A régi vicc ebben a helyzetben különösen aktuális tanmeseként tűnhet fel: „Három cipőkereskedő nyit közvetlenül egymás mellett boltot. Ezt meglátva a jobb oldali üzlet tulajdonosa a következőt írja a kirakatba: »Széles választék!« A bal oldali boltos is felbátorodik, és az alábbi üzenetet küldi az utca felé, szintén a kirakatüvegen keresztül: »Alacsony árak!« A középső kereskedő gondolkodik egy kis ideig, majd a következő rövid feliratot függeszti ki az ajtajára: »Bejárat!«”
A valóság persze ritkán ennyire egyszerű, de a fenti megállapítás mindenképpen megállja a helyét. Az ingatlanpiac és vele együtt az építőanyag-ipar az elmúlt több mint egy év alatt olyan mélységeket járt meg, hogy az igazi felemelkedéshez vélhetően több kell egy a bejáratra kilógatott táblánál. Az a probléma ugyanis, hogy jelenleg kevesen járnak be a boltba. Az új építésű lakások piaca csaknem teljesen összeomlott, ennél rosszabbul már csak az ez évre szóló megrendelésállomány fest.
Azonban – ahogy a „tanmese” is tartja – egy jó ötlettől vezérelve csaknem bármilyen rossz szituációból kivághatjuk magunkat. Az ingatlanpiacon például kiderült, hogy az emberek ahelyett, hogy új lakásokat vásárolnának, inkább felújítják, korszerűsítik meglévő ingatlanjaikat. Ezzel gyakorlatilag két legyet ütnek egy csapásra: az ingatlan értéke nő – a helyreállítást követően pedig drágábban értékesíthető –, a korszerűsítés révén ugyanakkor – ha ügyesen ruházott be a tulajdonos – a rezsiköltségek is jelentősen csökkenthetők. Ráadásul, ha egy kis kézügyességgel is meg van áldva a ház tulajdonosa, akár saját kezűleg is elvégezhet bizonyos műveleteket, megspórolva a szakember munkaköltségét.
Ha a felújítások bővülő piacát lehetőségnek tekintjük – márpedig ez az egyébként szűkülő mozgástérben nagyon is annak tekinthető –, már nagyjából adott is a pálya, amelyen el kell indulni. Ilyenkor az építőanyagot gyártó cég értelemszerűen nagyobb hangsúlyt fektet azon termékek piacára, amelyekre a felújítások során szükség van. Ilyenek például az utólagos homlokzati hőszigetelések és az egyéb felújításokkal kapcsolatos termékek. Mindeközben visszafogja az új építéshez köthető termékgyártást, és olyan termékeket fejleszt, amelyek a korábbiaknál jobban illeszkednek a „csináld magad” szelleméhez.
Persze a megfelelő termékek gyártói kapacitása könnyen korlátot szabhat a terjeszkedési lehetőségeknek. Óvatosságból kevés cég kezd ilyenkor felvásárlásba, még ha finanszírozni is tudná azt. Pedig az „Akkor vásárolj, amikor mindenki elad!” lassan egy évszázados imperatívusza ebben a szituációban is nyerő helyzetet eredményezhet. Ha tehát társaságunk rendelkezik némi megtakarított tőkével, akkor mindenképpen érdemes körbenézni az ilyenkor általában olcsón megszerezhető célpontok között – legyenek azok akár az országhatárokon túl. Ezzel nemcsak a meglévő kapacitásokat növelhetjük, de egyben új piacokat is szerezhetünk. Sőt! Mivel a környező országokban a válság különféleképpen hatott az ingatlanpiacra, ha megfontoltan jártunk el, esetleg egy ottani erőteljesebb konjunktúrába is bekapcsolódhatunk gyártóként. Ám akár ez a helyzet, akár nem, a válságot követő felfutást versenytársainknál biztosan kedvezőbb pozícióból tudjuk majd kezdeni.
Az imént említett lépések mellett persze a klasszikus tendőkről se feledkezzünk meg. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a partneri kör kiterjesztésének és a rajtuk keresztül nyújtott szolgáltatások bővítésének lehetőségét. Ha többet vagy könnyebben tudunk kínálni, a szűkebb kereslet ellenére is többen találnak meg bennünket.
Összefoglalva: egyszerű, általános recept nincs a válságra, azonban ha gyorsan képesek vagyunk felmérni a helyzetet, merünk és tudunk is azonnal lépni, akkor a válság sem más, mint egy egyszeri piaci lehetőség, amelyet meg kell ragadnunk. Ezután valóban nincs más dolgunk, mint kitenni a táblát az ajtónkra: „Bejárat!”
A szerző a Masterplast vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.