A történet első fele viszonylag ismert: Belgiumban tavaly június 13-án járultak az urnákhoz az emberek, hogy új parlamentet és új kormányt válasszanak, miután már az előző sem nagyon tudott megalakulni, illetve félévente, évente változó személyek irányították.
Éppen e hektikus előzmény miatt kezdetben nem keltett nagy feltűnést az elhúzódó belga koalíciós tárgyalás. Volt, ahol még jól is jött a patthelyzet: a tavalyi második fél évben sorra került belga EU-elnökséget így legalább zömében azok a kormánytagok csinálhatták végig (még ha csupán ügyvivőként is), akik a megelőző években amúgy is erre készültek. Sokkal nagyobb lehetett volna a törés, ha mondjuk szeptemberben egy új apparátus akarja kézbe venni a belga – és mindjárt az európai – ügyek intézését.
Aztán elkezdtek szaporodni a zavaró és a figyelmeztető jelek. Az egyik a kormányalakítási tárgyalásokat kísérő hangnem volt, amely egyre kevesebb jót ígért a láthatóan mind elszántabban szembeforduló, végvárakból üzengető flamand és vallon politikai pártok között. A másik az erre válaszul született társadalmi reakció. Aminek fontos jellemvonása, hogy az embereknek érezhetően kezdett elegük lenni a köztes állapotból. Utcai demonstrációkon és mindenféle akciók keretében próbáltak meg tömegmozgalmak nyomást gyakorolni a politikai elitre, hogy lépjenek már túl a megosztó kérdéseken. (Erre mondta azt a brüsszeli amerikai EU-nagykövet, hogy Belgium valószínűleg az egyetlen ország a világon, ahol az emberek nem a kormány lemondatásáért, hanem megalakításáért mennek az utcára.) Még olyan internetes kampány is indult több mint 150 ezer résztvevővel, amely fizetésük visszaszolgáltatására akarja rávenni a belga politikusokat, mondván, hogy nem végzik a dolgukat, azaz az ország kormányzását. Az is sokat elárult, hogy az idős, 76 év felett járó belga királyt, II. Albertet – aki a korábbi évben sokszor volt az olcsó élcelődések és a népi humor céltáblája – tavaly az „év politikusának” kiáltották ki egyes újságok, elismerve folyamatos próbálkozásait, hogy valahogy kibékítse a megvadult pártpolitikusokat.
Újabban azonban ezek a rosszalló hangok egy sokkal komolyabb szereplő, a piac figyelmeztető jelzéseivel is kezdenek kiegészülni. Éppen a napokban írta meg a brit Financial Times, hogy az utóbbi időben fokozatosan nőni kezdett a belga állampapírok felára. Még ha nem is érte el a görög, ír vagy portugál szintet, de a tendencia szakértők szerint sokatmondó, különösen, hogy egy olyan országról van, amelyiknél mindezt a gazdaság vagy a pénzügyi szektor állapota alig teszi indokolttá. A gazdaság növekedik, láthatóan versenyképes, a folyó fizetési mérleg évek óta többletet produkált, a háztartások eladósodottsága belga földön az egyik legalacsonyabb az unióban.
Belgiumban soha nem volt ingatlanbuborék, és statisztikákat sem hamisítottak. Szóval semmi ok arra, hogy a piac bizalmatlanul méregesse, hacsak nem számítjuk a megugrott – a GDP 100 százaléka körüli – államadósságszintet, de hát az szinte mindenütt hasonlóan növekedett, többnyire az övékénél jobban is. És mégis: a brüsszeli EUObserver már arról cikkezett múlt pénteken, hogy tudomása szerint a Standard & Poor’s Belgium leminősítését fontolgatja.
És ez az a pont, ahol a belga bénaság már uniós idegeket is borzol. Mert semmi sem hiányozna jobban, mint az euróövezet eddig gazdaságilag stabil „szívében” is a pénzügyi gyengélkedés jeleivel terhelni a már amúgy is megtépázott közös valutát. Úgyhogy nem kell meglepődni, ha idővel az utca spontán mozgalmát a külföldi partnerek színfalak mögötti finom győzködései egészítik majd ki. Talán ez hathat még.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.