A múlt hét végére megkapták a bankok az újabb gyomrost a kormányzattól: parlament előtt van ugyanis a javaslat, amelynek értelmében 7,5 millió forintos adómentes támogatás adható a végtörlesztő alkalmazottaknak a bank számára történő folyósítással, sőt, a körbe bevonnák a közalkalmazottakat is. Mindez azt jelenti, hogy a végtörlesztők száma egy csapásra a többszörösére növekedhet, sokszorozva ezzel a bankok kedvezményes végtörlesztésből eredő veszteségeit is.
Az újabb, immár sokadik barátságtalan lépés következtében megint csak romlik a bankok s a kormány közötti megegyezés és a szakmai elveket nem teljesen nélkülöző, viszonylag megnyugtató megoldás esélye. Nehéz lehet ugyanis úgy tárgyalni a bankszövetség által delegált vezetőknek, hogy tudják: a partner bármelyik pillanatban beterjeszthet egy javaslatot, amely szöges ellentétben áll az addig már lefektetett alapelvekkel.
A mostani adok-kapok – helyesebben kapok-kapok – viszont nyilvánvalóan egyik érintettnek sem jó: sem a bankoknak, sem az ügyfeleiknek, sem a kormánynak. A bankoknak többek között azért nem, mert az ad hoc jövő szabályozási ötletek miatt szemernyi esélyük sincsen arra, hogy legalább minimális közelítéssel meg tudják becsülni a devizahitel-állományból eredő károk rájuk eső költségeit. Emellett az sem elhanyagolható szempont az ő szemszögükből, hogy a már ingadozva vagy vonakodva teljesítő ügyfeleik elkezdenek kivárni, számítván arra, hogy a kabinet újra előáll valami olyan ötlettel, melynek révén megúszhatják tartozásuk visszafizetését, vagy annak egy jelentős részétől megszabadulnak. Viszont az időhúzással a „még játékban lévő” ügyfelek dolga is egyre nehezebb lesz: a forint árfolyamának elmúlt hetekben történt mozgása nyilvánvalóan tükröződik majd a törlesztőrészleteiken, amely egyre növeli az esélyét annak, hogy ne tudják teljesíteni a szerződésükben írtakat.
A kormány pedig ismét rövid távú célokért vállal óriási terheket: a végtörlesztésre jogosultak körének mesterséges kiterjesztése – részben a közszférában dolgozókkal – komoly költségvetési károkat okoz mind rövid, mind hosszú távon, emellett csak jobban megingatja a jogbiztonságba vetett bizalmat. A devizahitelesek problémájának megoldása nélkül ráadásul romlanak az IMF-fel folytatandó tárgyalások kilátásai is, és persze a bankszektor taccsra vágásával nyilvánvalóan romlik, illetve odázódik a gazdasági kilábalás esélye is.
A kialakult helyzetben tehát csak az lehet az üdvözítő megoldás, ha a kabinet megegyezik a bankokkal, ha nincs is nagyon ínyére ez a megoldás, és persze betartja a megállapodásban foglaltakat. A megoldással pedig bizonyos értelemben vissza kell térni a kályhához, vagyis arra kell törkedni, hogy a devizahitelek okozta veszteségek porlasztódjanak szét az állam, a pénzügyi szolgáltatók és az adósok között, úgy, hogy minden érintett ügyfélcsoport számára legyen megoldási/kezelési alternatíva.
A kedvezményes végtörlesztést pedig amilyen gyorsan csak lehet, el kell felejteni: ez praktikusan azt jelenti, hogy a december végi határidőt nem szabad meghosszabbítani, és persze le kell mondani a legfeljebb 7,5 milliós munkáltatói juttatásra vonatkozó passzust is, nem is beszélve a költségvetési szempontból horrort jelentő közszolgákra történő kiterjesztésről. A gyors megegyezés így hozzásegíthetne ahhoz, hogy a devizahitelekből eredő veszteség ne legyen nagyobb annál, mint amekkora a jelen állapotok szerint már elkerülhetetlen. Persze lehet húzni is az időt, előállván esetleg újabb ötletekkel. De akkor nemcsak a probléma megoldásától fogunk egyre inkább távolodni, hanem egy füst alatt Európától is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.