Néhány hete fehér füst szállt fel a bankunió képzeletbeli szülőházának kéményéből, a kontinentális föderalisták legnagyobb örömére. Európa vezető politikusai a közös célok mentén mutattak progressziót – nem először és talán nem is utoljára. A bankunió gyakorlati működésének kicsit sem egyszerű feladata mellett megjelölték a bevallottan még keményebb diónak számító európai betétbiztosítási, illetve bankszanálási problémakör megoldásának határidejét.
Napokkal a bankuniós bejelentés előtt létrejött ugyanakkor egy kevésbé politikai, s talán emiatt idehaza is kisebb figyelmet kapott, ám annál előremutatóbb szakmai összefogás. A többek között pénzpiaci felügyeleti és pénzügyi stabilitási feladatokat is ellátó amerikai Szövetségi Betétbiztosítási Társaság (FDIC), valamint a Bank of England közös dokumentumban hozta nyilvánosságra, milyen elvek mentén képzelik el akár a világ legnagyobb bankjainak szanálását is. 28 ilyen szervezetből 12 rendelkezik székhellyel egyik vagy másik országban, meglehetősen érintve érzik tehát magukat.
A válság kezdeti időszakára jellemző „too big to fail” attitűdből fakadó kormányzati bankszanálásokat követően az óceán mindkét oldalán viszonylag gyorsan kimondták: közpénzből nem kívánnak többé bankokat menteni. Akkor sem, ha azok nagyok, netán a legnagyobbak, globálisan is rendszerkockázati méretűek. Anglia a Northern Rock után jutott hasonló következtetésre és megalkotta majd életbe léptette saját bankhelyreállítási és -szanálási tervét, melyet biztos, ami biztos alapon a négy legnagyobb piaci szereplőn le is teszteltek.
A dokumentum az EU és a kontinentális bankok tulajdonosai számára egyaránt üzenetértékű. Mondandója röviden: ha hagytad megnőni és bajba kerülni bankodat, magadra vess. Más szóval, a piac oldja meg piaci eszközökkel a problémáit. A „not too big to fail” gondolatnak drákói eszközökkel terveznek érvényt szerezni akár a legnagyobb pénzügyi holding társaságok esetében is. A szakadék felé tartó bank ajtaján hívatlanul belépve a bankszanálási hatóság mindenekelőtt leválthatja a bank vezetését. Közérdekre való hivatkozással felfüggesztik a részvényesek tulajdonhoz fűződő jogait (a jog védőinek és a kapitalizmus híveinek legnagyobb bánatra), a kötvények egy részét leírnák, más részét tőkévé kovertálnák (bail-in). Szükség esetén további üzletágakat, vagy leányvállalatokat építenek le, vagy adnak el, módosítják a bank működési modelljét, új üzleti és marketing terveket dolgoznak ki, folyamatosan üzletmenet-folytonossági szemléletet érvényesítenek.
Mindezt annak érdekében, hogy a bajban lévő nagybank elkerülje a szakadékot és mindazt, ami ezzel jár: a betétbiztosító a mindenki számára legdrágább megoldásnak számító betétesi kifizetést, az ügyfelek a megszűnő bankkal járó kellemetlen következményeket, a piac a bankcsőd híre okozta sokkot, a többi bank a betétbiztosító esetleges újrafeltőkésítését, az ország netán a kockázati besorolását és gazdasági teljesítményét is érintő nem kívánt eseményt. Igazi fogyasztó (ez esetben betétes, valamint adófizető-)védelmi hozzáállás. Ez persze eddig is jellemezte Amerikát, szemben az inkább a bankokat, mintsem annak betéteseit védő európai gondolkodással. A 2007-2010-es időszakból tanuló és saját piacán megoldásokkal is előálló Anglia révén ugyanakkor ez a gondolkodás az EU-s viták során is megjelenik.
Az uniós bankok eszközei közel 350 százalékkal haladják meg az uniós országok nemzeti GDP-jének összegét, az USA-ban ez az érték csupán 80 százalék körüli. A központi költségvetéssel kacérkodó Európa számára az FDIC-BoE közös, adófizetői pénzeket is kímélő, legnagyobb piaci szereplőkre alkotott bankszanálási stratégiája tanulságokat hordozó példa lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.