– A magyar–német gazdasági kapcsolatok kiemelkedő fontosságúak mind a két ország számára immár hosszú évtizedek óta, ez a „hagyomány” visszanyúlik a rendszerváltás előtti időszakra. Minek tulajdonítja ezt?
– A német–magyar gazdasági kapcsolatok nem csak a rendszerváltásig nyúlnak viszsza. Európa második világháborút követő kettéosztása után is a német gazdaság gondosan ügyelt arra, hogy a hosszú múltra és erős kötelékekre viszszanyúló gazdasági kapcsolatok a kelet-közép-európai régió országaival minél kevesebb kárt szenvedjenek. Emiatt hozták létre a Német Gazdaság Keleti Bizottságát (Ost-Ausschuss der Deutschen Wirtschaft), amely a változó politikai viszonyok mellett is jól szolgálta ezt a célt. Magyarország a szovjet blokkon belül kedvező terepe volt új együttműködési formák kipróbálásának. Például az első bérmunkaszerződések és ipari kooperációk magyar cégekkel jöttek létre, s itt alakult meg – még 1972-ben – az első vegyes vállalat (joint venture) a Siemens részvételével. A rendszerváltás után a gazdasági-üzleti együttműködés még jobban felgyorsult. Az alapvetően megváltozott helyzetből fakadó új feltételeket és lehetőségeket érzékelve számos német cég a legelsőnek számító osztrák vállalatokkal gyakorlatilag egy időben jelent meg a magyar piacon. A rendszerváltás utáni kormányok mindkét oldalon a maguk részéről ezt a folyamatot támogatták és előmozdították. Az üzleti együttműködést nagymértékben segítette a német ipari szabványok hagyománya a magyar iparban, valamint a rokon vonások a szakmák nómenklatúrájában és a szakképzésben. Mindez – párosulva a rendszerváltozás utáni együttműködés induló előnyével és kedvező tapasztalataival – jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a kooperáció azóta is folyamatosan bővüljön.
– Milyen további, eddig valamilyen okból ki nem aknázott lehetőségeket lát a gazdasági kapcsolatokban?
– Németország szövetségi rendszerre épülő ország. 16 tagállama – a szövetségi célkitűzéseket figyelembe véve – önálló gazdaságpolitikát folytat. A német–magyar kereskedelem 78 százaléka Bajorország, Baden-Württemberg, Észak-Rajna– Vesztfália, Hessen és Szászország tartománnyal bonyolódik. Jelentős tartalék van még Alsó-Szászország, Szász-Anhalt és Hamburg tekintetében. Ezen tartományokkal jelenleg gazdaságdiplomáciai kapcsolatban állunk, felvettük a kapcsolatot gazdasági minisztériumaikkal, szervezeteikkel, kamaráikkal, szövetségeikkel. Célunk olyan közös rendezvények szervezése – Magyar Gazdasági Nap, üzletember-találkozó, kiemelt vásári részvétel –, ahol a német partnereknek bemutatjuk a jelenlegi magyar befektetési környezetet, valamint kis- és közepes vállalatainkat. Németországot jelenleg két dolog foglalkoztatja kiemelten: az úgynevezett elektromobilitás és a megújuló energia. A kettő összefügg egymással, s szerves része az Európa 2020 stratégiának. Számunkra a kutatás-fejlesztési és beszállítói kapacitásunk kihasználása szempontjából igen jelentős területek ezek.
– Mivel magyarázza azt, hogy az elmúlt két és fél évben három német óriásberuházásról született döntés? Ráadásul ugyanabban az ágazatban.
– Ezen cégek közül kettő, az Opel és az Audi már a rendszerváltás után nem sokkal megalapította első termelő üzemét. Az itt töltött évek meggyőzték mindkét társaság vezetését arról, hogy Magyarországon érdemes fejleszteni. A jól megválasztott ipari terület (Európa közepén, nyugatra és keletre egyaránt kedvező pozicionálás), a helyben rendelkezésre álló megfelelő képzettségű és munkakultúrájú munkaerő, a stabil, kiszámítható politikai és gazdasági környezet mind olyan tényező, amely az újrabefektetés vizsgálatakor pozitív irányba befolyásolja a befektetőket.
– Mit tanácsolna a kétoldalú kapcsolatokban érdekelt cégeknek, mi a legcélravezetőbb módja annak, hogy betörjenek, teret nyerjenek, bővüljenek a másik piacon?
– A német gazdaság pár éve már felismerte, hogy a piaci növekedési lehetőségek a BRIC országokkal (Brazília, Oroszország, India és Kína) folytatandó együttműködésben rejlenek. A magyar gazdasági kormányzat szintén komoly erőfeszítéseket tesz a BRIC országokkal folytatott kereskedelmi kapcsolataink bővítése érdekében. A német vállalatoknak jelentős piaci pozíciói vannak ezekben a relációkban. Célunk, hogy ezek a csatornák a mi vállalatainknak is megnyíljanak, és közös beszállításokkal, vállalati együttműködésekkel magyar cégek is eljussanak ezekbe a távoli országokba, és a német gazdaságon keresztül részévé váljunk a világpiacnak.
– Ha öt pozitív dolgot kellene felsorolni a német partnerek jellemzésére, mik lennének azok?
– A német üzleti partnerekről általánosságban elmondható, hogy megbízhatók, kiszámíthatók és hosszú távra terveznek. Ezeken kívül igénylik a stabil, kiszámítható jogi és gazdasági környezetet. Naprakészen követik a magyar változásokat, és kifogásaiknak igen szervezetten hangot is adnak. A Magyarországon tevékenykedő német gazdasági szervezetekkel, tartományi képviseletekkel és természetesen a német nagykövetséggel a magyar gazdasági vezetés igen jó kapcsolatokat ápol. Ennek köszönhetően eddig minden kritikai észrevételt szervezett párbeszéddel megfelelően tudtunk kezelni.
Bővítenének. A vállalatok 36 százaléka tervezi a beruházások bővítését, és csak 19 százalékuk szándékozik a tavalyinál kevesebbet invesztálni. Ez az arány az utóbbi tíz év legjobb értéke. A feldolgozóipari cégek 54 százaléka növelné beruházásait, csak 17 százalékuk számol kevesebbel, mint az előző évben. A javuló beruházási kedv a gazdasági növekedés felgyorsulásához is hozzájárulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.