddig szállító osztrák partner kapacitásai végesek, müncheni ellátóközpontunk most Európa-szerte több vállalattal is tárgyal, köztük egy magyar kft.-vel is, amely korábban már beszállítónk volt.
- Egyre több középkorú, sőt idősebb alkalmazottat is lehet ma már látni a McDonald’s éttermekben. A cég változtatott az eddigi – a fiatalokat előtérbe helyező – személyzeti gyakorlatán, vagy ma már egyre nehezebb fiatal munkaerőt találni?
- Meglep a kérdés, én ugyanis nem látok nagy változást, nálunk régebben is dolgoztak az idősebb korosztályból. A McDonald’s nem alkalmaz a munkavállalók korával kapcsolatos megkülönböztető személyzeti politikát. Teljesen nyitottak vagyunk mindenki felé, megváltozott munkaképességűeket is foglalkoztatunk. Sőt úgy ítéljük meg, az idősebb korosztály jobban szót ért a vendégkörrel, mint a fiatalok. Időről időre talán azért tűnhet fel jobban az idősebb emberek jelenléte, mert amikor elkezdődik a tanítás, a diák munkaerő eltűnik az egységeinkből. Egyébként nincs munkaerő-problémánk, szerintem a kezdő béreink is elég vonzók, jelenleg is többen jelentkeznek, mint amennyi szabad helyünk van.
n Nyolcadik éve dolgozik Magyarországon, ötödik éve az itteni első számú vezetőként. Hogyan alakul a jövőben a saját karrierje a McDonald’snál?
A magyar leányvállalat mellett két évig igazgattam még a görög érdekeltséget is, ez a megbízatásom az idén lejár, de máris kaptam újabb országokat: a szülőhazámat Csehországot és hozzá Szlovákiát. Még legalább egy-két évig azonban a magyar leányvállalatot is vezetem, s mivel nagyon jól érzem magam itt, maradok Budapesten, s innen irányítom a másik két piacot. A családommal nagyon szeretünk Magyarországon élni, a gyerekeim már az itt-tartózkodásunk idején születtek. Ha azt is kérdezné, mit szeretünk az itteni életben, azt mondanám, a nyüzsgést. Prága inkább a turisták miatt mutatja élénkebb arcát, a helybéliek zárkózottak, munka után hazamennek, nem nagyon élnek társasági életet, nem úgy, mint a magyarok, akik étterembe, moziba, színházba vagy baráti társaságba járnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.