Közép-Európa hat új EU-tagországa bankszektorában a kétes kinnlevőségek aránya 2011 végén már 9 százalék körül járt, ami 37 milliárd eurónyi hitelállományt jelentett. A ráta valamennyi országban elérte a 6 százalék körüli értéket, Magyarországon, Szlovéniában és Horvátországban pedig 10-15 százalék között volt. Az emiatt elkülönített céltartalék növekedése várhatóan eléri az évi 5 milliárd eurót, a régió GDP-jének 0,7 százalékát.
A rendszer (és egyúttal a szabályozás) logikája az, hogy a céltartalékot előre kell képezni. Ez viszont öngerjesztő hatású is: a magasabb tartalék végett a bankok magasabb díjakat és kamatrést stb. számolnak fel, ami miatt még tovább nő a nem fizetők aránya. A gazdaság egészére nézve pedig a fogyasztási, beruházási kereslet csökkenése akár a negatív tartományba is viheti a GDP értékét. A fenti folyamat – az eurózóna dekonjunktúrája, a költségvetési megszigorítások és a magas olajárak miatt romló cserearányok következtében – a következő másfél-két évben fel fog erősödni. A bécsi kezdeményezés legutóbbi ülésén hangsúlyozták, hogy egyes országokban a nemteljesítő hitelek már akadályozzák az új hitelek kihelyezését, és ezzel a növekedési pályára való rátérést.
Bár még kérdés, hogy milyen feltételekkel fognak csatlakozni a keleti tagállamok a tervezett bankunióhoz, egy bizonyos: bankügyekben az országok mozgástere és eszköztára jelentősen csökkenhet.
Mivel a következő 2 évben jelentősebb hitelkonszolidációs lépésekre lesz szükség (például egy „rossz bank” felállítására) az országok zömében, annak elveit, módszereit még a bank-unió felállásának az idején célszerű lenne elfogadni. A hivatali apparátusok egyik jellemzője ugyanis, hogy nagyobb átszervezések esetén egy-másfél évig nem, vagy csak elvétve foglalkoznak tartalmilag új kérdésekkel. Ráadásul 2014-re, amikorra már valóban sürgetővé válhat számos visegrádi országban a „rossz hitelek” kitisztítása, olyan formáció kerekedhet ki az új uniós szintű intézményből, amely akár évekig is blokkolhatja az új tagállamok hitelkonszolidációs törekvéseit.
A jelen fiskális kiigazítások közepette a kormányok ilyen akcióra sürgős esetben is nehezen szánják el magukat, prevenciós jellegű lépésre pedig még kisebb az elszántságuk. Ezért számításba jöhet, hogy a jegybankok lépjenek. Ha lehet, akkor közösen, mert így nagyobb nyomatékot adhatnak az érveiknek. A minta az lehet, ahogy a térséget ért likviditási válság idején, 2009 első hónapjaiban cselekedtek, amivel – és az IMF segítségével – elérték, hogy létrejött a Bécsi kezdeményezés, amelyben a nyugat-európai anyabankok vállalták, hogy önmérsékletet tanúsítanak az új tagországokban működő leánybankjaik hitelállományának leépítésében.
Bár az európai kontinensen a bankmentő akciókat 2009-2010-ben jórészt a kormányok hajtották végre, de más fejlett országokban volt példa arra, hogy egyes kétes kinnlevőségeket megtestesítő értékpapírok a jegybankoknál landoltak.
Az Európai Központi Bank pedig az idén 100 milliárd eurónyi összeget szán a bajban lévő spanyol bankok rendbetételére. A hitelkonszolidációért cserében elvárható lenne a belföldi bankok díjainak, kamatainak a mérséklése, a bankok tulajdonosaitól pedig a Bécsi kezdeményezésben szereplő vállalások megerősítése. Hasonló problémák felvetésekor sokan a nemzetközi pénzügyi intézmények tiltakozásától tartanak – pedig az aggodalmak nem biztos, hogy megalapozottak. Magyarország 2008. őszi kölcsönében például az IMF már az első napoktól külön hitelkeretet (200 milliárd forintot) szánt a bankok esetleges konszolidálására.
A végeredmény a bankok és az országok számára is kedvező lehetne: a recessziós hatású cél-tartalékképzés csökkenése és a hitelezés remélhető megélénkülése lendületet adhatna a növekedésnek.
A céltartalékok öngerjesztő jellegűek és recessziós hatással is járnak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.