„Legközelebb várhatók a következő egyszerűsítések: a villamoskerekeket leszedik, e helyett a villamos padlójába lyukakat fúrnak. Ezekbe a lyukakba a közönség beleáll, egy e célra alkalmazott fogóba belekapaszkodik. Az áram így egyenesen a közönségbe megy bele, mely is az áram hatása alatt felvillanyozva felemeli a kocsit, és megindul vele.”
A budapesti tömegközlekedés gazdaságosabbá tételéről Karinthy Frigyes írta ezeket a sorokat, kicsit több mint kilencven évvel ezelőtt. Akkor ragadott tollat, amikor a villamosmegállók csökkentésével próbálták „egyszerűsíteni a forgalmat”. Nagy tervekben ma sincs hiány. Az alapprobléma ismerős: a finanszírozásra alig volt pénz, a közlekedési társaság, Budapest és az állam vezetői pedig több-kevesebb sikert hozó ötletekkel ugyan előálltak időről időre, de az utazóközönség nem volt túlzottan elégedett.
Annak, hogy a mostani évszázad tízes éveiben is a csődközelbe sodródott a budapesti tömegközlekedési cég, hosszú távra visszavezethető okai vannak. Az utcákon a legtöbben, ha arról kérdeznénk őket, hogy mi a BKV bajainak gyökere, valószínűleg a korrupciógyanús ügyeket említenék. Ezeket azonban fenntartással kell kezelni. A politikai súlyuk hatalmas, ám nem szabad elfelejteni, hogy a legnagyobb vádak is százmilliós nagyságrendben elfolyt összegekről szóltak, míg a BKV működéséből fakadó, jogszerűen felgyülemlett adósságállomány több tízmilliárdos.
A BKV legnagyobb problémája az, hogy nem juthatott csődbe. Ugyanaz, amit láthattunk a Malévnál vagy a MÁV-nál: akárhogy termelődött újra a hiány, a mindenkori kormányok nem merték felvállalni azt, hogy hagyják bedőlni. Demszky Gábor és Tarlós István pedig éltek a helyzettel: gyakran kérték az államtól a támogatást, egyszeri, nem is túl kis összegeket. Ez pedig hosszú távon ahhoz vezetett, hogy eljött a pont, ahonnan már teljes körű reformokra van szükség ahhoz, hogy ne következzen be az összeomlás.
Ne legyenek illúzióink, a hosszú távú megoldás fájni fog. A fővárosiaknak különösen, de az országban minden más adófizetőnek is. A végcél ugyanis nem lehet más, mint a BKV-t úgy finanszírozhatóvá tenni, hogy legnagyobb részben saját bevételeiből működhessen, a többihez pedig elengedhetetlen az állami és a fővárosi garancia. Nem esik jól már a rövid távú tűzoltás sem, mégis elkerülhetetlen. Egymás után ragasztják át a büntetésekre figyelmeztető matricákat, most már 6 helyett 16 ezret kell fizetniük a jegy nélkül utazóknak. A cél nem is a büntetési bevételek növelése, hanem azt elérni, hogy aki utazik, az vegyen jegyet vagy bérletet. Hasonló szigort, mint a metróknál, bevezetni a többi közlekedési eszközön sokkal bonyolultabb, de nem lehetetlen.
Hosszú távon azonban ez önmagában nem sokat ér. Már vizsgálják a jegyárelemés lehetőségét, hiába minden korábbi ígéret. Pedig figyelembe kell venni azt is, hogy az árérzékenység egyre nagyobb az országban, és könnyedén el lehet jutni addig a pontig, amelyen túl már inkább átváltanak az emberek más közlekedési eszközre. Egy látványos lélektani határt akár heteken belül átléphet a városvezetés: a havi bérlet ára nemsokára öt számjegyű lehet.
Komoly segítséget jelenthet a dugódíj. Persze csakis akkor lenne értelme, ha az ebből származó pénzt teljes mértékben a tömegközlekedésre fordítanák, miközben a kísértés elég nagy, hogy más területekre költsék. A helyi adók emelését szintén fel lehetne használni, sőt, talán ezen a téren Budapest még jobban áll, mint az ország bármelyik másik része, a fővárosban még ki lehet vetni kevés extra adót úgy, hogy az nem jóleső, de legalább elviselhető legyen. El kell gondolkozni azon, hogyan lehet spórolni a kiadási oldalon, de itt szűkösebbek a lehetőségek. Most, amikor már a járműfelújításokra is alig maradt pénz, nehéz további pontokat találni, ahol lehet takarékoskodni. Ez azonban nem menthet fel a teljes vizsgálat alól.
Meg kell oldani azt is, hogy az agglomeráció beszálljon a BKV finanszírozásába: Budaörs, Törökbálint vagy épp Szentendre és Gödöllő mára úgy integrálódott a budapesti közlekedésbe, mintha nem lenne városhatárt jelző tábla. A BKV elvisz majdnem mindenhova, de szinte csak Budapest pénzén, ezen változtatni kell. Sokan lennének dühösek, ha a HÉV megállna a főváros végén, de akár ilyen szélsőséges megoldáson is el lehet gondolkozni, ha a másik szélsőséges lehetőség, a csőd már felmerült.
A helyzet nem könnyű, de maga a rendszer elviekben működőképes lehet – ha nem szól bele a politika. Nehéz azonban elképzelni azt, hogy a vidéki képviselő a parlamentben előbb megszavazza a BKV megsegítését, majd hazaérve elmagyarázza választóinak, hogy nekik is fizetniük kell a budapesti közlekedésért. Több politikus szívesen használja ki ezt a kérdést a Budapest–vidék ellentét élezésére. Pedig lehet beszélni vízfejű országról, de ettől még a helyzet adott: más nagyságrendekben kell gondolkozni egy olyan város közlekedéséről, amelynek két legtávolabbi pontja harminc kilométerre van egymástól.
És pont a város nagy mérete miatt bízhatunk abban, hogy lesz megoldás. Karinthy kilencven éve úgy folytatta a cikkét: „Esetleg a villamosáramot is meg lehet takarítani; a társaság közgyűlésén valamelyik szakelőadó kimutatta, hogy az a villamosáram, amelyet a közönség sistergő istennyila formájában a Társaság gyomrába kíván, teljesen elégséges ahhoz, hogy az ily módon megkönnyített és leegyszerűsített forgalmat kellőképpen ellássa.” Azt a népharagot, amit a BKV teljes leállása okozna, nincs az a politikus, aki fel merné vállalni. Sem a Városházán, sem a Kossuth téren. Ezért remélhetjük, hogy lesz kompromisszum – ám arról le kell tennünk, hogy ez olcsó volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.