Sokat olvashattunk arról, hogy a 2012. július 2-án bevezetett napon belüli elszámolással kapcsolatban a bankok milyen új feladatokkal szembesültek, arról viszont viszonylag kevés szó esett, hogy a változás milyen előnyöket, illetve feladatokat hozott a vállalatoknak. Pedig a napon belüli elszámolás – azontúl, hogy a napi ötszöri klíring segítségével munkaidőben 4 órán belülre szorítja az átutalási időt – teljesen új alapokra helyezi a bank és a vállalat közötti kommunikációt. Ennek a kommunikációnak az alapja az euróutalásoknál már megismert SEPA típusú ISO20022 szabványos XML pénzügyi üzenetek bevezetése.
A napon belüli elszámolást a Giro Zrt., Magyarország belföldi elszámolóháza vezeti be. A Giro úgynevezett nettó elszámolást végez, azaz a bankok egymással szembeni pozícióját egyenlíti ki, a pénzügyi üzeneteket pedig a címzett bankok felé továbbítja. Ezek a pénzügyi üzenetek hordozzák az ügyfelek által rögzített átutalásokat, és a fogadóoldali bedolgozásuk jelenti a beérkező átutalások jóváírását.
Az említett szabványon alapuló pénzügyi üzenetek adattartalma a korábbiakhoz képest sokban változott.
A legfontosabb újdonság talán a tényleges fizető és a tényleges kedvezményezett fogalma, ami lehetővé teszi, hogy az utalást – teljesen jogszerűen – megbízottak intézzék. Lényegesen több tranzakció-azonosító rögzítésére is lehetőség nyílt: az átutaló, a tényleges átutaló, a kedvezményezett és a tényleges kedvezményezett azonosítóján túl megadhatjuk az átutaló hivatkozását, valamint a jogcímet és kategória-jogcímet is. Az új üzenettípus teljesen új bank-vállalat és vállalat-vállalat kapcsolatokat alapozhat meg.
A napon belüli hitelfolyósítás és betételfogadás, valamint az azonnali megbízások (VIBER) teljesítési idejének lényeges csökkenése (a jelenlegi 4 óra várhatóan rövidülni fog) nyilvánvaló előnyt jelent, ahogy az Európába irányuló, és Európából fogadott átutalási megbízásokhoz kapcsolódó üzleti funkciók bővülése is. A jövőben az euró- és a forintátutalások egységesen kezelhetők, ami lényegesen egyszerűsíti a vállalati treasury folyamatokat. Az elszámolási ciklus végén a banktól standardizált formátumban megkapott kivonat automatikusan betölthető a vállalat pénzügyi nyilvántartásába, ami nagyban megkönnyíti a könyvelést. Ugyanilyen hatása van annak is, hogy a cég előre kitöltött utalássablont készíthet az ügyfeleinek, amivel csökkentheti a csekkes fizetéseket, és növelheti a helyesen kitöltött átutalási megbízások arányát.
A holding típusú nagyvállalatok számára a legnagyobb lehetőség, hogy a pénzkezelési folyamat egyetlen központi treasurybe szervezhető. Ezzel a teljes pénzforgalom néhány számlára korlátozható, amivel nem csak a banki költségekben, de a humánerőforrásban is jelentős pénzmegtakarítás érhető el. Ehhez hozzájárul az is, hogy az informatika koncentrálódásának eredményeként a banki interfészek száma csökken. A holdingot alkotó cégek közötti forgalomnak nem kell pénzmozgással járnia; a barterelszámolás révén a pénzügyi tranzakciós illeték is megtakarítható. Az új rendszerben ezenfelül könnyen automatizálhatók a külföldi értékesítéshez vagy beszerzéshez kapcsolódó fedezeti ügyletek is.
Kivétel nélkül minden vállalat profitálhat viszont az ISO20022 szerinti XML alapú elektronikus számlázási szabvány bevezetéséből. Az új rendszerben egész Európára kiterjedően megvalósítható az automatizált számlaküldés és -befogadás. A bankok számára is bevételforrást jelenthet, ha elektronikusszámla-szolgáltatókká válnak, azaz ügyfeleik számára biztosítják az Európai Központi Bank által szorgalmazott elektronikus számla küldését és fogadását. Az öreg kontinensen ez a jövő iránya: ez a megoldás legalább Európára biztosan ki fog terjedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.