A címbeli kérdésre könnyen lehet pozitív és negatív választ is adni. Az elmúlt évek tapasztalataiból azonban arra lehet következtetni, hogy a kedvezményes díjakkal elcsábított ügyfelek csak addig maradnak, ameddig e díjszabás fennáll, vagy amíg kedvezőbbet nem találnak. Az ügyfélkört növelni szándékozó bankoknak inkább szolgáltatásaiban kell bővülniük, mintegy üzleti igényt teremtve. Ez egyben bevételnövekedést is jelent, szemben a kínált akciók során elszenvedett veszteségekkel.
Ahhoz, hogy a fenti szemléletet alkalmazhassuk, ismernünk kell a különböző méretű vállalatok által a bank számára termelt nyereséget és a bank ezen vállalatok számára kínált szolgáltatáscsomagjait. E szempontrendszer szerint a vállaltok négy kategóriába sorolhatóak.
A nagyvállalatok jellemzően speciális konstrukciót kapnak, mert nagy presztízst jelentenek. A nyújtott szolgáltatások komoly bevételt jelentenek – de alacsony nyereségtermelő képesség mellett. A középvállalatok, amelyek már nem kapnak speciális konstrukciót, a nyújtott szolgáltatások alapján választanak bankot. Mivel ebben a szegmensben már nem annyira éles a verseny, a bankok nagyobb nyereséget könyvelhetnek el. A kisvállalatok generalizált szolgáltatások közül tudnak választani, minimális mozgástér mellett. Számuk jelentős, a speciális szolgáltatásokra nincs feltétlenül igényük és megfizetni sem kívánják azokat. Ugyanakkor a szolgáltatási díjakon a bank jelentős nyereséget tud realizálni. A kisvállalatok estében a pénzintézet-választás részben érzelmi alapú, de a nyújtott szolgáltatásokkal befolyásolható. A mikrovállalatok jellemzően teljesen generalizált szolgáltatásokat vesznek igénybe, és csak alkalmanként élnek egy-egy speciális ajánlattal. Emellett kijelenthető, hogy a szektornak jelentős nyereségtermelő képessége van.
A fenti áttekintésből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a bankok számára leginkább a középvállalatok, illetve kisebb részben a kisvállatok irányában végzett szolgáltatásfejlesztés járhat együttesen bevétel- és profit növekedéssel. Mivel a bevételnövelés mellett a nyereségesség növelése is fontos szempont, ezért csak az elektronikusan nyújtott szolgáltatások irányába történő fejlesztés hozhatja meg a kívánt eredményeket. Amennyiben egy pénzintézet az elérhető nyereség reményében belevág a fejlesztésbe, ebben az is támogatja, hogy a banki tranzakciók országon belüli és nemzetközi szabványai jelenleg az egységesedés irányában változnak.
A közép- és kisvállatok szinte kivétel nélkül elektronikus banki terminált használnak, és a vállalatirányítás is jellemzően elektronizált. Ugyanakkor a vállalatirányítás szoftveres támogatása szükségszerűen nem tud olyan szofisztikált lenni, mint a nagyvállalatok esetében. Ezért éppen a pénzügyi folyamatok támogatásában tudhat a bank értéknövelt szolgáltatásokat nyújtani az ebbe a körbe tartozó ügyfelei számára.
A fenti gondolatmenet alapján és a szabványosodási törekvések figyelembevételével az elektronikus számlamenedzsment bevezetése tűnik a legígéretesebb lehetőségnek. Az elektronikus számlamenedzsment funkció alapja az, hogy amennyiben az ügyfél már rendelkezik számlával az adott banknál, úgy semmilyen szempontból sem szükséges a szerződési feltételek módosítása miatt a pénzintézetet felkeresnie. Egyrészt az ügyfél és törvényes képviselője pénzmosás ellenes szűrése már megtörtént, másrészt, ha elektronikus banki terminállal rendelkezik, akkor minden technikai feltétel adott a végzett tevékenységek autorizálásához. Az első bevezetendő funkció az (al)számla nyitás és -zárás lehetne, a következő az aláírási jogosultságok távoli változtatása. Ezután kerülhetne sor az okmányos műveletek elektronizálására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.