Népszavazás lehet Svájcban a kiugróan magas menedzserjövedelmek miatt. Furcsa hír, igaz? A svájciak besokalltak a mesés végkielégítések miatt. Magyarországon a kormány leállította az állami cégek vezető tisztviselőinek szánt mintegy 2 milliárdos jutalom kiosztását. A társadalom itt is érzékennyé vált. Nem véletlenül.
Nem nagy kunszt úgy összeválogatni a naponta érkező híreket, hogy kiderüljön: még a gazdag országokban is növekszik a feszültség a nagyon jól keresők (gazdagok) és a szerényebb jövedelmet kapók (szegények) között. Egyes statisztikák szerint ugyanis a különbség látványosan egyre nagyobb.
Svájcban a Novartis gyógyszeripari cég távozó vezetőjének akartak 16 milliárd forintnak megfelelő végkielégítést adni. Na, nem azért hogy maradjon, hanem hogy hat évig hallgasson, s ne mentjen el a konkurenciához. Van az a pénz, amiért megéri csöndben lenni! Viszont van az a pénz, amelynek nyilvánosságra kerülése társadalmi válságot képes előidézni, odáig menve, hogy népszavazással korlátoznák a magánvállalatok ilyen jellegű döntéseit is. A kisrészvényeseket képviselő ügyvéd szerint e döntés felelőtlen gazdálkodásra utal, s büntetőfeljelentést tett a gyógyszergyár igazgatótanácsa ellen. A társadalmi felháborodás végül meghiúsította az összeg kifizetését.
A német Volkswagen konszern főnöke nem várta meg a népharagot, önnön kezével-döntésével csökkentette a saját jövedelmét 20 millió euróról 14-re. Nagy vihart előzött meg ezzel, ráadásul a napirenden lévő bértárgyalásokon jó pozícióból startolhat. Az ágazati szakszervezet ugyanis a rekordeladásokra hivatkozva 5–6,5 százalékos béremelést próbál elérni a mintegy 100 ezer németországi VW-alkalmazottnak. Ha csúcsév volt a vállalat életében, akkor miért ne kaphatna extra hasznot a cég csúcsvezetője? – tehető fel a kérdés. Ismét csak a társadalom tűrőképességére hivatkozhatunk. Már Németországban is állandó vitatéma, hogy mekkora jövedelemkülönbség tolerálható egy szociális piacgazdaságban, s mit lehet tenni azért, hogy a jövedelemolló ne nyíljon látványosan tovább. Mert nyílik. A VW-vezér jövedelme 2010-ről 2011-re csaknem megduplázódott, s ez ugrott volna meg az idén is. Az önkorlátozás jó helyzetfelismerő képességre vall.
Magyarországon egyszerűbb a kép. Recesszióban az ország, a munkanélküliség csak azért nem ugrott meg, mert a közmunkák csillapították mértékét. Az elszegényedés elérte az alsó középosztályt is. Három, négymillió szegény emberről szólnak a hírek – egyik is, másik is sok, ha igaz. Ilyen helyzetben nagyon nehéz elfogadtatni, miért kap egy köztulajdonban álló cég vezetője jutalmat.
Ráadásul úgy, hogy a cég teljesítményének megítélése legalábbis vegyes, s nincs is egzakt, ellenőrizhető rendszer. Állami vállalatoknál azzal lehetne kihúzni a nagyobb bónuszok „méregfogát”, ha minden a nyilvánosság előtt zajlana. Ettől még nagyon messze vagyunk, pedig az ilyen cégek vezetőinek valódi teljesítményét, s az ezért járó nagy jutalmat a nyilvánossággal el kellene fogadtatni, el kellene ismertetni. Könnyebb lenne ez a folyamat, ha a tőzsdei cégek jövedelmi viszonyai is nyilvánosak lennének. Külföldön e társaságok főnöki pénze publikus – ezért is lehet tudni a VW- és a Novartis-vezér fizetéséről –, Magyarországon azonban ez is a szigorúan elhallgatott adatok közé tartozik. „Ne ingereljük ezzel a szegényebbeket”– hangzik az indoklás. Nem véletlenül. Elszegényedő országban a gazdagodók élete se könnyű. Az állami cégek vezetőinek helyzete nálunk azért is nehéz, mert túl közel vannak a politikához. Talán személyesen is, talán csak az általuk vezetett állami cég miatt. Ilyen helyzetben nehéz minden gyanú fölött állónak maradni, és sikerrel dicsekedni. A munka ugyanis sokszor attól függően eredményes, hogy dönt éppen a parlament: újabb adót vet ki, vagy „csak”rezsicsökkentéssel csapolja meg egy-egy cégcsoport bevételét. A nemzetközi helyzet fokozódik – idézhetnénk Virág elvtárs szavait A tanú című filmből. Igaz. Az itthoni helyzet is. De nem szükségszerű, hogy ez így legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.