Trinn Gábor
Ügyvéd
Kérdések
„A célt illetően alkalmatlannak tartom a megoldást, mert a korrupció visszaszorítása és a verseny tisztaságának biztosítása intézményileg elvben megoldott, ott van erre az igazságszolgáltatás, a Közbeszerzések Tanácsa és a közbeszerzési döntőbizottság, valamint a Gazdasági Versenyhivatal. Ezeknek kellene hatékonyan működni.
A szabályozás elnagyolt. Milyen lesz például a jogviszony a pályázat nyertese és a megállapodást megkötött átláthatósági biztos között? Miért pont a pályázat nyertese kössön megállapodást, lépjen ebbe a jogviszonyba? Milyen jogkörben, milyen felelősséggel van jelen a szerződés teljesítésénél, módosításánál a biztos? Tehát nem rendezi a jogkövetkezményeket megfelelően, így inkább a jogbiztonság ellen hat, mint mellette.”
Alexa Noémi
A Transparency International ügyvezetője
Elhibázott
„A közbeszerzések civil kontrollját garantáló átláthatósági megállapodásokat maximálisan támogatom. Az átláthatósági biztos magyar szabályozása azonban ellentétes a nemzetközi gyakorlatban bevált módszerrel, így elhibázottnak tartom. Míg a berlini repülőtér felújítását felügyelő szakértő egyik fő tulajdonsága, hogy hiteles szakember volt az ajánlatkérő, az ajánlattevők és a nagyközönség szemében, addig a hazai átláthatósági biztosoknak elsősorban a Közbeszerzések Tanácsa vizsgáján kell jól teljesíteni. Ezáltal a korrupciós kockázatokat kivédeni képtelen állami kontrollintézmények számát erősítjük, növeljük a visszaélési lehetőséget, feleslegesen költve az adófizetők pénzét. Érdemes lenne a nemzetközileg bevált módszert alkalmazni.”
Vadász György
A Magyar Iparszövetség ügyvezető társelnöke
Pótcselekvés
„A jogalkotói szándék, az átláthatóságra törekvés egyértelműen támogatható. A baj csak az, hogy – mint számos más kérdésben – ha valamit nem tudunk megoldani, egy tanács vagy éppen egy biztos létrehozásával elintézhetőnek tartjuk a problémát. Ez azonban rendszerint nem egyéb, mint látszat- vagy pótcselekvés, különösen ha olyan, az egész társadalmat, gazdaságot átszövő súlyos jelenségről van szó, mint a korrupció. Úgy gondolom – s ezt a szakmai, érdek-képviseleti szervezetek már jó ideje hangsúlyozzák –, hogy az amúgy is bonyolult szabályokat nem újabb intézményekkel kellene tovább bonyolítani. Egy új, egyértelmű közbeszerzési törvény lehet a célravezető megoldás, amelyben helyet kaphatna néhány, a fejlett nyugati országokban alkalmazott rendelkezés is.”
Hubai Ágnes
A TÖOSZ közbeszerzési szakértője
Aggályos
„Az átláthatósági megállapodásnak nemzetközi háttere van, a cél tehát üdvözlendő, de vannak félelmeim. A némely esetben kötelező átláthatósági biztossal megnő a közbeszerzési eljárások szereplőinek száma. A közösségi értékhatár feletti beszerzésekben például kötelező a hivatalos közbeszerzési tanácsadó részvétele, a támogatásos eljárások nem nélkülözik a támogatót, egymilliárd forint fölötti támogatásnál az EKKE »figyelő szemeit« sem. És mindannyian beleszólhatnak az eljárásba, ami a közbeszerzési törvény értelmezéséből eredő konfliktusok forrása lehet. Ráadásul az egyébként fontos feladatot betöltő átláthatósági biztos felelőssége egyáltalán nem tisztázott. Aggódom amiatt is, mert a több résztvevő óhatatlanul több idővel és nagyobb költséggel jár.”
Bűrös László
A Közbeszerzési Jogászok Országos Szövetségének elnöke
Alkalmatlan
„Az átláthatósági biztosi intézmény véleményem szerint alkalmatlan a korrupció visszaszorítására, sőt, könnyen a céljával ellenkező hatást válthat ki. Tisztázatlan felelősségi viszonyok között tovább halmozódik az eljárások lebonyolításában közreműködők száma, növelve az eljárások költségeit. Az ajánlatkérőknek újabb szereplők elvárásainak kell megfelelni. A biztosok az érdemi döntésekért vállalt felelősség nélkül gyakorolhatnak befolyást az ajánlatkérőre, felhasználva azt a lehetőséget, hogy akár megalapozatlanul tegyenek közzé vélt jogsértéseket. Elgondolkodtató módon a jogszabály legjobban kidolgozott része a biztosi vizsgarendszer, amely üzleti lehetőségeket akkor is rejthet magában, ha maga az intézmény alkalmatlan a célzott eredmény elérésére.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.