Egyrészt ott a jogszabályalkotás munkarendje. Egy önkormányzatban mindig oda kell figyelni arra, amit felülről előírnak nekik, és ebből a szempontból legkésőbb az első Gyurcsány-kormány óta nem volt olyan kabinet, amely jól bánt volna a települések vezetőivel. Nemcsak a támogatások csökkenéséről van itt szó, hanem a változtatások teljes kiszámíthatatlanságáról.
Sok bajt okoz az is, hogy minden helyi kérdés egyben pártpolitika is. Spórolásra szükség van a településeken, ezalól most már nem lehet kibújni. De ki lesz a hibás, akire ujjal lehet mutogatni emiatt? A kormány vagy az önkormányzat? Mivel mindkettő az újraválasztásért küzdő politikusokból áll, a saját felelősségüket minimalizálnák, a helyzetbe pedig gyönyörű csavart visz a tény, hogy ezek a politikusok most épp nagyrészt ugyanannak a pártnak a tagjai. A végeredmény szomorú: mindkét fél arra vár, hogy majd a másik megteszi a kemény, de szükséges gazdaságpolitikai lépéseket.
Ez pedig irracionalitásokhoz vezethet. Nemrég, amikor a kormány 268-as euróárfolyammal számolta a költségvetést és másfél százalékos növekedést várt, sok település inkább nekik hitt, mint a gazdasági elemzőknek, és ugyanezekkel a realitástól teljesen elrugaszkodott vágyálmokkal terveztek. Aztán csodálkoznak, amikor a valóság valahogy nem passzol az Excel-táblákhoz.
A kormány külkapcsolatairól írva sokan hozták fel a gyáva nyúl játék példáját, amikor két autós hajt szemben egymással, és az veszt, aki elrántja a kormányt. Kicsiben ugyanez a helyzet itt, az önkormányzatok és az állam halad egymással szemben, a kérdés az, ki vállalja a megszorításokat. Most még le lehet fékezni valamelyik félnek és kiszállni a játékból. Hamarosan ezt már csak hatalmas veszteséggel lehetne megtenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.