Az amerikai és a német pénzügyminiszter minapi találkozójukon elismerően nyilatkoztak az ír, a spanyol, a portugál és az olasz stabilizációs erőfeszítésekről. A találkozóról kiadott jelentések alapján akár olyan benyomásunk is keletkezhetne, hogy mindketten egyértelműen az eurózóna egyben tartásán munkálkodnak. Csakhogy a valutaövezet bajba jutott országai közül a legmélyebb adósságválságot, ennek nyomán pedig súlyos recessziót és politikai krízist is megélő Görögországról nem esik szó a közleményben.
Meglehet, hogy Görögországra hosszabb távon nem feltétlenül számítanak az euróövezet tagjaként. A többi bajba jutott országra viszont igen – esetükben bíznak abban, hogy a külső pénzügyi segítség és a helyi költségvetési, gazdaságpolitikai erőfeszítések együtt elegendőek lesznek a stabilizációhoz.
Pénzügyi értelemben érzékelhető tehát az európai szolidaritás, de egyre nyilvánvalóbbak ennek a korlátai is. Az unió közös költségvetése mellett a kimentési programokban is rendre nettó befizetői pozícióba kerülő észak-európai államok egyre inkább vonakodnak az újabb segítségnyújtástól. Részben emiatt a mentőcsomagok esetenként olyan technikai megoldásokat kapnak, amelyek önmagukban hordozzák az újabb pénzügyi krízist – így alakulnak át a bankválságok állampapír-piaci válságokká. De miért ilyen nehézkes az euróövezet adósságproblémáinak kezelése, amikor a valutaunió felbomlásának közvetlen és közvetett költségei szinte bizonyosan nagyobbak annál, mint amit a tagállamok a mentőcsomagokra fordítanak?
Ilyen esetekben mindig előtérbe kerülnek a fundamentális magyarázatok – ezek szerint az euróövezet mai formájában eleve elhibázott konstrukció. Mundell elmélete alapján könnyen érvelhetünk amellett, hogy az eurózóna nem optimális valutaövezet – eszerint csupán idő kérdése volt, hogy válsághelyzetben a belső feszültségek eszkalálódjanak. Az európai pénzügyi és gazdasági szakemberek egy része persze szívesen hivatkozik arra, hogy a közös pénz létezése óta milyen jelentős eredmények vannak az országok közötti inflációs különbségek mérséklésében, az üzleti ciklusok harmonizálásában, de még a kereskedelmi integráció és a tőkeáramlás területén is.
A válságok egyik feltételezett stabilizációs csatornája, a munkaerő-mobilitás viszont ma is rendkívül gyengén működik az övezet országai között, a nyelvi-kulturális kötöttségek sokkal erősebbek, mint azt korábban sokan feltételezték. Ma is azt tapasztalhatjuk, hogy a periféria országaiból nem a kedvező munkaerő-piaci kilátásokkal kecsegtető, térben és időben könnyebben elérhető Németországba vagy az övezet északi államaiba, hanem sokkal inkább az azonos nyelvi közösséghez tartozó tengerentúli munkaerőpiacok felé migrálnak munkavállalási céllal. Persze a válság időszakában az is világossá vált, hogy a fiskális transzfereket nem helyettesítik hatékonyan a fiskális fegyelemre korábban kitalált szabályok és a szabálysértőkkel szemben alkalmazandó szankciók.
Annak, hogy az euróövezet politikai vezetői és állampolgárai közgazdasági értelemben nem optimálisan viselkednek, vélhetően mélyebb oka van. Az elmúlt évtizedben a tagállamok közötti fejlettségi különbségek makacsul fennmaradtak, és a mediterrán vagy az északi államok gazdasági szereplőinek viselkedési mintái sem változtak igazán. Ilyen különbségek mellett csak a közös politikai identitástudat működtetheti a szolidaritást – ahogy az Egyesült Államokban például Massachusetts és Louisiana között. A közös európai identitás azonban sokakban ma is kétséges, sőt a válság óta tán még kétségesebb. Márpedig ennek hiányában az országok közötti szolidaritási hajlandóság is csekély marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.