A jelenlegi, nyilvánvalóan kedvezőtlen gazdasági környezetben talány, hogy alkotó és tevékeny emberek merre találhatják meg lehetőségeiket, és hol élhetik ki tettvágyukat, ha szeretnének a növekedéshez és az ország felzárkózásához hozzájárulni, miközben persze saját megélhetésüket is szeretnék biztonságban tudni. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a hazai lakossági fogyasztást még évekig nyomás alatt fogja tartani az ország külső adósságállományának csökkentési kényszere. Pusztán hazai lakossági keresletre manapság vállalkozást építeni meglehetősen kockázatos, így a sikeres hazai vállalkozás egyik sajátos, de fontos kritériuma mostanság a nemzetközi terjeszkedési képesség.
Elvileg ugyancsak a külső adósságállomány okozta kényszerek miatt nem számíthatnánk a közösségi fogyasztás, az állami és önkormányzati megrendelések felfutására. Azonban e többletforrások elosztási rendszerére és általában az állami és önkormányzati megrendelések piacára a közelmúltban olyan ijesztő méretűre fejlődött és intézményesült formákat öltött korrupció telepedett rá, amire a korábbi kormányzati ciklusok legkritikusabb periódusaiban sem volt példa. Így a gazdaság ezen szegmensétől sem várhatjuk a transzparens és fenntartható növekedési előnyök kimunkálását, hiszen a rövid távú rablógazdálkodás effajta eredmények elérésére sosem volt alkalmas.
A kormányzati politika emellett ideológiai álca alá rejtett, de sokszor szintén a rablógazdálkodás céljait szolgáló intézkedéseivel gyakran lehetetlenít el egyébként magában működőképes piaci szereplőket, segíti a korrupt gazdasági hátország agresszív területfoglalását, miközben a lakosságot a befektetők ellen hangolja, és ennek keretében olyan pénzügypolitikát folytat, amely látszatra lehet, hogy a gazdaságra és a gazdasági szereplőkre hárítja az adósságleépítés terheit, de ettől a lakosság csak hatványozottan többet veszít.
Hihetnénk persze azt, hogy a növekedéspárti gazdaságpolitika képes kell hogy legyen az ismert és egyértelmű akadályok elhárítására és az ismert gyengeségeink leküzdésére. Így a külső adósságállomány szívós és következetes ledolgozása mellett megpróbálhatná javítani az általános befektetői hangulatot, illetve mérsékelni az intézményesült korrupció okozta gazdasági veszteségeket. De erősen kétséges, hogy ezek közül bármelyikre is képes-e a már kiismert karakterű aktuális kormányzati kurzus. Nem marad tehát más, mint igyekezni a meglévő erősségeinket kihasználni, ami tehát lényegében a hazai vállalati szektor közszférától és politikai korrupciótól távoli, piaci viszonyok mellett is működő és a nemzetközi piacokon is helytállni képes szegmensének támogatása és fejlesztése.
Jó hír lehet, hogy ha az ideálisnál kisebb méretben is, de létezik ilyen szegmense a hazai gazdaságnak, abban egyre nagyobb számban tűnnek fel sikerrel növekvő és a nemzetközi piacszerzésben is eredményesen működő cégek. Ráadásul egyes uniós támogatási programok egyébként újabb lehetőségeket is teremtenek újabb versenyképes vállalkozások felnövesztésére, mely kezdeményezéseket szerencsére csak ritkán igyekszik a gátlástalan hatalompolitika öncélú botránykeltéssel gátolni. S ha akadozik is a banki hitelezés, a megfelelő kezdeményezőkészségű vállalkozók az egyre bővülő kockázati- és magántőke-piacról cserébe nem csupán forrásokat lehetnek képesek bevonni, de ha megfelelő partnert találnak, az akár az üzletfejlesztésben, piacszerzésben, nemzetközi terjeszkedésben és kapcsolatok építésében is segítségükre lehet. Van tehát még területe a gazdaságnak, amely továbbra is működik és várja a vállalkozó kedvű szereplőket.
VG-páholy-tagok: Bartha Attila, Hegedűs Miklós, Orbán Gábor, Oszkó Péter
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.