BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A benzinkutak Mátyás királya

2008.12.22., hétfő 00:00

Évente egyszer álruhát ölt a Shell Hungary Zrt. nemrég kinevezett igazgatósági elnöke, hogy Mátyás király módjára megtapasztalja, miként mennek a dolgok cége töltőállomásain. Teszi benzinkutasinas-ruhájában, s felmászik akár a kamion szélvédőjét is lemosni, vagy hátrébb lép, ha rámordulnak, hogy „hozzá ne érj az autómhoz!” Be is gyűjt egy nap annyi borravalót, mint az igazi kutasok.

Erényi Balázs középiskolásként a budapesti hidak szerelmese volt, tehát hídmérnöknek tanult. Ebben szerepe lehetett gépészmérnök édesapjának, de annak a családi szemléletnek is, hogy az dolgozik, aki alkot is valamit. A hidakhoz végül csak annyi köze lett, hogy egy egyetemi munkacsoport tagjaként a Szabadság híd biztonságosságát vizsgálta. 1988-tól első munkahelyén, a Mélyépterv tervezőirodánál hídépítési igény híján közműprojektekkel, a veszprémi vár felújításával és a veszprémi állatkert vízelvezetőjével vigasztalódott.

Ám akkortájt nyíltak meg az önálló vállalkozás lehetőségei is. Fiatal volt, sok energiával és erős pénzkeresési vággyal. Belevágott. „Minden hangszeren játszottam” – emlékezik vissza. A változatos munka, a jó kereset, az izgalmas életmód pazar két éve alatt egyvalami mégsem körvonalazódott ki: a jövőkép. Épp akkor hívták a Shell-Interaghoz benzinkúthálózatot építeni. A korábbinál kisebb pénzért, de tervezhetőnek ígérkező folytatásért ment. Persze vonzotta a globális brand is, élt még benne a gyermekkori lakhelye közelében lévő Shell-kút emléke.

A cég 1994-ben lett teljes tulajdonú Shell-leány, Erényi Balázs pedig hálózatfejlesztési vezető. Akkoriban, sokévi extenzív fejlődés után a tulajdonosok már kezdték firtatni a nyereségesség kérdését is. Erényi Balázstól várták a választ, akit 1997-ben kiskereskedelmi vezetővé neveztek ki, de előtte kitaníttatták: az országban az elsők között szerzett MBA-fokozatot a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem és a London Business School kurzusán. Jókor jött az új feladat, már ő maga is szívesen kipróbálta volna magát üzleti vezetőként. A startba, a szemléletváltásba besegített a társaság egy amerikai tanácsadója is. A hazai csapat olyan szinten megtanulta tőle a leckét, hogy a vállalat 1997-ben bevezetett Smart programját a magyarországi mintára vette át mintegy tíz, más európai országokban működő Shell cég. Akkortájt kellett például elfogadtatni a piaccal, hogy nem minden üzemanyag egyforma. 1999-ben Európában elsőként nálunk vezették be a V-Power üzemanyagot. Nem szívesen beszél arról, milyen változtatásokra készül elődje székéből. Az a fő, hogy a munkatársak szakmailag felkészültek és motiváltak legyenek, s hogy a vállalat támogassa őket.

Névjegy

Shell Hungary

A Shell Hungary Zrt. Magyarország második legnagyobb üzemanyag- kiskereskedője, 197 töltőállomást üzemeltet, piaci részesedése 20 százalékra tehető. Aktív a gázpiacon, nyit a villamosenergia-piac felé is. 2007. évi nettó árbevétele 217 milliárd forint, adózott eredménye 5,9 milliárd forint volt.

Erényi Balázs (44)

Építőmérnök, MBA-diplomás. 1991-ben lépett be a Shell Hungary Zrt.-hez, ahol a töltőállomás-hálózat fejlesztéséért felelt.

1997-től kiskereskedelmi igazgató volt Magyarországon, később Lengyelországban is, végül a térségben. 2008 decemberétől a zrt. igazgatósági elnöke.


A Shell Hungary Zrt. Magyarország második legnagyobb üzemanyag- kiskereskedője, 197 töltőállomást üzemeltet, piaci részesedése 20 százalékra tehető. Aktív a gázpiacon, nyit a villamosenergia-piac felé is. 2007. évi nettó árbevétele 217 milliárd forint, adózott eredménye 5,9 milliárd forint volt.

Erényi Balázs (44)

Építőmérnök, MBA-diplomás. 1991-ben lépett be a Shell Hungary Zrt.-hez, ahol a töltőállomás-hálózat fejlesztéséért felelt.

1997-től kiskereskedelmi igazgató volt Magyarországon, később Lengyelországban is, végül a térségben. 2008 decemberétől a zrt. igazgatósági elnöke.

-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.