Az elmúlt hetekben a világ legértékesebb vállalata mintegy 50 milliárd dollárt veszített piaci kapitalizációjából. Az Apple-nek ártott számos hír és pletyka, ezek többsége az iPhone legfrissebb szériájáról szólt. Megemlítették, hogy bár rekordmennyiséget adtak el az első hétvégén, de a kapacitások miatt mégis alulmúlták a várakozásokat. Emellett technikai problémák léptek fel az objektívvel és az új, az Apple által a Google hasonló alkalmazása helyett fejlesztett térképpel kapcsolatban. Ezek azonban mind erősen szubjektív, pszichológiai tényezők, amelyek rövidtávon képesek jelentős mértékben befolyásolni az árfolyamot, közép és hosszú távon azonban a fundamentumoknak egyre inkább komolyabb súlya van. A vállalat következő gyorsjelentése október 25-én érkezik, a zászlóshajót jelentő termékről először ekkor tudhatunk meg többet, de igazán majd a jelenlegi negyedév, így a karácsonyi szezon számai lesznek érdekesek.
A hosszú távú befektetőknek ezt erősen javasolt megvárni. Az Apple nem számít kirívóan alacsonyan árazott részvénynek, és mérete, jelenlegi életciklusa, különleges helyzete nem is teszi lehetővé, hogy bármelyik versenytárssal, az úgynevezett peer-group tagjaival hasonlítsuk össze az értékeltségi mutatóit. Annyi bizonyos, hogy a várt növekedési rátákhoz és az aktuális eredményekhez képest viszonylag szerény szinteken áll az árfolyam, ez azonban még kevés lehet a további jelentős növekedéshez, akár még az új maximum eléréséhez is. A növekedés további forrása a piaci pszichológiában keresendő: a divatos, sokak által vásárolt részvények esetén nagyon kevés kivételtől eltekintve tipikusan jellemző, hogy a várakozások a hosszú távú emelkedő trend utolsó szakaszában jelentős mértékben elszakadnak a realitásoktól. Amikor ez a teljes piacon történik meg, az a közismert buborék, de egyedi részvényeknél ez jóval gyakrabban megesik. A folyamatot sokan leírták elméleti szinten is, többek között Soros György is A pénz Alkímiája című könyvében.
Az utóbbi időszak egyik „mániarészvénye” a Netflix, amely durva egyszerűsítéssel online filmkölcsönzést végez közel 20 millió háztartás részére. A részvény 2010 egészében és 2011 első fél évében meghatszorozta értékét, a felértékelődés jelentős részben a várakozások drasztikus emelkedéséből táplálkozott. A legegyszerűbb értékeltségi mutató, a P/E ez alatt az időszak alatt nagyjából a háromszorosára nőtt, és volt, hogy a 70-es érték felett járt. Annak idején sok más elemzővel egyidőben többször felhívtam a figyelmet az árfolyam tarthatatlanságára, és amikor a többség számára is világossá vált, hogy az elvárások nem tarthatóak, a csúcshoz képest az árfolyam elveszítette értékének több mint 80 százalékát. Az Apple esetében azonban – több más mutató mellett – a P/E az emelkedés során és a mostani korrekcióban is mérsékelt maradt, a jelenlegi 15-ös érték még a piaci átlag alatt is van, míg a változó előretekintő verziója még jobb az összehasonlításban a továbbra is jó növekedési kilátások miatt. Más szóval az Apple esetén a fundamentumoktól történő elszakadás egyelőre nem következett be, még nem az eufória szakaszában járunk, erre pedig számítunk a közeljövőben.
Amennyiben az eufória és a trend utolsó szakasza elmarad, az a piactól szokatlan bölcsesség felbukkanását jelentené. Véleményünk szerint a mostani árfolyam így is alacsony, de a gyors felfutás elmaradása a papír „mániarészvény” mivolta miatt lehet valószínű a következő hónapokban.
Az Apple esetében az eufória szakasza még előttünk áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.