Ahogy az lenni szokott, az olimpia után ismét kiemelt témává vált hazánkban a sportfinanszírozás. Ezúttal szerencsére nem a magyar delegáció sikertelensége, hanem – épp ellenkezőleg – néhány pénzügyi gondokkal küzdő sportág kiemelkedő eredményei irányították politikusaink figyelmét a sportélet financiális kérdéseire.
Alig ért véget a londoni játékok záróünnepsége, Pálffy István, a KDNP frakcióvezető-helyettese már arról beszélt a Magyar Rádióban, hogy többletforráshoz kellene juttatni az olyan magyar sikersportágakat mint az öttusa vagy éppen a tízpróba. A képviselő szerint ennek módja, hogy kiterjesztjük a társasági adóból támogatható sportágak körét, így a jövőben nemcsak a korábban kiemelt öt látványsportot támogathatják majd ily módon a vállalatok, hanem azokat a sportágakat is, amelyekből a tízpróba és az öttusa összeállnak, azaz az atlétikát, a vívást és az evezést.
A fő problémát nem az jelenti, hogy Pálffy István láthatóan nem ért a sporthoz, hiszen a magyar politikai elit azt biztosan nem tudja elérni, hogy az öttusába bekerüljön az evezés, és a tízpróbáról is nehéz lesz elhitetni, hogy magyar sikersportág (vagy hogy egyáltalán sportág, és nem az atlétika egyik versenyszáma). Az igazán nagy gond az, hogy a kisebbik kormányzó párt így képzeli el az alulfinanszírozott sportágazat helyzetének rendezését, erre ugyanis van ráhatása a kabinetnek. Ráadásul – miután a téma népszerű, s így sok szavazatot hozhat vagy vihet – természetesen az ellenzék is lelkesen bólogat, így innen már csak egy kis lépés, hogy maholnap megszavazza az elképzeléseket a parlament.
A kezdeményezés azért tűnik érthetetlennek, mert a Nemzeti Sportstratégia alapján honatyáink is teljesen tisztában vannak azzal, hogy a magyar sport alulfinanszírozottsága véletlenül sem az állami támogatás hiányából ered. Már a gyenge pekingi olimpiai szereplést követően készült tanulmányok is rámutattak, hogy a közvetlen állami dotáció a költségvetés főösszegéhez viszonyított aránya nem marad el itthon az uniós átlagtól; amiben a nyugati országok mögött járunk, az a sportágazat nemzetgazdasági súlya. Mindez azt jelenti, hogy Magyarországon nem az államtól, hanem a civil és az üzleti szférától származó sportbevételek alacsonyak nemzetközi összevetésben. Ettől a megállapítástól pedig már csak egyetlen logikai lépés annak felismerése, hogy az állam feladata nem elsősorban a versenysport közvetlen támogatása, hanem egy olyan feltételrendszer megteremtése, ahol a sportszervezetek képesek önmagukat – legalább nagyobb részben – piaci forrásokból (fogyasztóktól és vállalatoktól származó bevételekből) finanszírozni.
A most vázolt elképzelések azonban épp ellentétes irányba mutatnak. A sport társaságiadó-kedvezmény révén történő támogatása ugyanis rejtett állami dotáció, melynek hatékonysága ráadásul rosszabb, mint ha a kormányzat közvetlenül fizetne az ágazatnak (a támogatást az adóalapból és az adóból is le lehet vonni, így a költségvetési bevétel kiesése magasabb, mint amihez a sportszervezetek ebből a forrásból jutnak).
Ami azonban ennél is nagyobb probléma, hogy a rendszer olyan döntéshelyzet elé állítja a korábbi szponzorokat, amelynél – különösen úgy, hogy itthon tényleges szponzorációról csak ritkán beszélhetünk, a „haveri pénzek” szerepe viszont meghatározó – az egyetlen racionális alternatíva a szponzoráció felfüggesztése, egészen pontosan lecserélése az új támogatási módra. Így ugyanis a falu focicsapatát korábban baráti alapon támogató „mecénás” még vissza is kapja a pénzét, azaz kecske is jóllakik, és a káposzta is megmarad. Ahelyett tehát, hogy a sport üzleti szférától származó bevételeit növelnénk, állami támogatásra cseréljük azt a keveset is, ami eddig volt, s bár rövid távon ez akár bővülést is hozhat, hosszabb távon azonban egyértelműen fenntarthatatlan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.