Bátor vezetők azonban fölöttébb ritkán bukkannak fel. Ugyanez a helyzet a tájékozott és elkötelezett választói közösséggel, mert a szavazóknak adott szakértői ajánlások maguk is fölöttébb zavarosak. Az eltérő meggyőződésű közgazdászok nehezen jutnak egyetértésre bármely gazdaságpolitikai irányvonal szükségességéről. Vegyük csak példának azt a kakofóniát, amely a kormány kiadásaival kapcsolatos érvelést kíséri: vajon tényleg ez az egyetlen eszköz a válság távoltartására, vagy éppen ezen az úton rohanunk egyenesen a vesztünkbe? A vita nem vezet megegyezéshez, így a mérsékelt szavazó nem tudja, kinek higygyen. Emiatt pedig a politikusok döntéseiknél a legkisebb ellenállást követik – mindaddig, amíg a falba nem ütköznek.
A fejlett ipari államok mérhetetlen adósságának felhalmozása lényegében a fenti sémát tükrözi. A köz akkor jutalmazza meg a demokratikusan választott kormányokat, ha azok a kompetitív piacok által lefelé kifejtett nyomás és kockázatok ellen lépnek fel – akár a munkahelyteremtést célzó közkiadásokkal, akár a kétes eszközöket tartó bankok megmentésével.
Ha valamely időpontban épp a tétlenség (vagy a hosszabb távú célokat szolgáló tettek) jelentenék a legjobb politikát, ezt mégsem választhatják a demokratikus szavazással hatalomra juttatott vezetők, mert tőlük a lakosság kormányzást vár. Ez a közfelfogás szerint csak gyors eredményekhez vezető akció lehet. Az együtt érző sajtó hajlamos arra, hogy felnagyítsa az elveszett állásokról és lakásokról szóló, szívszorító jelentéseket, érzéketlennek feltüntetve mindenkit, aki a beavatkozások ellen, vagy hosszabb távú megoldásokért emel szót. A demokráciák szükségszerűen puhaszívűek, miközben a piacok egyáltalán nem azok, a kormányok pedig a kettő közötti szakadék áthidalására törekszenek a lépéseikkel.
E törekvésekkel azonban a kormányok számos fejlett államban a lehetőségeik határához érkeztek, így most három cél kínálkozik számukra (leszámítva azt a kívánatos verziót, hogy végrehajtják a fenntartható növekedéshez régóta hiányzó reformlépéseket). Az egyik, hogy közvetlenül beavatkoznak a piacokon – mind belföldön, mind a határokon túl – a verseny és az ingadozások mérséklésére. A második, hogy elfojtják a demokráciát és a közfelháborodást. Harmadik lehetőségként pedig megpróbálhatnak bűnbakokat keresni. A múlt század harmincas éveinek nagy válsága idején mindhármat kipróbálták, az eredmények nem voltak bátorítóak.
A közvetlen beavatkozás esélyét rontja, hogy a legutóbbi válság a kormányokat ugyanúgy hiteltelenné tette, mint a pénzügyi szektort. A nagy válság idején annyiban volt más a helyzet, hogy akkor a piacokkal és a magánszektorral szemben elveszett a bizalom, a kormány iránt viszont növekedett. Az Egyesült Államokban a New Deal iránti támogatás széles alapokon nyugodott. Közben a bankárokat szemlátomást büntették: a Glass–Steagall törvénnyel megnyesegették a pénzügyi intézmények szárnyait. Számos bankár veszteségeket szenvedett el vagy csődbe ment, másokat nyilvánosan megszégyenítettek vagy börtönbe vetettek.
Ezzel szemben ma a lakosság azt látja, hogy a nagy bankokat és a kormányzatot ugyanaz az elit irányítja, amely a válságot kiváltotta, majd közpénzekből – alig leplezett módon – megmenti a pénzügyi szektort. Míg a közember terhektől görnyedve állja az összeomlás számláit, közben azt látja, hogy bankárok újra hatalmas bónuszokon osztozkodnak. Sok dolgozó munka nélkül van és a kilakoltatás veszélye fenyegeti, de egyetlen fontosabb bankár sem került börtönbe. A mentőakciók nyomán tovább nőtt a nagybankok súlya a pénzügyi szektor egészén belül, a megrendszabályozásukra szánt törvények pedig az eredeti elképzelés árnyékának sem tekinthetők. Az elit – akár a nagyvállalati körben, akár a kormányzatban – szemlátomást csak magával törődik, senki mással.
Az ebből táplálkozó érzések fűtik az Egyesült Államokban a hajdani „bostoni teadélután” ihletésére kibontakozó mozgalmat, amely „Tea Party” néven az egyre terebélyesebbé váló kormány (és általában az elit) ellen lép fel. A mozgalom azonban így épp azok dolgát is megnehezíti, akik nagyobb kormányzati fellépést sürgetnek a piacok és a verseny korlátozására.
Az USA nem áll egyedül a maga hiteltelenné vált kormányával. Európában szintén érzékelik a bankok és a kormányzatok különleges nexusát. Emellett további ellenérzéseket váltott ki a kormányzó elitek készsége az adófizetők által finanszírozott, határokon túli segélyakciók jóváhagyására, amelyeket nem kísért semmilyen nemzeti konzultáció. Japánban a gazdaság két évtizednyi gyengélkedése tizedelte meg a politikusokba vetett bizalmat.
Az imént másodikként említett lehetőség – a szabad véleménynyilvánítás és a demokrácia elleni támadás – most egészen távolinak látszik. Az ipari államokban a demokratikus intézmények ma erősebbek és jobban meggyökerezettek, mint voltak a múlt század harmincas éveiben.
A fentiek miatt maradt a harmadik – nem kívánatos – lehetőség: védtelen bűnbakok keresése, akikre át lehet hárítani a közharagot. Erre az útra néhány ország már rá is lépett, ahol a papírok nélküli bevándorlókat és a muzulmánokat tették elsőként célponttá. A bűnbakokat kereső politikusok ugyan érvelhetnek azzal, hogy nem ártanak a célba vett csoportoknak, mert csak a társadalmat akarják megóvni rosszabb eshetőségek bekövetkeztétől. Amint azonban azt az 1930-as évek megmutatták, nehéz elképzelni rosszabb eshetőséget, mint amilyenhez éppen ez a magatartás vezet.
A szerző a Chicagói Egyetem professzora, az IMF korábbi vezető közgazdásza
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.