1. A nyugdíjfinanszírozás állami pillére számtalan változtatással ugyan, de a felosztó-kirovó nyugdíjrendszer alapjaira épül. Ennek problematikája, hogy a befizetések dolgoztatására nincs lehetőség, hiszen az erősen deficites nyugdíjkassza a jelenlegi nyugdíjasok finanszírozását kénytelen megoldani a jelenlegi befizetők hozzájárulásából. A rendszer fenntarthatatlan. Csökkenő népességű és elöregedő társadalmunk aktív keresői számára ugyanis az azonnali kifizetés rendszere egyre nagyobb terhet jelent majd, miközben semmilyen garanciájuk nincs rá, hogy a rendszer még életképes lesz az ő passzív időszakukban is. Megoldást a nyugdíjkorhatár folyamatos emelése jelenthet, mellyel stabilizálható a nyugdíjas-dolgozó arány, amely szintén a most aktív befizetők kárára tehető csak meg.
Ennek az ördögi körnek a feloldására jött létre második pillérként a magán-nyugdíjpénztári rendszer, melyben a befizető egyéni számláján, nem a jelenlegi nyugdíjasokat finanszírozza, hanem saját nyugdíjának finanszírozhatóságát teremti meg. Az áttérés természetesen igen költséges, hiszen a korábbi és az új rendszer közötti finanszírozási szakadékot átcsoportosításokból vagy az államadósság növelésével lehet csak megvalósítani. Másik előnye, hogy a befektetett tőke képes érdemi hozamot is termelni. A befizető vérmérséklete szerint maga döntheti el, hogy befektetéseit milyen kockázati szintű portfólióban helyezi el, melyre az állami pillérben nincs lehetőség.
A Stabilitás Pénztárszövetség adataiból ez alá is támasztható: "Bár a pénztárak a 2008-as pénzügyi válság hatására jelentős veszteségeket szenvedtek el, azokat rekordidő alatt, tavalyra ledolgozták és 2009-ben már 457,8 milliárd forint befektetési eredmény mellett kiemelkedő hozamokat értek el. A tagoknál a választható portfóliós rendszerben a Klasszikus portfólió 12,11 százalék, a Kiegyensúlyozott portfólió 17,75 százalék, a Növekedési portfólió 25,95 százalék vagyonnal súlyozott átlaghozamot ért el a tavalyi évben. A legalább 10 éve működő magánnyugdíjpénztárak által kezelt 51 portfolióból a 2000 és 2009 közötti tíz éves átlaghozam 45 portfoliónál meghaladta az infláció mértékét, ebből 17 portfolió éves reálhozama 1-2 százalék közötti mértékű, 13 portfolió reálhozama pedig az évi 2 százaléknál is nagyobb volt."
2. Bármit lehet?
Az intézkedéssorozat másik veszélyére is szeretném felhívni a figyelmet, amely nem a nyugdíjfinanszírozási, hanem a vállalati oldalon vet fel komoly kérdéseket. A Root and Foliage Zrt. Prémium Befektetési Megoldások specialistájaként elkötelezett a hosszú távú célok mellett. Érdekazonosságot alakítottunk ki ügyfeleink és saját, vállalati céljaink között. Éves tervünk mellett, három, öt és tíz éves célokat is magunk elé tűztünk. Ezek tervezése során a jogszabályokat, az adózás feltételeit és a szektort érintő egyéb szabályozásokat is figyelembe vettük. Számítva a kormányváltást követő intenzív változási folyamatra, jelentős tartalékokat hagytunk cash-flow tervezésünk során.
Azonban tapasztalatom szerint a piaci szereplők nagy része nem képes egyik pillanatról a másikra változó játékszabályokhoz alkalmazkodni. A vállalkozások az egységes és stabil játékszabályoktól válnak tervezhetővé. Ennek hiánya fenyegeti a vállalatok munkahelyteremtő képességét, sőt fejlődési pályájukat is. A tervezhetőség hiánya a külföldi befektetőket elbizonytalanítja, így - véleményem szerint - az intézkedéssorozat a leminősítés mellett, a tőke beáramlás lassulását, a kiáramlás gyorsulását is magával hozhatja, mely az így elért kedvező – rövid távú - államfinanszírozási hatásoknál lényegesen nagyobb veszélyt hordoz magában. És akkor vissza is kanyarodhatunk az IMF kérdésre...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.