A hazai közállapotok ismerői egyetértenek abban, hogy az Országgyűlés helyesen járt el, amikor tavaly novemberben törvényt fogadott el a pénzügyi jogok biztosáról. Régóta igény volt már egy elfogulatlan szakértőre, aki enyhíteni tudja a pénzügyi kultúra hiányosságainak következményeit: mérsékli az ésszerűtlen fogyasztói döntések számát, ösztönöz a tisztességtelen szerződéses kikötések kijavítására. A 2012. évi CLXXXVI. törvény mindazonáltal komoly hendikeppel indult, mivel „valódi” – kizárólag a parlamentnek felelős – ombudsman helyett olyan tisztség bevezetéséről rendelkezett, ahol a pénzügyi biztos mozgásterét a nemzetgazdasági miniszter jelöli ki. Az erről szóló rendelet hiába hangsúlyozza, hogy a biztos feladatai végrehajtása során független – „nem kérhet és nem fogadhat el utasítást a Kormánytól, a Kormány tagjaitól” –, ha működésének részletszabályai az illetékes minisztérium szervezeti és működési szabályzatában olvashatók.
A frissen kinevezett ombudsman nyilatkozatai nem segítenek eloszlatni a szakértői félelmeket. Figyelmen kívül hagyja ugyanis, hogy a fogyasztói jogok védelmével összefüggő hatáskörét a törvényhozó konkrét ügyek kivizsgálásához köti. Akkor járhat el, ha megítélése szerint a fogyasztó „védett jogait” sérelem érte, vagy annak közvetlen veszélye áll fenn. A pénzügyi biztos az egyedi esetekben lefolytatott eljárása nyomán csakis azt követően alakíthatja ki végső álláspontját (készítheti el jelentését, ajánlását), hogy az érintett fogyasztó mellett kikérte annak a pénzügyi szolgáltatónak is a véleményét, akinek döntése (magatartása, mulasztása) a vizsgálat megindítására okot adott. A biztos azonban – legalábbis a híradások szerint – a jogszabályi gondolatmenetet a „talpáról a fejére állította”, és már a vizsgálatokat megelőzően levonta a következtetéseket, így pl. azt, hogy a „devizahitelek hibás termékek, típushibákat tartalmaznak, és ez alapján lehet pereket kezdeményezni”. Nyilvánvaló, hogy a pénzügyi jogok biztosának nem az a feladata, hogy a hitelnyújtó pénzügyi intézményekkel szemben polgári perek indítására szólítsa fel a gazdasági válság miatt gyakran önhibájukon kívül súlyos helyzetbe került adósokat. Épp ellenkezőleg: teendője mindenekelőtt a fogyasztói sérelmek bekövetkezésének a megelőzése, vagy amennyiben az adós és hitelezője között már kialakult a vita a szerződéses kötelezettségek teljesítéséről, úgy a perelhárító javaslatok kidolgozása. Csak ennek sikertelensége esetén fogalmazhat meg az ombudsman olyan ajánlást, amely nem valamennyi érintett egyetértésén alapul.
Kockázatosnak tartom a pénzügyi biztosnak azt a kijelentését is, amely a bankokat önmérséklet tanúsítására (jelzálogjoguk érvényesítésének felfüggesztésére) szólítja fel mindaddig, amíg az úgynevezett „devizahitelekkel” kapcsolatos perek le nem zárulnak. A nyilatkozat nem vesz tudomást arról, hogy mivel az elmúlt évtizedben értékesített banki termékek – az üzleti verseny és a sűrűn módosított szabályrendszer hatására – igen változatosak voltak, erényeik és esetleges hibáik sem összegezhetők egyetlen, elmarasztaló tartalmú mondatban. Arra pedig jelenleg is mód van, hogy az adós a bíróságtól olyan „ideiglenes intézkedést” kérjen, amely megakadályozza, hogy őt a jogvita végleges elbírálásáig (pl. ingatlana elárverezése folytán) helyrehozhatatlan kár érje. Kérdéses az is, hogy a tranzakciós illeték ügyfelekre való áthárítása kapcsán a pénzügyi biztos kifogásolhatja-e, ha az állam bevételszerző törekvésének – a piac törvényszerűségeiből következő – kedvezőtlen, továbbgyűrűző hatása lesz? Feladata-e továbbá, hogy a kormányzati kommunikációt erősíteni látszó vizsgálatokat kezdeményezzen? Amíg a pénzügyi biztos ezekre a kérdésekre nem ad megnyugtató választ, az Országgyűlés őszi döntése is csak fenntartásokkal dicsérhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.