Az Európai Unió belügyminisztereinek múlt heti ülésén több mint egy tucat ország figyelmeztetett arra, hogy Bulgáriától és Romániától megtagadni az akár csak részleges csatlakozást a belső határőrizet megszüntetését és a külső határok közös ellenőrzését megteremtő schengeni övezethez voltaképpen szószegés. Ez pedig ugyanúgy veszélyezteti az EU-intézmények hitelességét, mint az uniós jogbiztonságot.
A holland és a finn delegációt mindez nem hatotta meg, kitartottak a bolgár és a román Schengen-tagság megkérdőjelezése mellett, „korruptnak és inkompetensnek” minősítve a bolgár és román közigazgatást, amelyek miatt úgymond hiába felkészült technikailag a határzár, ha nem lehet teljes a bizalom azok iránt, akik e zárat kezelik.
A két ország – és számos támogatója – azzal érvel, hogy még ha igaz is a vád, a Schengen-rendszer csatlakozási kritériumai között a korrupció elleni harc nem szerepel. Ez utóbbi egy másik terület, amelyben amúgy sokak véleménye szerint messze nem csak a román és bolgár közigazgatásban akadnának teendők. Márpedig a technikai kritériumokat a külső Schengen-határ őrzésére e két ország teljesítette: erről éppen az előző magyar EU-elnökség óta „papírjuk” is van, hiszen az EU-tanács formálisan is elismerte a megfelelést.
Valójában a finn és a holland ellenkezés mögött egy félig kimondott és egy elhallgatott tényező húzódik. A félig kimondott – mert nyíltan csak közvetlenül Schengenre értelmezett – aggály szerint Hágában és Helsinkiben egyszerűen nem bíznak a román és a bolgár államban. Nem titok, hogy hasonló kétely a színfalak mögött időnként megfogalmazódott mások körében is, például amikor dönteni kellett a két ország EU-tagságáról. De ha és amikor a tagság már megadatott, ez a fajta bizalmatlanság ugyanúgy sértő a mostanra már befogadott tagtársakra nézve, mint a korábbi döntéshozókkal szemben.
Legalább ennyire problémás a ki nem mondott aspektus: hogy ugyanis a román és bolgár Schengen-tagság legfőbb akadálya eggyel délebbre van. Amíg a görögök schengeni határvédelme annyira elégtelen, mint amennyire igazából kezdettől fogva mindmáig, addig sok Schengen-tag vonakodna szárazföldi hidat teremteni – Románia és Bulgária beengedésével – Görögország és a Schengen-övezet többi része között. Erről nyíltan kevesen beszélnek, részint mert nem akarják Athént még ezzel is tovább frusztrálni, részint, mert a mindebből óhatatlanul következő további kérdésre senki sem szívesen válaszolna: a görögök Schengen-alkalmatlanságának kinyilvánítása esetén ki fizetné meg a szükségessé váló görög–bolgár Schengen-határzár kiépítését? „Egyszerűbben” kezelhető az ügy, ha a két szomszédos ország nem is tagja Schengennek.
Kompromisszumos megoldás lehet, hogy történjen a beengedés két lépcsőben: most csak a két ország repülőtereit és kikötőit kapcsolnák be a Schengen-övezetbe, és a szárazföldi egybenyitásról később döntenének. Ezt a finnek és hollandok kivételével mindenki el tudná fogadni, bár abban is van igazság, amit az utóbbiak mondanak (vagy gondolnak), hogy az „első lépcső” után a második sem halogatható a végtelenségig. Márpedig az említett görög probléma belátható időn belül aligha rendeződik. Marad tehát a patthelyzet és vele egy fokozatosan gennyedő bizalmi válság a tagországok között.
Mindez néhány napon belül máris olyan reakciókat szült, mint a holland áruk feltartása a román határon, vagy a bolgár fenyegetőzés, miszerint Szófia viszont a Schengen-kormányzati reformot fogja blokkolni. Az Európai Unió működési logikájától idegen megnyilvánulások ezek, az egész pedig komolyan magában hordja annak a kockázatát, hogy a válság az euró után a másik, kiemelt integrációs területre is átterjedhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.