A két autógyárnak összesen 16,7 milliárd forint támogatást ítélt oda a kormány. A beruházási támogatás eredményeképpen 2634 új munkahely létesül az elkövetkező években. Ennek megfelelően egy munkahely teremtése az államnak átlagosan 6,5 millió forintjába fog kerülni.
Ezzel a bekerülési összeggel a kormány a maga által korábban ötmillió forint/munkahelyben meghatározott felső korlátot nem tudta betartani. Nem beszélve arról, hogy ebből a pénzből menynyivel több munkahelyet lehetett volna teremteni a hazai magánszférában. Egyes szakértői becslések szerint a hazai szektorban egy-két millió forint elég egy új munkahely létrehozásához, tehát akár 10-15 ezer fővel is növelhető lett volna a hazai vállalkozási körben a foglalkoztatás ebből a támogatási összegből.
A kormány azonban úgy számol, hogy a közvetlen munkahelyteremtés mellett figyelembe kell venni a közvetett hatásokat is. Itt két elemet érdemes hangsúlyozni: a hazai beszállítást és a versenyképesség emelkedését. A Nemzetgazdasági Minisztérium számításai szerint a beszállítói kör bővülésével további 17 500 munkahely teremtődik az új kapacitások működésbe állása után. Tehát a primer foglalkoztatásbővülésnek mintegy hatszorosa lesz a közvetett gazdasági hatás. S mindezen túl reálisan számolni lehet az általános technikai szint emelkedésével a technológiai transzfer szétterjedése révén. Ez pedig komoly pozitív hatást gyakorolhat hazai vállalkozásaink versenyképességére. A közvetlen és a közvetett hatások együttes figyelembevételével viszont már lényegesen kedvezőbb lehet a megítélésünk az autógyári beruházásokról és az állami támogatásokról.
Van azonban egy nem mellékes szempont, amely némiképpen árnyalja a derűsre festett képet. A minisztérium államtitkárának beszámolója szerint szerződést írtak alá mind a két autógyárral a hazai beszállítói arány növeléséről. Ez az egyezség azonban nem több, mint lehetőség, hiszen az EU érvényes szabályai szerint a beruházások kapcsán nem lehet kikötni semmilyen beszállítói arányt. Tehát csak annyi történhet, hogy a külföldi befektetők komolyan megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy a külföldi közreműködő partnereiket hazaiakkal váltsák fel, de semmilyen elsőbbségadási kötelezettségük nincsen a magyarokkal szemben. Ismerve hazai vállalkozásaink technikai színvonalát és általános gazdálkodási nehézségeit, nem várhatunk komoly áttörésre. Az említett államtitkár is úgy fogalmazott, hogy a korábbiakban kialakult 5-6 százalékos beszállítói arányt talán ezekkel a szerződésekkel fel tudjuk tornászni 20 százalékra, ezzel az eredménnyel ő már igen elégedett lenne. S valóban, ez megalapozott várakozásnak tűnik.
De akkor hogyan lesz ebből 17 500 pótlólagos új munkahely, ahogyan a minisztériumi kommunikáció ezt többször is hangoztatta? Ugyanis, ha a 13-15 ezer körüli (17 500 mínusz multiplikátorhatás) foglalkoztatásbővülési szám megfelel a célul kitűzött 20 százalékos beszállítói aránynak, akkor ez azt jelenti, hogy ezek az új beruházások hallatlanul alacsony (8-10 százalékos) hozzáadottérték-szint mellett fognak működni. Vagyis a bruttó termelési értéket komolyan növelik majd az autógyárak, de a GDP-t már csak szerény mértékben, nem is beszélve a számunkra sokkal relevánsabb GNI-mutatóról.
De nem érdemes erről a lehetőségről hosszan elmélkedni, mert nyilvánvalóan abszurd az ilyen alacsony hozzáadott érték feltételezése. Ha viszont ezt a lehetőséget elvetjük, akkor csak az marad, hogy az illetékes minisztérium által ígért pótlólagos munkahelyek nem 20, hanem ennél lényegesen magasabb, 50-70 százalékos beszállítói részarányt jelentenek, amely a maga nemében legalább olyan abszurd feltételezés, mint a 8-10 százalékos hozzáadott érték. Vagyis a
17 500 fős közvetett foglalkoztatásbővülés túlzottan optimista várakozásokat tükröz, jó, ha ennek fele meg fog valósulni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.