Mi lehet abban rossz – kérdezhetné bárki –, ha az amerikai Federal Reserve még pénzt is kereshetett az eszközfelvásárlási programján (ami aztán a kincstárba kerül)? Ha azonban a történteket valaki így tálalja, akkor az legjobb esetben is üres szédítés. Rosszabb esetben viszont olyan arroganciára utal, amely alááshatja a központi bankok tekintélyének alapját képező hitelességet.
A válság valódi költségeit nem lehet valamely jegybank nyereség- vagy veszteségkimutatásaival jellemezni. Azzal sem, hogy a kétessé vált eszközök kezelésére kidolgozott és a pénzügyminisztérium által menedzselt program (TARP) vajon veszteséges volt vagy éppen nyereséget ért el. A válság valódi költsége ugyanis azzal a 8 millió elveszített munkahellyel mérhető, amely csak az Egyesült Államokban tűnt el, ahol a foglalkoztatás a megelőző csúcsszintről 6 százalékkal esett, és ettől a szinttől – jóval a válság mélypontja után – ma is 5 százalékkal elmarad. Ez utóbbi lényegesen eltér az 1945 utáni válságok ismert lefutási mintáitól.
A válság igazi költségei között utalni kell a magánszektor kezében tartott nettó szövetségi államadósság tetemes növekedésére. Ha összevetjük az amerikai kongresszus költségvetési hivatalának a válság előtt (2008 januárjában) és a válság után közzétett középtávú előrejelzését, akkor döbbenetes, a GDP 40 százalékát is elérő növekedést találunk.
A jelenlegi amerikai fiskális válságnak és a sokak számára fájdalmas következményekkel járó kiadáscsökkentésnek egyszerű okai vannak: az amerikai bankszféra kipukkadt. Ez az amerikai népnek óriási veszteségeket, globális viszonylatban pedig számos negatív hatást okozott. A közadósságnak az Egyesült Államokban és másutt megfigyelhető növekedése kevésbé a célzott fiskális ösztönzésnek, sokkal inkább a mély recesszió miatti adóbevétel-kiesésnek tudható be. (A középtávú fiskális kilátásokat mellesleg jelentősen gyengítette a Bush-kormányzat által a leggazdagabbaknak jóváhagyott adócsökkentés, a fedezetlen gyógyszerjuttatás, illetve az adósságból finanszírozott afganisztáni és iraki háború.) A válság veszteségei között végezetül pedig utalni kell a sokmilliónyi elveszített lakásra, az emberi sorsok – gyakorta maradandó – sérülésére.
A kérdés természetesen nem az, hogy a Fed vagy bármelyik központi bank igyekezzen-e megelőzni országa bankrendszerének összeomlását. Ha látni akarjuk egy bankválság súlyos következményeit, akkor elég, ha csak az 1930-as évekig tekintünk viszsza, arra az időszakra, amelyet Ben Bernanke részletesen tanulmányozott, mielőtt a Fed elnökévé jelölték volna. Ha bármely időpontban választani kell a rendszer megtámogatása vagy a fenyegető összeomlása között, akkor természetesen a támogatás mellett kell dönteni.
Ugyanakkor Dennis Lockhart, az atlantai Federal Reserve Bank elnöke néhány hete kijelentette: el kellene kerülni, hogy a rendszer „a nyereség magánosítása és a veszteség társadalmasítása” alapján működjék. Hozzátehetnénk, hogy ezek a veszteségek nemcsak teljességgel tisztességtelenek, hanem jelentős hatékonyságvesztést is okoznak. A magánnyereség egyik jó mutatójának tekintik a vezetői javadalmazások mértékét. Az Egyesült Államok 14 legnagyobb pénzügyi intézményének vezetői 2000 és 2008 között mintegy 2,6 milliárd dollárnyi készpénzjuttatásban részesültek (beleértve az alapbért, a bónuszt és a részvényeik értékesítését). Ebből az összegből 2 milliárd dollár jutott az öt legjobban fizetett egyénnek, akik mellesleg kulcsszerepet játszottak annak a különösen kockázatos eszközállománynak a létrehozatalában, amellyel a szakadék szélére sodorták a pénzügyi rendszer egészét.
Közöttük van Sandy Weil (aki felépítette a távozása után röviddel széteső Citigroup konglomerátumot), továbbá Hank Paulson (aki nagymértékben bővítette a Goldman Sachs csoportot, majd lobbizott a kiterjedtebb tőkeáttételes befektetési banki tevékenység engedélyezéséért, később pedig az amerikai pénzügyminisztérium élére került, ahonnan segítette ezeknek a bankoknak a megmentését). Ugyancsak közöttük van Angelo Mozilo (aki kulcsfigura volt a Countrywide hitelintézmény kiépítésében és a felelőtlen jelzálog-hitelezés elterjesztésében). Ismerős figura még Dick Fuld (akinek irányítása alatt a Lehman Brothers a falnak ment) és Jimmy Cayne (akinek vezetése alatt a Bear Stearns elsüllyedt).
A köz veszteségei ezzel összevetve óriásiak: 6000 milliárd dollár, ha csak a szövetségi államadósság növekményét vesszük. A legnagyobb bankok vezetői pedig még ebben a helyzetben is sürgetik, hogy globális tevékenységükben kapjanak lehetőséget masszív tőkeáttétel alkalmazására, illetve legyen joguk a tőkearányos hozamokhoz igazodó javadalmazásra – természetesen a kockázatok figyelmen kívül hagyásával. Ezeket a konstrukciókat a világ számos tekintélyes, független pénzügyi gondolkodója vizsgálta hosszasan és alaposan, és az utóbbi évek tapasztalatai alapján megállapították, hogy a javasolt rendezési módok elégtelenek. A szakértői vélekedések szerint a nagybankok tevékenységét legalább 30 százalékos arányban kellene saját tőkéből finanszírozni. Ezt azonban a bankárok határozottan elvetik (mert csökkenne a fizetésük), de a jegybanki vezetők is elutasítják (a kereskedelmi bankok érvelése nyomán).
Annak számos előnye lenne, ha valóban független jegybankjaink lennének, amelyeket a politikusokkal szemben távolságtartó szakértők irányítanának. Ha azonban az ilyen intézmények élén álló vezetők azt hangoztatják, hogy a válságra jó választ adtak, és minden rendben lesz, akkor a hitelességük elkerülhetetlenül csorbát szenved. Pedig ez az egyetlen, amire támaszkodhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.