– Mi befolyásolta leginkább a MÁV-Start 2010-es működését?
– A társaság működésének szempontjából az egyik legmeghatározóbb esemény a három évre megkötött közszolgáltatási szerződés volt, amely rögzíti a közszolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó anyagi feltételeket és a megrendelő által elvárt minőségi színvonalat. E szerződés olyan hosszú távú együttműködést alapozott meg, amely pozitívan befolyásolja a MÁV-Start Zrt., valamint a vállalatcsoport hatékonyságának és működési minőségének javítását. A korábbi évek tapasztalatai alapján két stratégiai projekt koncepciója született meg 2010-ben: reményeink szerint EU-s források felhasználásával modern motorvonatokat tudunk beszerezni, és elindítottuk a jegyértékesítés modernizációját is. A motorvonati projekt keretében Budapest elővárosába több részletben 70, illetve a távolsági közlekedésben 18 motorvonatot szeretnénk indítani 2015 végéig. A jegyértékesítés megújítása projekt pedig a teljes értékesítési rendszer eszközeinek és folyamatainak a korszerűsítését célozza, összhangban a kormány nemzeti egységes kártyarendszerének kidolgozásával és megvalósításával.
– Összességében elégedett a cég tavalyi pénzügyi és természetbeni mutatószámaival?
– A szolgáltatások színvonalának szinten tartása, illetve – lehetőségeink szerint – megfelelő szintű javítása mellett a MÁV-Start menedzsmentje a 2010-es pénzügyi mutatószámokkal öszszességében elégedett. A társaság az előző évhez képest hozzávetőlegesen 10 milliárd forinttal kisebb költségtérítésből gazdálkodott. Hogy ezt kontextusba helyezzük, a MÁV-Start bevételeinek három pillére van: a beszedett menetdíjakból, valamint a nemzetközi forgalomból származó bevételek és a költségtérítés, amely a bevétellel nem fedezett, de az állam által megtérített, indokolt költség. 2010-ben az értékesítés nettó árbevétele meghaladta az előző évit, de a közösségi közlekedési piac szűkülése, az egyéni közlekedés minőségétől elmaradó szolgáltatási színvonal miatt mégis elmaradt a tervtől. Az utasszám csökkent, ugyanakkor az intercity és az elővárosi közlekedés mutatószámaival elégedett a társaság. A vállalat tárgyi eszközeinek fedezettsége jó, a tőkeerősségi és az eladósodottsági mutatója megfelelő, a jövedelmezőségi indexe (EBITDA) alacsony. Az, hogy miképpen lehetne színvonalasabb, versenyképesebb a vasút, a fejlesztésre irányuló tervek, projektek alapja.
– A 2010-es tapasztalatok alapján milyen fejlesztések, változtatások a legsürgősebbek a társaságnál?
– Általánosságban megítélésem szerint a legfontosabb – a hatékonyabb működés érdekében – a szemléletmódváltás és a döntéshozatali folyamatok felgyorsítása. A közszolgáltatási szerződés szerint három kritérium alapján értékel a minisztérium, ezek: a vonatok tisztasága, pontossága és az utastájékoztatás. A MÁV-Start jelenleg is kiemelten figyel ezekre a területekre, itt érhetjük el fejlesztéseinkkel a legjelentősebb javulást. A társaság egyik legfontosabb feladata az elővárosi és az IC-forgalom lebonyolításához szükséges járműpark megújítása, mert az utasaink az új járműveket értékelik legjobban. Természetesen emellett odafigyelünk az utastájékoztatás színvonalának javítására, az utazási idők csökkentésére, valamint a jegyértékesítési rendszer cseréjére, mindennek alapjául a fentebb említett motorvonatok és a jegyértékesítés megújítását célzó projektek szolgálnak. Az üzleti utasok gyakori és gyors eljutást, optimális és nyugodt munkakörülményeket, igényes étkezési lehetőségeket várnak el. A szabadidős utasok kedvező árakat, rugalmas menetrendet. Egyre többen igénylik a valós idejű fedélzeti helymeghatározást, a pontos információt a vonat aktuális helyzetéről, esetleges késéséről. A MÁV-Start igyekszik a változó igényeknek megfelelni, amelyeket átfogó kutatás során mért fel, és az új kocsik, vonatok belső terét, elrendezését, szolgáltatásait úgy alakítja ki, hogy az lehetőség szerint mindenben megfeleljen az igényeknek. Folytatódik a menetrendi rendszerek továbbfejlesztése elsősorban a Dunántúlon és a főváros környékén, az eljutási lehetőségeket gyakoribb közlekedéssel biztosítva. A Balatonra vezető vasútvonal korszerűsítése nyomán javítani lehet majd a menetidőt a Közép-Dunántúl szinte minden fővonalán. Ezek a fejlesztések jelentős részben pályázati, illetve állami segítséggel valósulhatnak meg.
– Milyen segítséget vár el a társaság az anyacégétől, illetve az államtól mint végső tulajdonosától?
– A személyszállító vasúttársaság vezetőjeként Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatóval a személyes és a szakmai kapcsolatom is kiváló, teljes összhangban tudunk együttműködni. Az állammal mint tulajdonossal, valamint minden egyes szakmai szervezettel, hatósággal – amelyek valamilyen módon befolyásolják vagy befolyásolhatják egy-egy projekt célkitűzéseinek a megvalósulását – kiváló kapcsolatot ápolunk. E stakeholderek, csoportok közül mindenki szűkös anyagi körülmények között próbál előrehaladni, de a maximális partneri együttműködés biztos alapja annak, hogy a lehetőségekhez mérten kisebb ráfordítás mellett a legnagyobb hatású fejlesztéseket valósíthassuk meg. Ez mindanynyiunk érdeke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.