2012-ben Görögország uralta a főcímeket: az új mentőcsomag, az adósság-átütemezés és a krónikus politikai-gazdasági instabilitás miatt sokan tartottak attól, hogy az ország kilép az eurózónából. A vihar Spanyolországot is elérte: az ország bankrendszerének stabilitása megkérdőjeleződött, a munkanélküliség új csúcsokat döntött, a gazdaság pedig egyre mélyebbre süllyedt a recesszióban. A negatív hatás Olaszországra is kiterjedt, az államkötvények hozamai Mario Monti „szakértői kormányának” minden erőfeszítése ellenére nyomás alá kerültek. Mindezek miatt erősödtek a félelmek, amelyek szerint az eurózóna jelenlegi formájában nem maradhat fenn.
Ezek a félelmek szinte egy csapásra oszlottak el Mario Draghi nyári bejelentése – a nevezetes „kerül, amibe kerül” – után, amelyet szeptemberben követett a feltételekhez kötött, korlátlan kötvényvásárlási program, a Közvetlen Piaci Tranzakciók (KPT) meghirdetése. Az Európai Stabilitási Mechanizmus elindulása és a bankunió irányában tett lépések segítettek abban, hogy a piac nyugodt maradjon.
A kötvénypiacok stabilizálódása azonban önmagában nem elegendő. Bármekkorák legyenek is a kamatok, növekedés nélkül nem lehet kitörni az adósságspirálból. Emiatt lesz a növekedés 2013 meghatározó témája.
A megszorítások már nem tekinthetők a győztes receptnek, miután napjaink keserű (és sajnos előre látható) tapasztalata, hogy a költségvetési szigor és a növekedés nehezen hozható össze. Az októberi IMF-jelentésben olvashattunk is egy mea culpát: a valutaalap elismerte, hogy jelentősen alábecsülte a nadrágszíjak drasztikus meghúzásának a növekedésre gyakorolt negatív hatását. A jelentés nem a konszolidáció szükségességét vonta kétségbe, csupán a negatív hatások „kisimításához” szükséges kiigazítások mértékét és időzítését. A kormányok tehát, ha kisebb nyomás alatt is, de folytatják a közpénzügyek rendbetételét. Az eurózónában a becslések szerint a fiskális megszorítások 2012-ben mínusz 1,6 százalékponttal „járultak hozzá” a GDP növekedéséhez, ez a mérték 2013-ban mínusz 1,1 százalékpont, 2014-ben pedig mínusz 0,6 százalékpont lehet.
Bár a jelenlegi válság kapcsán általában a költségvetési deficit és az államadósság kerül szóba, a probléma gyökere továbbra is a külkereskedelem egyre nagyobb egyensúlytalansága és az eurózóna-tagok versenyképességének divergenciája. A költségvetési szigor után az eurózóna új csatakiáltása: nyerjük vissza a versenyképességet, mindenekelőtt a munkaköltségek csökkentése révén.
A „kompetitív dezinfláció” stratégiáját Németország már sikerre vitte, az ország kevesebb mint egy évtized alatt – de korábbi intézkedéseknek is köszönhetően – az eurózóna beteg emberéből a versenyképesség bajnokává vált. Mivel a dél-európai országok ugyanazokat a tüneteket mutatják, mint a 10 évvel ezelőtti Németország, az ötlet kézenfekvő: alkalmazzuk rájuk is ugyanazt a terápiát.
De ha a „kompetitív dezinfláció” stratégiáját több ország alkalmazza egyszerre, akkor fennáll a kockázata, hogy az egyik által a másik kárára elért előnyök az övezet egészét tekintetve lenullázzák egymást. Az egységnyi munkaerőköltségnek a versenyképesség javítását célzó csökkentése ráadásul megváltoztatja a belső keresleti viszonyokat (nyilvánvalóan ez a helyzet Németországban, ahol a belső fogyasztás továbbra is erőtlen). Ha az eurózónán belüli piacok egyidejűleg zsugorodnak – abban az időben, amikor a tagállamok döntően egymással kereskednek –, a külpiacokért folytatott verseny pedig erősödik, akkor nagy a kockázata, hogy a növekedés lassulni, a profitok pedig csökkenni fognak. Németország sikere tehát részben annak tulajdonítható, hogy stratégiáját mások nem követték. Ha sok ország ezt tenné, az a gyengülés öngerjesztő forrásává válhatna. Mindezt tökéletesen illusztrálja, hogy az övezeten belüli kereskedelem 2011 eleje óta 6,7 százalékkal zsugorodott.
A válságból való kilábaláshoz tehát sem a – bármilyen körültekintően megtervezett – megszorításokon, sem a más eurózóna-tagállamoktól való piacnyerésen alapuló stratégia nem megfelelő. Ezért inkább arra számíthatunk, hogy az eurózóna gazdasága 2013-ban igen alacsony szinten egyenlítődik ki, az északi országokban igen szerény növekedéssel, a déli államokban pedig egy újabb recessziós évvel.
A laza monetáris politikának és az alacsony hosszú távú kamatoknak hála, vannak támogató tényezők is. A periféria országaiban akkor folytatódhatnak a kiigazítások, ha javulnak a finanszírozási feltételek, ami viszont a KPT elindulásától függ. Úgy véljük, az EKB-nak tettekre kell váltania a szavait, és 2013-ban el kell indítania a kötvényvásárlási programot, valószínűleg Spanyolország, Írország és Portugália részvételével.
Figyelembe kell vennünk a sűrű politikai naptárt is, februárban Olaszországban, szeptemberben Németországban lesznek választások. Bár a kampánytémák, a populista vagy eurószkeptikus hangok gyengíthetik a stabilitást a piacokon, mégis úgy véljük: Mario Draghi szavainak – most, hogy az eurózóna fenntarthatóságát már nem kérdőjelezik meg – mindenféle pánikot meg kell előzniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.