Az európai Bizottság szeptember 12-én terjesztette elő a bankunióra vonatkozó javaslatát. Az ezt követő informális Ecofin-találkozón és más nyilatkozatok alapján egyértelművé vált, hogy Németország – más országokkal, így Hollandiával és Finnországgal egyetemben – a javaslat kulcsfontosságú pontjairól másként vélekedik. A kormánykoalíciót alkotó pártok ezzel párhuzamosan olyan törvényjavaslatot készítenek elő, amely tovább csökkentené a kormány mozgásterét az uniós partnerekkel folytatott tárgyalásokon.
Németország a következőket szeretné elérni: a bankunió később, sietség nélkül induljon; az uniós szintű felügyelet korlátozódjon a legnagyobb, több tagállamban jelen lévő bankokra, és ne terjedjen ki a helyi szinten működő kisebb pénzintézetekre; mielőtt az EU és/vagy az Európai Központi Bank felügyelet alá kerül, a bankokat vessék alá újabb stressztesztnek, hogy az eddig rejtve maradt kockázatok felszínre kerüljenek; a felszámolási és betétbiztosítási alapokról a tagállamok dönthessenek, és ezeket ne lehessen uniós szinten átcsoportosítani; az EKB keretein belül létrehozott új felügyelőbizottságban a szavazati jog biztosítson a nagyobb országoknak, így Németországnak is nagyobb súlyt vagy vétójogot; a végső döntéseket a felügyelőbizottság hozza meg, ne az EKB Kormányzótanácsa.
Németország álláspontja részben a német bankrendszer sajátosságaival magyarázható, részben pedig azokkal az aggodalmakkal, hogy az eurózóna-beli gyengébb bankrendszereket német forrásokból kell majd támogatni.
Ami az elsőt illeti: az 1900, javarészt kis bankból álló német bankrendszer sokkal széttagoltabb, mint az EU-ban bármelyik. A nem profitorientált pénzintézetek – többek között takarékbankok, takarékszövetkezetek és landesbankok – a teljes mérlegfőösszeg nagyjából 50 százalékát adják, politikai súlyuk pedig ennél is nagyobb. Így erős nyomást gyakorolnak annak érdekében, hogy ne kerüljenek uniós felügyelet alá, és hogy biztosítékrendszerük a jelenlegi formájában maradjon fenn. Az uniós felügyelettel szembeni érvük – miszerint a gyakorlatban nehezen lenne megvalósítható és nem is lenne hatékony, ha uniós szervezet felügyelete alá kerülnének – csak álca: valójában egy kettős – uniós/tagállami – rendszert tartanak kívánatosnak, amelyben a kis bankok ellenőrzése teljes mértékben tagállami hatáskörben maradna.
A politikai vita tárgya tehát a következő: lehet-e az uniós felügyelet a végső autoritás valamennyi pénzintézet felett, ahogy azt az Európai Bizottság és az EKB helyesen szorgalmazza? A vita kimenetele egyelőre bizonytalan. Míg Schäuble pénzügyminiszter szerint elképzelhető lehet egy kompromisszumos megoldás, nem kizárt, hogy a Bundestag a kettős felügyelet mellett foglal majd állást.
A finanszírozással kapcsolatos aggodalmak alapja a félelem, hogy a bankunió a monetáris unió szerves egysége helyett újabb trükk lesz csak arra, hogy az eladósodott országok német pénzügyi forrásokhoz jussanak. Ez az oka, hogy a kormány, a parlament és a pénzügyi szféra egyaránt olyan megoldásokhoz ragaszkodik, amelyek mérséklik az ilyen pénzügyi transzferek kockázatát.
Milyen hatása lehet a német álláspontnak a bankunióval kapcsolatos vita kimenetelére? Először: várhatóan lelassítja a folyamatot. Másodszor: a közvetlen transzferek a nehéz helyzetben lévő (spanyol) bankokhoz nem érkeznek meg olyan gyorsan. Harmadszor: a bankunió torzó marad: egységes, integrált szervezet helyett egy félig-meddig működő rendszer, amelyből kimaradnak a válságkezeléshez szükséges eszközök – holott a felügyelet és a válságkezelés szoros kapcsolatban áll egymással. Negyedszer: az EU-szintű felügyelet is gyenge marad, és olyan nemzeti szervezetektől függ majd, amelyek sem az együttműködésre, sem arra nem éreznek majd késztetést, hogy bankrendszerük problémáit már a kezdeti fázisban feltárják.
www.dbresearch.com
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.