A piaci vélemények erőteljesen megoszlanak a tranzakciót illetően, érdemes azonban röviden áttekinteni a legérzékenyebb pontokat. A leggyakrabban emlegetett ellenérv a viszonylag magas vételár, hiszen a magyar állam 2004-ben 6500 forintos árfolyamon értékesített egy nagyobb, 25 százalékos Mol-csomagot (a maradék 12 százalékot a későbbiekben fokozatosan építette le). Akkor azonban még csak 25 százalékos részesedése volt a Molnak a horvát Inában, még friss, ropogós volt Szlovákiában a Slovnaft-akvizíció, és a TVK-ban is csak kisebbségi tulajdonos volt a magyar olajtársaság. Ráadásul a Mol működési eredményeit a gázüzletág is hosszú-hosszú negyedéveken keresztül rombolta.
2004-ben még nem volt szó iraki/kurdisztáni mezőkről, és az olasz IES sem tartozott bele a cégcsoportba. Bár ezek várható jövedelemtermelő képességéről megoszlanak a befektetői vélemények, a 2004-es értékesítési ár és a mostani tranzakció árfolyamának egyszerű összevetése téves következtetéseket eredményezhet.
Véleményem szerint inkább úgy érdemes megközelíteni a kérdést, hogy a mostani vételár milyen implicit várakozásokat tartalmaz a jövőre nézve: a kutatás-termelés tekintetében 80-100 dolláros olajárat, míg a finomítás vonatkozásában változatlanul nyomott marzsokat. Az olajárak tekintetében számítok némi lemorzsolódásra a következő időszakban, ám a Mol megítélését sokkal inkább a folyamatban lévő kutatások, fúrások befolyásolják. Az iraki/kurdisztáni és egyéb hasonló tevékenységek jelentős eredménypotenciállal kecsegtetnek (bár mint minden hasonló projekt, ezek is hordoznak kockázatot a volumenek és időtényező kapcsán). Mindezeket figyelembe véve védhetővé válik a 22 400 forintos vételár, ezzel viszont az állam a tartósan magas olajárakra, növekvő kitermelési menynyiségre, az Ina javuló profitabilitására és a finomítói/vegyipari környezet javulására tett tétet.
Az olajtársaságra ható külső tényezők mellett vállalati szintű előnnyel is jár az állam megjelenése a működésben. Korábban a Mol az OMV közeledésétől tartva jelentős részvényállományt halmozott fel: a részvények több mint 47 százaléka felett gyakorolt kontrollt. Ezek finanszírozása jelentős pénzügyi terhet ró a Molra, így a Szurgut mint fenyegetés megszűnése a részvényhalom leépítéséhez vezethet. Mivel már nem szükséges a védvonalak fenntartása, a Mol adott esetben be is vonhatja ezeket a papírokat, ez a részvényszám csökkenésén keresztül elviekben magasabb értékelési szinteket eredményez.
Az osztalékfizetés tekintetében azonban már nem ilyen egyértelmű a kép, hiszen ennek elmaradását az elmúlt években nem csak a Szurgut jelenléte okozta. Az iparági környezet és a Mol pénzügyi helyzete is azt sugallta, hogy az osztalékot fel kellett áldozni a működési stabilitás oltárán. Ebben a tekintetben nem számítok markáns előrelépésre, mivel például a lengyel Lotos olajtársaság többségi pakettjének esetleges megvétele ismét feszessé teheti a Mol pénzügyi mutatóit.
A működést tekintve az állam visszatérése vegyes érzelmet kelthet. Egyrészt a stabil tulajdonosi háttér nagyobb rugalmasságot biztosít a menedzsmentnek, de az is elképzelhető, hogy az állam, mint az egyik meghatározó tulajdonos nagyobb beleszólást akar majd a Mol hosszú távú stratégiájába. Ugyanakkor, mint tulajdonos, az állam a Mol értékének, így a részvény árfolyamának növelésében érdekelt. A működésben szabályozói oldalról eddig is jelentős szereplőnek számított az állam, ebben a tekintetben nem várható elmozdulás a status quóhoz képest.
A külső és belső tényezőket összegezve a pozitív hatások inkább rövid távon, míg a negatívak inkább hosszú távon jelentkezhetnek. Ez utóbbi kapcsán persze rendkívül nagy hangsúly van a globális folyamatokon, amelyek sokkal markánsabb hatással vannak a Mol megítélésére és részvényárfolyamára is.
A szerző az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.