A mai napig nem derült ki, konkrétan mi vezetett a Nemzetközi Valutaalappal folytatott tárgyalások júniusi megszakadásához. Nem tudni, volt-e valamilyen újabb feltétele a nemzetközi szervezetnek, amelyet az új magyar kormány elfogadhatatlannak tartott volna. Arra utalnak azonban a jelek, hogy valószínűleg semmilyen konkrét ügy nem állt a háttérben, csupán diplomáciai feszültség.
Nem szabad elfelejteni, hogy az Európai Unió is benne volt a tárgyalásokban, méghozzá ugyanakkora volt a szava, mint az IMF-nek. Szakértők szerint valójában az EU volt mindvégig a szigorúbb tárgyalópartner, ez nem is csoda, hiszen a csatlakozásunk óta fekete báránynak számítottunk költségvetési téren. Talán 2011 lehet az első év, amikor teljesítjük a kötelezően előírt hiánykritériumot. Attól ugyanis, hogy nem vagyunk tagja az eurózónának, a 3 százalékos szabály ugyanúgy vonatkozik ránk is. Ezért is voltunk túlzottdeficit-eljárás alatt az utóbbi években, igaz, ennek közvetlenül nem éreztük semmilyen hátrányát.
Az eredeti szándéklevélből – amely a hitelmegállapodás alapját képezte – kiderült, viszonylag kevés konkrét intézkedést kértek számon a nemzetközi intézmények, ezek többsége is valószínűleg a magyar kormány ötlete alapján került a dokumentumba. Annak sarokpontja a költségvetési hiány tartása volt, amelyet eredetileg még 2009-ben terveztek 3 százalék alá levinni. A korábbi tapasztalatok alapján többen meglepően rugalmasnak minősítették az IMF-et a kiszabott feltételek láttán, hiszen a mostani válság előtt igen konkrét elképzelésekkel érkeztek egy-egy megmentésre váró országba.
Az utóbbi időben ismét megfigyelhető volt, hogy kezd bekeményíteni az IMF, például olyan konkrét ügyekben, mint a bankadó, is állást foglalt. Eközben az eredeti megállapodásban mindössze öt konkrét lépés szerepelt: az állami dolgozók bérének a befagyasztása, a 13. havi nyugdíj megszüntetése, illetve a közszféra 13. havi illetményének limitálása, a szociális kiadások befagyasztása, valamint a központi kiadások visszavágása. Emellett szerepelt még a vállalások közt az agrártámogatás szűkítése, de ez utóbbit nem is az IMF, hanem az EU vettette bele a megállapodásba, egyébként a szakértők nem túl barátságos lépésnek tartották. A teljesen nyílt agrárpiacon ugyanis eleve a nyugati termelőknél alacsonyabb támogatási szinttel kénytelenek versenybe szállni a hazai termelők, amit addig az állam részben tudott ellensúlyozni.
Emlékezetes azonban, hogy a Fidesz részéről már a tavaszi választások előtt olyan jelzések érkeztek, miszerint a 2010-es büdzsé hiánya az eredetileg tervezett paraméterek mellett nem tartható. Utólag kiderült, hogy a hiánytúllépést részben megalapozottan jelezték előre, hiszen a legtöbb elemző szerint mintegy 200 milliárd forintos lyuk van a büdzsében annak ellenére is, hogy a GDP-növekedés bő egy százalékponttal kedvezőbbnek ígérkezik az előre jelzettnél. Hogy ezt az álláspontot nem sikerült megfelelően a nemzetközi szervezetekkel elfogadtatni, abban több tényező is szerepet játszott. Főként a rajtunk kívülálló görög események miatt az EU egyre merevebbé vált hiányügyben. Valószínűleg az sem használt az ügynek, hogy a kormány egyből hozzácsapva az eleve jelentkező hiánytúllépéshez még az állami vállalatok adósságátvállalását is belevonta az ügybe, így 7 százalék feletti deficittel csapta ki a biztosítékot.
Feltűnő, hogy az adósságkonszolidációs tételekről azóta sem esik szó, még a jövő évi költségvetésben sem, noha az vélhetően ugyanúgy megvan, sőt, az azóta termelt veszteségekkel együtt még gyarapodhatott is. Ennek görgetése valószínűleg már annak a kényszerhelyzetnek az eredménye, amely az IMF-fel történő szakítás után alakult ki. Jelenleg ugyanis az a kormány álláspontja, hogy csupán a hiánycélra vonatkozó vállalás köt minket, és a megállapodások betűje szerint nagyrészt igaza is van. Annyiban azonban mégsem, hogy az eredeti szándéklevélben az a vállalás is szerepel, miszerint semmilyen, a bevételeket csökkentő lépést nem hoz a kormány. Márpedig ezt már a 29 pontos csomaggal megsértette az új kormány, noha más lépésekkel ellentételezte a kiesést, sőt, a kialakult lyukat is sikerült nagyjából betömnie. Csakhogy ezt a szintén a megállapodásban rögzített egyeztetési kötelezettség elmulasztásával tette, alapot adva az IMF-nek az elégedetlenségre.
Más közelítésmódban azonban az IMF-nek hitelezőként csak a pénzének a viszontlátása kell számítson, már csak azért is, mert neki is elő kellett teremteni valahonnan azt az összeget, amelyet a számlánkra átutalt. Márpedig a piaci értékelés szerint nem került távolabb a fenntartható pályától a magyar költségvetés az új kormány hivatalba lépése óta, tehát a valutaalapnak továbbra is megvan minden esélye, hogy visszakapja a nekünk nyújtott kölcsönt. Esetleg még abba lehetne belekötni, mennyire strukturálisak a tavasz óta született bevételnövelő lépések, főként a deklaráltan átmenetinek szánt bankadó. A bérbefagyasztásnál azonban nem áll ez sem gyengébb lábakon, szerkezetátalakításnak egyik sem tekinthető.
Összességében tehát kevés valós indok látszik a gazdasági szabadságharc kipattanásának hátterében, annál több az ellentmondás (például, hogy a szigorúbbnak tartott EU-val maradtunk „barátságosak”). Korábban lehetett egyezkedni az IMF-fel, amit az is mutat, hogy a 2009-es hiánycélt illetően is rugalmas volt, bő egy százalékpontos lazítást hagyott jóvá az előző kormánynak a külső feltételek romlásával. Egy új, készenléti megállapodás pedig korántsem jelentett volna olyan mértékű beleszólást a magyar ügyekbe, mint a hitelcsomaggal kapcsolatos folyamatos egyeztetési kényszer. Kérdés, hogy teljesen elvágták-e Orbánék a további megállapodás lehetőségét, vagy még van esélyünk az állami finanszírozást potenciálisan olcsóbbá tevő védőernyőre szert tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.