A legsúlyosabb fenyegetést a globális felmelegedés jelenti. A világgazdaság gyenge teljesítménye következtében a széndioxid-kibocsátás növekedése lassult ugyan, ez azonban nem lehet megoldás. Ráadásul nagy a lemaradásunk: mivel a klímaváltozásra csak lassan reagáltunk, ahhoz, hogy a két század Celsius-fokos globálisfelmelegedés-korlátot tartani tudjuk, a kibocsátást a jövőben erősen csökkentenünk kell. A válasz nem odázható el; a globális felmelegedéshez való utólagos igazodás segíthet helyreállítani az aggregált keresletet és növekedést.
A technológiai haladás és a globalizáció a fejlett és a fejlődő országokban egyaránt gyors strukturális változásokat tesz szükségessé, amelyek akár traumatikusak is lehetnek, a piacok pedig gyakran rosszul kezelik őket. Ahogy a 30-as évek nagy gazdasági válságát részben azok a nehézségek idézték elő, amelyek a falusi, mezőgazdaságon alapuló gazdaság városi, iparra épülő gazdasággá válását kísérték, napjaink problémái részben abból erednek, hogy a hangsúly a feldolgozóipartól a szolgáltatószektor felé tolódik el. Új cégekre van szükség, márpedig a modern pénzügyi piacok a spekuláció és a kizsákmányolás területén sokkal jobbak, mint az új vállalatok – különösen a kis és közepes méretű cégek – létrejöttének finanszírozásában.
A szóban forgó átmenet a humán tőke olyan fejlesztését követeli meg, amelyet az emberek gyakran nem engedhetnek meg maguknak. A mindenki által igénybe venni kívánt szolgáltatások között van az egészségügy és az oktatás, két olyan szektor, amelyben az állam fontos szerepet játszik.
A 2008-as válság kitörése előtt sok szó esett a globális egyensúlytalanságokról és arról, hogy a külkereskedelmi többlettel rendelkező országokban – például Németországban és Kínában – növekednie kellene a fogyasztásnak. A probléma nem szűnt meg; Németországnak azóta sem sikerült megbirkóznia a krónikus mérlegtöbblettel, és ez a kudarc az euróválság szerves összetevője. Kínában a külkereskedelmi mérleg többlete csökken ugyan, ennek hosszú távú következményei viszont még nem nyilvánvalóak.
Amerika külkereskedelmi deficitje nem tűnik el, amíg a belső megtakarítások nem növekednek, és nem következik be alapvető változás a globális monetáris politikában. Az előbbi biztosan lassítaná a gazdaságot, de egyelőre egyik sincs napirenden. Miközben Kína bővíti a fogyasztást, nem szükségszerű, hogy több árut vásárol az Egyesült Államoktól. Valószínűbb, hogy a nem kereskedelmi jellegű javak – az egészségügyi ellátás vagy az oktatás – körében bővül a fogyasztás, ami a globális ellátási lánc zavaraihoz vezet, és különösen az exportra termelő kínai feldolgozóiparnak beszállító országokban lesz súlyos.
Megoldásra vár az egyenlőtlenség világméretű válsága is. Nem csupán az a probléma, hogy a magas keresetűek egyre nagyobb szeletet kapnak a gazdaság tortájából: a középosztály nem részesül a növekedésből, a szegénység pedig sok országban nő. Az USA-ban is csak mítosz a lehetőségek egyenlősége.
A válság ezeket a trendeket felgyorsította ugyan, de már annak kitörése előtt is nyilvánvalóak voltak. Jómagam és mások is többször hangsúlyoztuk: az egyenlőtlenség növekedése – amely részben a globális gazdaság folyamatos strukturális átalakulásának következménye – a gazdaság lassulásának egyik kiváltó oka.
Azok a gazdasági és politikai rendszerek, amelyek polgáraik többségének nem biztosítanak megfelelő javakat, hosszú távon fenntarthatatlanok. A demokráciába és a piacgazdaságba vetett hit idővel erodálódik, a fennálló intézmények és megállapodások legitimitása megkérdőjeleződik.
A jó hír az, hogy a fejlett és a fejlődő országok közötti szakadék az elmúlt három évtizedben szűkebbé vált. Emberek százmilliói azonban továbbra is nyomorban élnek, és csak szerény előrelépés történt annak érdekében, hogy a legkevésbé fejlettek és a többiek közötti távolság csökkenjen.
Mindebben az igazságtalan kereskedelmi megállapodások is szerepet játszottak, köztük az igazolhatatlan mezőgazdasági támogatások, amelyek nyomottan tartják azokat az árakat, amelyektől a legszegényebb országok közül több is függ. A fejlett országok nem váltották be a 2001-es Doha-forduló ígéretét, és nem hoztak létre egy fejlődő országokat támogató kereskedelmi világrendet, és ez lett a sorsa 2005-ös Gleneagles-beli G-8 csúcs ígéretének is, amely jelentősen nagyobb támogatást ígért a legszegényebb államoknak.
A piac önmagában egyik problémát sem képes megoldani. A globális felmelegedés lényegében a „közjó” problémája. A szükséges strukturális változásban a kormányoknak aktív szerepet kell vállalniuk – méghozzá olyan időben, amikor Európában és az USA-ban is egyre inkább csökkenteni kell a kiadásokat.
Miközben a válsággal küzdünk, fel kell tennünk a kérdést: vajon teszünk-e valamit a hosszú távú problémák megoldása érdekében? A deficit-héják és a megszorítás-pártiak amellett, hogy gyengítik a gazdaságot, lerontják annak jövőbeli kilátásait is. Ironikus, hogy miközben a globális gazdaság gyengélkedésének oka éppen az elégtelen aggregált kereslet, az alternatíva éppenséggel a következő: fektessünk a jövőbe oly módon, ami egyszerre segíti megoldani a globális felmelegedés, a globális egyenlőtlenség és szegénység, valamint a strukturális változás szükségességének problémáját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.