Már csak azért sem, mert a vizsgálat a 2007-től 2010-ig terjedő időszakra vonatkozott, az eredmény pedig régóta megjósolható volt. Fellegi Tamás – akkor még nemzeti fejlesztési miniszterként – már december elején jelezte a várható fordulatot, holott akkor még korántsem szikrázott ennyire a levegő Brüsszel és Budapest között. Mindössze annyi történt, hogy a bizottságnak ennyi ideig tartott annak kiderítése, ami egyébként eléggé nyilvánvaló: a magyar légitársaság képtelen lett volna – és most is az – piaci finanszírozással fenntartani magát.
Lehet azon merengeni, mi vezetett idáig. Tény, hogy egy budapesti központtal működő légitársaság számtalan közvetett hasznot jelenthet a magyar gazdaságnak, de az is tény, hogy a Malév eddig több száz milliárd forintjába került az adófizetőknek. A sorozatos ígéretek ellenére soha nem sikerült versenyképes vállalatot faragni belőle, sem állami kézben, sem magántulajdonban. A társaság életben tartása azonban 2006 óta szorító kényszer is volt a mindenkori magyar kormányok számára: ha nem így tesznek, akkor a Budapest Airport rekordbevételt hozó privatizációs szerződése értelmében az állam 1,8 milliárd eurós kártérítést lenne kénytelen fizetni a repülőtér tulajdonosának.
Az uniós verdikt felgyorsította a folyamatokat. Az immár egyértelmű, hogy a Malév a mai formájában nem működhet tovább, hiszen nem tudja visszafizetni a kapott állami támogatásokat. Az igazi tét most az, hogy sikerül-e minél hamarabb olyan új céget felállítani – és ehhez külső befektetőt is találni –, amely a múlt terhei nélkül, hatékonyabb üzleti modellel képes ellátni a nemzeti légitársaság feladatát. A visszaállamosítás óta eltelt időszakban ezek a kísérletek kudarcot vallottak, újabb tízmilliárdos kiadásokat róva a költségvetésre. Most azonban már tényleg nincs tovább.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.