A jelentést készítő szakértők az elért mutatók alapján udvariasan a középmezőnybe sorolták Magyarországot. Ha azonban alaposabban tanulmányozzuk a tíz ország teljesítményét, kiderül: még udvariasan értékelve is a középmezőny alján helyezkedünk el, és a napnál is világosabb a visszaesésünk. Nyilván kiábrándító ez a megállapítás, hiszen amióta csatlakoztunk az Európai Unióhoz, hozzászoktunk, hogy általában dobogós helyen állunk az EU-források hasznosításában. Joggal merül fel a kérdés: mi okozhatta a tavalyi lecsúszást?
Az okokat vizsgálva több tényező érdemel figyelmet. Az egyik nyilvánvalóan az, hogy 2010 választási év volt Magyarországon. A kormányváltással járó átadás-átvétel, az új kabinet által megálmodott új intézményrendszer kialakítása, az Új Széchenyi-terv (ÚSZT) kidolgozása mind-mind a vártnál jobban elhúzódott. Mindez nem kedvezett az uniós források ütemes – optimálisan persze egyre ütemesebb – felhasználásának. Bonyolította a helyzetet az előző kormány tavaly április elsejétől elrendelt közbeszerzési moratóriumvállalása, amely az uniós forrásokra és pályázatokra is vonatkozott. Ez az új kormánynak passzolta az esedékes döntéseket, ami további késedelmet okozott a forrásfelhasználás és általában a tervezett beruházások előrehaladásában.
A KPMG előrehaladási jelentésének a számaiból úgy tűnik, hogy ezek az események döntően befolyásolták – még pontosabban: visszafogták – Magyarország EU-forrás-felhasználási teljesítményét 2010-ben. „Így az esetünkben a kritikus év 2011 lehet, az idei teljesítményünktől függ, hogy visszatér-e az EU-pénzek szerződéses lekötése és kifizetése a rendes kerékvágásba” – hangsúlyozták az értékelést készítő tanácsadó cég szakértői.
Mindezek alapján adódik a következő kérdés: hol tartunk most?
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség értékelése szerint teljesülnek azok a kormányzati célok, amelyek az uniós pályázati rendszer vállalkozóbarát megújítására, gyorsítására irányultak. Hasonlóan vélekedik Molnár Ágnes, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztési és koordinációs államtitkára, aki szerint immár egységes és átfogó stratégia, valamint fókuszált fejlesztési célok mentén épül fel és működik a fejlesztéspolitika egésze: megvalósult az egyszerűbb szabályozás és az egységes forráskoordináció, átláthatóbbá vált az intézményrendszer és hatékonyabbá a támogatási rendszer.
Az államtitkár számai szerint mindennek köszönhetően jelentősen felgyorsultak – a kormányváltás óta megháromszorozódtak – a kifizetések. A korábbi havi 22 milliárd forint kifizetése helyett 2010 júniusa óta havonta átlagban 65 milliárd forint támogatás jutott el a pályázatok nyerteseihez. Júniusig mintegy 3100 fejlesztéshez igényeltek támogatást a pályázók. Kimagasló az érdeklődés az Új Széchenyi-terv vállalkozásfejlesztési pályázatai iránt: a támogatási kérelmek 73 százalékát kis- és középvállalkozások nyújtották be. Egyúttal az elmúlt tizenegy hónapban 727 milliárd forintnyi támogatást kaptak kézhez a nyertesek, „szemben az előző negyvenegy hónap 940 milliárdos kifizetéseivel”.
A legutóbbi számok alapján akár már magunk is optimisták lehetnénk. A féléves magyar EU-elnökség és a kohéziós politika jövőjéről eddig folytatott egyeztetések egyik fő tanulsága azonban szintén egy kérdés: vajon ez a tempó elég lesz-e az unió nettó befizetőinek ahhoz, hogy legalább ne adjanak kevesebb pénzt a 2014-től következő hét évre? A KMPG szakértői szerint a hatásosabb meggyőzéshez nemcsak Magyarországnak, hanem a vizsgált tíz tagállam mindegyikének „gyorsan gyorsítani kellene”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.