Gondos gazda lehet az egyén vagy egy család, egy közösség, egy vállalkozás vezetője is. Nem a résztvevők számossága a lényeg, hanem a felelősségteljes gondolkodás. A gondos gazda egyik ismérve, hogy egyrészt biztosítja a biztonságos működés feltételeit, másrészt felkészül a vészhelyzetekre is. Ezzel nem felesleges terhet vesz a nyakába, hanem éppen ellenkezőleg, a biztonságos jövőtervezés feltételeit teremti meg. Az állam pedig akkor gondos gazda, ha mindezeknek biztosítja a megfelelő kereteket.
A gondos gazda szemléletmódja azonban hiányzik a magyar társadalomból és gazdaságból. Cégek, amelyek sok milliárd forint értékű kárt tudnak okozni emberben, természetben, vagyonban, a hiányos szabályozás lehetőségét kihasználva sokszor mindössze néhány tízmillió forintos felelősségbiztosítással rendelkezhetnek. Ami igazán megdöbbentő, hogy mi még a katasztrófákból sem tanulunk. Nem kell Japánba menni tragédiáért: a tavalyi iszapömlés ékes példája kis magyar valóságunknak. Akkor sokan hihettük joggal – beleértve magamat is –, hogy a Mal esete változást hoz. A jelen helyzet azonban sajnos mást mutat. Magyarországon sem az állam, sem a vállalati szféra – tisztelet persze a kivételnek – nem igazán tartja fontosnak a felelősségbiztosítást. Ebből az attitűdből korábban az következett, hogy majd az állam mindent megold. Az állam viszont „mi” vagyunk. Az állami kártalanítás a mi – személyek és vállalatok – adóbefizetéseinkből történhet.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az állam sem tud mindent megoldani, teljesítőképessége véges. Ebből fakadóan érdeke, hogy megfelelő szabályozással és ösztönzőkkel megteremtse a feltételeket, jogi kereteket ahhoz, hogy a társadalmi-gazdasági szereplők felelősségvállalása több legyen elvi szintű értékválasztásnál. Szabályozási oldalon azonban még mindig nem történt változás. Az, hogy kötelező bizonyos vállalkozások esetében a felelősségbiztosítás, egyáltalán nem elég. Magyarország azon kevés EU-tagállam közé tartozik, amely határidőre, 2007. április 30-tól átültette jogrendszerébe a vállalatok számára előírt kötelező felelősségbiztosítást, azonban sajnálatos módon a pénzügyi biztosítékok rendszerének a szabályozása elmaradt. A környezetvédelmi törvény viszont mindössze azt írja elő, hogy az előre nem látható környezetkárosodások finanszírozására egy cég környezetvédelmi biztosítás kötésére kötelezhető. A tevékenységi körére, a biztosítékok formájára, annak mértékére és felhasználásának feltételeire, továbbá a környezetvédelmi biztosítás részletszabályaira vonatkozó kormányrendelet azonban a mai napig nem született meg. Pedig limitek kellenek, pontos arányszámok, amelyek valós támaszt jelentenek egy bekövetkezett katasztrófa esetén. Tudni kell, hogy mit jelent egy adott kockázat, s mi annak az ára – szó szerint és átvitt értelemben egyaránt.
Az állami együttműködés a biztosítási szakmával nem eretnek dolog, ráadásul a mi oldalunkon erre fogadókészség is lenne. Ezzel terhet vennénk le a válláról – akár az egészségügyben vagy a nyugdíjrendszerben is – a katasztrófák kárenyhítése mellett. Ha az állam tisztességes limiteket írna elő a szereplőknek, a versengő biztosítók kockázatarányos díjszabással ösztönözhetnének a kockázatok csökkentésére. Most ugyanis az a helyzet, hogy amit a cégek megspórolnak a biztosításokon, azt baj esetén az állam közpénzből fizeti ki, tehát valójában a kártalanításért mindannyian fizetünk.
A vállalkozásoknak meg kellene érteni, hogy a saját érdekük is a kockázatok csökkentése. Nekünk, biztosítóknak pedig az egyik legfontosabb szempont, hogy felhívjuk az állam vezetőinek a figyelmét, hogy gondoskodjanak saját felelősségükről, mert ez a köz érdeke. Az ő feladatuk a feltételek megteremtése. A valóságban azonban nemcsak a folyamat, de még a kezdő lépés is várat magára…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.