A vállalkozói érdekképviseletek évek óta hangoztatják, hogy a 7000 milliárd forint értékű EU-s támogatásból a vállalkozásokat a jelenlegi mintegy 800 milliárd forintnál magasabb arányban kellene támogatni. Mivel számos önkormányzati projekt előkészítése el sem kezdődött, ráadásul az önkormányzatok a saját erő finanszírozását sem tudják megoldani, adott a lehetőség, hogy akár több százmilliárd forintot csoportosítsanak át a kis- és középvállalkozások (kkv) támogatására. Koncepcióváltásra van szükség: a támogatásokat nem a halra, hanem a hálóra kell elkölteni, amellyel a jövőben több halat lehet fogni.
Szakítani kell azzal a gyakorlattal, hogy minél többen kapjanak támogatást, hiszen ennek az elvnek csak úgy felelhet meg a rendszer, ha szétaprózza a forrásokat, így igazából senkin sem segít. Az eddig vállalkozásfejlesztésre elkülönített 800 milliárd forint édeskevés a kkv-k megváltására. Ezért a forrásokat a verseny- és életképes vállalkozások fejlesztésére kell koncentrálni. Ez a program sikerének egyik alapfeltétele.
Azon magyarországi vállalkozások, amelyek az átlagot jelentősen meghaladó növekedésre képesek, a legfrissebb kutatási adatok szerint 10-20 éve működnek, erősek a piaci pozícióik, képesek és készek a fejlesztésekre, van stratégiájuk és kiváló a menedzsmentjük. Ez a – gyorsaságuk, lendületük miatt – gazelláknak nevezett vállalati kör képes regionális szinten is meghatározó szereplővé válni, ezért számukra kellene több fejlesztési forrást biztosítani, mert támogatás a jobb vállalkozásoknál hatékonyabban hasznosul.
Ideje kijelölni, hogy melyek a magyar gazdaság húzóágazatai, ahol az egy forint befektetéssel elérhető hozzáadott érték és a foglalkoztatás növekedése a legmagasabb. Természetesen ha vannak ilyenek, azokat átlagon felül kell támogatni, hogy „húzzák magukkal” a gazdaság többi részét. Ilyen lehet például a turizmus, az idegenforgalom, amely szolgáltatásokat vesz igénybe, jelentős számú munkahelyet teremt, és nem kizárólag a belföldi keresletre alapoz. A jármű- és gépgyártás pedig az alapanyag- és alkatrészgyártást képes fellendíteni. Vállalati méretkategóriánként is vizsgálandó, hol hasznosulnak legjobban a támogatások a foglalkoztatás és az értéknövelés szempontjából. A támogatás mértékét, a támogatásintenzitást, az előleg- és finanszírozási feltételeket hozzá kellene igazítani a valós igényekhez és lehetőségekhez. A vonal alatt teljesítő cégeket, bármilyen fájó is, nem szabad támogatni.
Bár nem vonható kétségbe a jó szándék az innovációs pályázatoknál, kérdéses, hogy valóban versenyképes technológiák kifejlesztésére fordítják-e a forrásokat, és azok eredményesek is lesznek-e. Az innováció finanszírozását inkább a kockázati tőkére kellene bízni, amely a fejlesztés piaci oldalát is látja, piaci alapon dönt a befektetésről, és elvárja, kikényszeríti az eredményt.
Segíteni kell a kkv-kat az előfinanszírozás és az önrész előteremtésében, hiszen az jelentős terhet jelent a pályázaton nyertes vállalkozásoknak. Mivel az Európai Unió is utólag fizet, így nyilvánvalóan az állam is csak hitelből tudná átvállalni a támogatás előfinanszírozását, azonban sokkal kedvezőbb feltételekkel jutna hitelhez, mint a kkv-k. A Jeremie-források eddig nem hasznosított részét át kellene csoportosítani előfinanszírozásra és önrész biztosítására, a banki hitelfelvételnél kedvezőbb feltételekkel.
Bízzunk a vállalkozásokban, az állam is merjen kockáztatni, legyen egyszerűbb az adminisztráció! A támogatás elnyerésének jelenleg túl sok a feltétele. Egyrészt meg kell felelni az alapkövetelményeknek, továbbá vállalni kell bizonyos számszerű eredmények teljesítését. Mindig utólag derül ki, teljesültek-e a feltételek, de akkor már késő, hiszen megvalósult a projekt, eredmény pedig nincs. Célravezetőbb lenne azt nézni, hogy ki vállal, ahelyett, hogy ki mennyit vállal. Aki a múltban már beváltotta az ígéreteit, annál nagy a valószínűsége, hogy a jövőben is így tesz.
Közismert tény, hogy a támogatást elnyert vállalkozások 5 százalékával fordul elő probléma, a szigorú feltételek ellenére. Ugyanakkor az „akadályokat” a vállalkozások 100 százalékának kell átugrania. Meg kellene próbálni bízni a cégekben. Bízni abban, hogy olyan célra kérik a támogatást, amely valóban jól hasznosul. Ha egy vállalkozás 10 éve működik, folyamatosan növekszik, a nyereségét fejlesztésekre költi, sohasem tartozott a bankjának és az APEH-nek, akkor joggal feltételezhetjük, hogy mindent megtesz a támogatás eredményes felhasználása érdekében. Az elkerülhetetlen veszteségek, hibák ellenére össztársadalmi szinten még mindig jobban jövünk ki, kevesebb lesz az adminisztráció és a program működtetésének, ellenőrzésének költsége, a hatékonyság pedig lényegesen javul.
A programok végrehajtására és ellenőrzésére létrehozott szervezeteket konszolidálni kell. A regionális ügynökségek munkáját a MAG Zrt.-nek kell átvennie, az ország valamennyi régiójában nem lehetséges olyan minőségű kompetenciákat kialakítani, mint amilyen a MAG Zrt.-nél már rendelkezésre áll. Az egyszerűbb, de átgondoltabb pályázati rendszer azt is lehetővé tenné, hogy az ellenőrzésre kevesebb erőforrást kelljen biztosítani.
A kevésbé bonyolult, illetve szervezeti változtatások néhány hét alatt megvalósíthatók, de ettől alapvetően nem javul a program hatékonysága, nemzetgazdasági hasznossága. Pusztán a folyamat, köztük a kifizetések felgyorsítása hangulatjavító eredményt hozhat, de érdemi változást nem. Az egész rendszer koncepcionális megújításához – a politikai bátorság és szándék mellett – több, akár fél-egy évnyi időre lenne szükség, de megérné az időt és az erőfeszítést.
A szerző a Start Tőkegarancia Zrt. vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.