– Milyen előrelépés történt 2010-ben a hazai közösségi közlekedés hatékonyabbá, fenntarthatóbbá való szervezése terén?
– 2010-ben több, korábban üzemszüneteltetett vasútvonal újraindult, ez nemcsak az utazóközönség igényeinek fokozottabb figyelembevételét, hanem környezetbarát közlekedési módok előtérbe helyezését is jelenti. A közszolgáltatási menetrendek kialakítása során továbbra is kiemelt figyelmet kap a költséghatékonyság, ennek egyik elemeként a regionális közlekedésszervező irodák bevonásával folyamatos a vasúti és autóbuszos közlekedésben még meglévő tényleges párhuzamosságok megszüntetésére irányuló törekvés és az utazási igényeket egyre jobban kielégítő közlekedési hálózatok kialakítása. A Széll Kálmán-terv és az Új Széchenyi-terv alapján elkészültek a közösségi közlekedés rendszerének átalakítását célzó koncepciók, amelyek jelenleg a kormány előtt vannak, és elkészült a személyszállítás átfogó szabályozását tartalmazó, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény tervezete is.
– Vonzó-e a hazai személyszállítás (bármely területe) a magáncégeknek a visszajelzések alapján?
– Mivel az NFM alapvetően a közlekedési közszolgáltatások piacát szervezi, irányítja, ezen a területen a kormányzati szándékok között nem szerepel az állami tulajdonú társaságok értékesítése. Tekintettel arra, hogy e szektor alapvetően az állami támogatások, kompenzációk révén működik, nem értelmezhető a piaci vonzerő önmagában. Természetesen számos multinacionális cég szeretne megjelenni a piacon, de az ilyen kiemelt jelentőségű infrastruktúrák tekintetében az államnak komolyan kell mérlegelnie az ellátásbiztonság szempontját is, amely egy nem állami tulajdonú társaság esetén növekvő kockázatot jelent.
– Versenyképesek-e a hazai személyszállító társaságok térségi, európai összehasonlításban?
– Ha az egyes közlekedési módok közötti arányokat nézzük, akkor a közösségi közlekedés részaránya európai viszonylatban is igen jelentős. Ennek oka egyrészt a vasúti és autóbuszos hálózat európai összehasonlításban is figyelemre méltó kiterjedése. Ez a hálózat azonban csak lehetőség, de nem garancia az egyéni közlekedéshez viszonyított versenyképességhez. A vasúti személyszállítás területén elsősorban a menetrendi pontosság – ami jelentős részben a pályaállapotok függvénye – és a tisztaság területén szükséges javítani, az autóbuszos közlekedés területén különösebb probléma nincs. Az utazás céljából történő igénybevétel eldöntésekor az utazni szándékozó számtalan szempont öszszessége alapján választ. Sokat javíthat a közösségi közlekedés versenyképességén az utastájékoztatás minőségének javítása, a pályaállapotok és a járművek tervezett hosszú távon megvalósuló korszerűsítése, amely a járműipar fejlesztéséhez is kapcsolódik.
– A személyszállítás mely szegmenseiben és milyen arányban célszerű hosszabb távon állami ellenőrzést megtartani/megszerezni?
– Az állami ellenőrzés fenntartása, esetenként megerősítése a közszolgáltatás keretében végzett személyszállítás teljes egészében szükséges, függetlenül attól, hogy milyen tulajdonosi szerkezetű társaságok végzik a tevékenységet. Igen fontos az ellenőrzés, hiszen az államnak mint megrendelőnek elsőrendű érdeke, hogy azon szolgáltatások színvonalát, amelyekért a szolgáltatóknak a bevétellel nem fedezett indokolt költségeik megtérítése céljából költségvetési forrásból költségtérítést fizet, ismerje és a szolgáltatókat kötelezze a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatás nyújtására. Ez természetesen az utasoknak is érdeke, és ez is egyik eszköze a költséghatékony, gazdaságos és versenyképes közösségi közlekedés kialakításának. A távolsági közlekedésnél elképzelhetők olyan piaci, piacszabályozási modellek, ahol pótlólagos állami szerepvállalás, kompenzáció nélkül, a piaci keresletre aktívabban reagálva jelennek meg újabb szolgáltatók, szolgáltatások, azonban a szolgáltatás színvonalának megtartását itt is ellenőrizni kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.