A hazai csődjog nem ismeri a természetes személy fizetésképtelensége esetén lefolytatható adósságrendezési eljárást. A magánszemélyek adósságrendezésére hivatott fizetési ütemezési eljárásra vonatkozóan azonban eddig is születtek már javaslatok. A háztartások növekvő adósságállománya, különösen a devizahitelesek drámai helyzete rendezett eljárási keretek között tartható adósságrendezést kíván meg. Erre azonban csak a jelenleg hatályos csődtörvény módosítása vagy egy új jogszabály megalkotása nyújthatna megoldást.
Mostanáig a parlamenti ellenzék által sokat bírált kilakoltatási moratórium, valamint az árfolyamgát és a végtörlesztés próbált a sokakat fenyegető helyzetre megoldást adni. Ezek a megoldások sem érhették el azonban az adósok teljes körét, ugyanakkor sokan képtelenek már magukon segíteni, kilátástalannak tűnő anyagi helyzetükön javítani. A kilakoltatási moratórium nem ad definitív megoldást a probléma érdemi kezelésére, sőt, egyesek szerint csupán késlelteti az igazi problémák eszkalálódását, emellett pedig rontott az adósok fizetési morálján is. Joggal vetik fel hát sokan a kérdést: a magánszemélyek miért nem számíthatnak olyan adósságrendezési eljárásra, egyéni vagyoni helyzetük reorganizációjára, mint a vállalkozások?
A magáncsőd intézményének hazai bevezetéséről már régóta folyik vita. A Magyar Bankszövetség például aggodalmát fejezte ki ezzel kapcsolatban, ugyanakkor a magáncsőd intézményének létjogosultságát – a számos európai országban való működésére tekintettel – elismerte. Megjegyezte azonban, hogy a magáncsőd bevezetéséhez sokkal nyugodtabb gazdasági helyzetre lenne szükség, a jelenlegi válságos helyzet sem Nyugat-Európában, sem Magyarországon nem teremti meg az intézmény bevezetésének lehetőségét. Egy 2009-ben az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által kidolgozott törvényjavaslat is tartalmazott rendelkezést arra vonatkozóan, hogy az adósság egy részének megfizetése alól az adós mentesülhet. Ezt az intézményes mentesítést a bankok eddig elfogadhatatlannak tartották, ezzel szemben a hangsúlyt inkább a felelős hitelfelvételre helyezték.
A magáncsőddel kapcsolatosan 2010 őszén már született egy ellenzéki törvényjavaslat, amely a nyugat-európai mintát alapul véve háromlépcsős rendszer bevezetését tűzte ki célul. Ez nem váltott ki jelentősebb parlamenti vitát, aminek oka talán az lehet, hogy a kormány a saját elképzelése szerint igyekezett segíteni a devizahitelesek helyzetén. Mára azonban a családok eladósodottságának magas foka és a hiteleiket késedelmesen törlesztők arányának fokozatos növekedése el kell gondolkodtasson mindenkit arról, hogy talán mégis időszerű lenne a magánszemélyekre vonatkozó csődszabályok hazai megalkotása is.
Ebben ajánlatos szem előtt tartani olyan szociális szempontokat is, amelyek okán a kormány megakadályozta eddig a lakóingatlanokból való kilakoltatásokat. Meg kell ugyanakkor fontolni azt is, hogy mennyire és meddig szabad a gazdasági élet egészséges működését biztosítani hivatott zálogjogi és végrehajtási szabályok érvényesülését mesterségesen korlátozni, és milyen módon, hogy ez ne legyen kontraproduktív a hitelezést illetően, és ne is ösztönözzön a magánszemélyek felelőtlen eladósodására.
Számos megoldás született már erre a szociális szempontokat a piacgazdaság működtetésében Magyarországnál régebben érvényesíteni igyekvő országokban. Ezeket érdemes lenne megvizsgálni, és a hazai adottságok figyelembe vételével szabályozott, minden érintett fél számára kiszámítható, az adósságok megfizetésére ösztönző, de a teljesíthetetlen kötelezettségektől való mentesülést is lehetővé tevő szabályozást alkotni. Egy improvizálni kénytelen kormányzat, a hiteleket meggondolatlanul felvevő fogyasztói réteg és a hiteleket meggondolatlanul kihelyező bankszektor ugyanis nem szolgálhatja az ország érdekeit, fejlődését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.