Első látásra úgy tűnik, az elmúlt hetekben alapvetően megváltozott Magyarország pozíciója a nemzetközi pénzpiacokon. Az év elején a befektetők még egyértelműen az Európai Unió legkockázatosabb országai között tartottak számon bennünket: január elején a hosszú lejáratú magyar államkötvények hozama nemcsak a többi visegrádi országét, de a lett és a román hozamokat is egyértelműen meghaladta (a válság időszakában az euróövezeten kívüli országok közül ezt a kettőt ítélte hozzánk hasonlóan sebezhetőnek a nemzetközi elemzői és kutatói közvélemény).
Március eleje óta ugyanakkor egyértelmű fordulópont érzékelhető. Ráadásul a pozitív elemzői vélemények nem maradtak pusztán verbális dicséretek, azok a sikeres devizakötvény-kibocsátásban is megmutatkoztak.
A látványosan megnövekedett pénzpiaci érdeklődés részben külső okokkal magyarázható: a japán tragédia és az észak-afrikai (polgár)háborús feszültségek, valamint az euróövezet peremországainak elhúzódó fiskális krízise árnyékában a kelet-közép-európai új EU-tagországok jó megtérülésű, viszonylag biztonságos menedékként tűnnek fel. A kötvénykibocsátás kapcsán megjelenő befektetői nyilatkozatokból ugyanakkor az is kitűnik, hogy újabban a kormányzat gazdaságpolitikai kommunikációját is sikeresnek látja a potenciális pénzpiaci invesztorok nagy része: a Széll Kálmán-terv ütemezése és a beígért szerkezeti reformok számukra meggyőzőknek bizonyultak.
Magyarország – meglehet, sokak számára váratlan – új keletű befektetői sikertörténete mögött persze egyértelműen ott van a makrogazdasági fundamentumok javulása. Tavaly a magyar áru-külkereskedelem többlete elérte az 5,5 milliárd eurót. Ez a pozitív szaldó nem csupán hazai rekord, de a régóta irigyelt Csehország eredményénél is jobb 400 millió euróval.
Ráadásul a mérleg szerkezetét tekintve további kedvező tendenciát vetít előre, minthogy exportunk különösen dinamikusan nő azokba az országokba, amelyeknél középtávon jelentős piacbővülés várható. 2010-ben a magyar kivitel az átlagot meszsze meghaladó mértékben emelkedett szinte az összes délkelet-ázsiai országba, illetve Dél-Afrikába és Brazíliába, az európai országok közül pedig Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, valamint Törökországba és Ukrajnába. Csupa olyan országról van szó, amelyek várható fogyasztási és beruházási importja a középtávú előrejelzések szerint igencsak dinamikusan nő. Eközben a folyó fizetési és a tőkemérleg együttes egyenlege is kiugró, a GDP 4 százalékát megközelítő többlettel zárt. Az egyensúlyi szempontból rendkívül kedvező trend 2011 első hónapjaiban sem szakadt meg: február végéig az export euróban 26,5 százalékkal nőtt, 1,5 százalékponttal gyorsabban az importnál. Ennek köszönhetően a külkereskedelmi többlet 856 millió euróra ugrott.
Természetesen a növekedés beindulásával ez a tendencia előbb-utóbb megszakad, azonban a jelenlegi külső egyensúlyi pozíció könnyedén elbírja majd a régóta elodázott beruházások – és a kapcsolódó technológiaimport – akár jelentős meglódulását, és valószínűleg különösebb egyensúlyi zavarok nélkül belefér a fogyasztás érdemi növekedése is. Amit viszont elsősorban magas államadósságunk és a lakosság devizában történő eladósodottsága miatt továbbra sem engedhetünk meg magunknak, az az egyensúlyra, pontosabban a hiány mérséklésére törekvő államháztartási politika feladása. A végre kedvezőbbé váló pénzpiaci klíma mellett jobb eséllyel lehet megtenni az elengedhetetlen szerkezetváltoztatási programokat. Ha megfelelő konkrét lépésekkel alátámasztjuk a Széll Kálmán-terv ígéreteit, akkor fokozatosan beindul a belső kereslet növekedése is. Ha viszont kiderül, hogy döntéshozóink csupán ügyes retorikával felültették a pénzpiaci szereplőket, a megelőlegezett bizalom gyorsan semmivé válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.