BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyolcvannyolc új motorvonatot venne a Start

Megkötötte az új, hároméves közszolgáltatási szerződést és két új stratégiai programot is indított tavaly az állami személyszállító társaság, amelynél a legsürgősebb feladat a szemléletváltás – mondta lapunknak Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója.
2011.08.18., csütörtök 05:00

– Mi befolyásolta leginkább a MÁV-Start 2010-es működését?

– A társaság működésének szempontjából az egyik legmeghatározóbb esemény a három évre megkötött közszolgáltatási szerződés volt, amely rögzíti a közszolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó anyagi feltételeket és a megrendelő által elvárt minőségi színvonalat. E szerződés olyan hosszú távú együttműködést alapozott meg, amely pozitívan befolyásolja a MÁV-Start Zrt., valamint a vállalatcsoport hatékonyságának és működési minőségének javítását. A korábbi évek tapasztalatai alapján két stratégiai projekt koncepciója született meg 2010-ben: reményeink szerint EU-s források felhasználásával modern motorvonatokat tudunk beszerezni, és elindítottuk a jegyértékesítés modernizációját is. A motorvonati projekt keretében Budapest elővárosába több részletben 70, illetve a távolsági közlekedésben 18 motorvonatot szeretnénk indítani 2015 végéig. A jegyértékesítés megújítása projekt pedig a teljes értékesítési rendszer eszközeinek és folyamatainak a korszerűsítését célozza, összhangban a kormány nemzeti egységes kártyarendszerének kidolgozásával és megvalósításával.

– Összességében elégedett a cég tavalyi pénzügyi és természetbeni mutatószámaival?

– A szolgáltatások színvonalának szinten tartása, illetve – lehetőségeink szerint – megfelelő szintű javítása mellett a MÁV-Start menedzsmentje a 2010-es pénzügyi mutatószámokkal öszszességében elégedett. A társaság az előző évhez képest hozzávetőlegesen 10 milliárd forinttal kisebb költségtérítésből gazdálkodott. Hogy ezt kontextusba helyezzük, a MÁV-Start bevételeinek három pillére van: a beszedett menetdíjakból, valamint a nemzetközi forgalomból származó bevételek és a költségtérítés, amely a bevétellel nem fedezett, de az állam által megtérített, indokolt költség. 2010-ben az értékesítés nettó árbevétele meghaladta az előző évit, de a közösségi közlekedési piac szűkülése, az egyéni közlekedés minőségétől elmaradó szolgáltatási színvonal miatt mégis elmaradt a tervtől. Az utasszám csökkent, ugyanakkor az intercity és az elővárosi közlekedés mutatószámaival elégedett a társaság. A vállalat tárgyi eszközeinek fedezettsége jó, a tőkeerősségi és az eladósodottsági mutatója megfelelő, a jövedelmezőségi indexe (EBITDA) alacsony. Az, hogy miképpen lehetne színvonalasabb, versenyképesebb a vasút, a fejlesztésre irányuló tervek, projektek alapja.

– A 2010-es tapasztalatok alapján milyen fejlesztések, változtatások a legsürgősebbek a társaságnál?

– Általánosságban megítélésem szerint a legfontosabb – a hatékonyabb működés érdekében – a szemléletmódváltás és a döntéshozatali folyamatok felgyorsítása. A közszolgáltatási szerződés szerint három kritérium alapján értékel a minisztérium, ezek: a vonatok tisztasága, pontossága és az utastájékoztatás. A MÁV-Start jelenleg is kiemelten figyel ezekre a területekre, itt érhetjük el fejlesztéseinkkel a legjelentősebb javulást. A társaság egyik legfontosabb feladata az elővárosi és az IC-forgalom lebonyolításához szükséges járműpark megújítása, mert az utasaink az új járműveket értékelik legjobban. Természetesen emellett odafigyelünk az utastájékoztatás színvonalának javítására, az utazási idők csökkentésére, valamint a jegyértékesítési rendszer cseréjére, mindennek alapjául a fentebb említett motorvonatok és a jegyértékesítés megújítását célzó projektek szolgálnak. Az üzleti utasok gyakori és gyors eljutást, optimális és nyugodt munkakörülményeket, igényes étkezési lehetőségeket várnak el. A szabadidős utasok kedvező árakat, rugalmas menetrendet. Egyre többen igénylik a valós idejű fedélzeti helymeghatározást, a pontos információt a vonat aktuális helyzetéről, esetleges késéséről. A MÁV-Start igyekszik a változó igényeknek megfelelni, amelyeket átfogó kutatás során mért fel, és az új kocsik, vonatok belső terét, elrendezését, szolgáltatásait úgy alakítja ki, hogy az lehetőség szerint mindenben megfeleljen az igényeknek. Folytatódik a menetrendi rendszerek továbbfejlesztése elsősorban a Dunántúlon és a főváros környékén, az eljutási lehetőségeket gyakoribb közlekedéssel biztosítva. A Balatonra vezető vasútvonal korszerűsítése nyomán javítani lehet majd a menetidőt a Közép-Dunántúl szinte minden fővonalán. Ezek a fejlesztések jelentős részben pályázati, illetve állami segítséggel valósulhatnak meg.

– Milyen segítséget vár el a társaság az anyacégétől, illetve az államtól mint végső tulajdonosától?

– A személyszállító vasúttársaság vezetőjeként Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatóval a személyes és a szakmai kapcsolatom is kiváló, teljes összhangban tudunk együttműködni. Az állammal mint tulajdonossal, valamint minden egyes szakmai szervezettel, hatósággal – amelyek valamilyen módon befolyásolják vagy befolyásolhatják egy-egy projekt célkitűzéseinek a megvalósulását – kiváló kapcsolatot ápolunk. E stakeholderek, csoportok közül mindenki szűkös anyagi körülmények között próbál előrehaladni, de a maximális partneri együttműködés biztos alapja annak, hogy a lehetőségekhez mérten kisebb ráfordítás mellett a legnagyobb hatású fejlesztéseket valósíthassuk meg. Ez mindanynyiunk érdeke.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.