Simor András 2007-ben foglalta el a Magyar Nemzeti Bank elnöki székét. Kinevezése egyben tűzkeresztség is volt, hiszen a Magyarország akkor már gyorsan közelített ahhoz a döntően belföldi viszonyokból eredő gazdasági és pénzügyi válsághoz, amely megelőzte a globális pénzügyi krízist. Sok szempontból bátorságra vall már az is, hogy elfogadta a kihívást, és hogy fáradhatatlanul és eredményesen dolgozott az akkori – szocialista – kormánnyal együtt, hogy az ország megkapja az EU/IMF hitelcsomagot.
Simor András tanulmányait tekintve nem volt a monetáris politika szakembere, de banki és vezetői tapasztalatai mindvégig segítségére voltak – nemcsak a kormánnyal, a nemzetközi pénzügyi intézményekkel és a befektetőkkel való kapcsolatok alakításában, de a monetáris tanácsban is, amely az utóbbi években már az övétől eltérően látta az optimális monetáris politikát. Az elnök sikeresen védte meg a rá bízott intézmény függetlenségét.
Sajnos Simor András elnökségének ideje valószínűleg nem a válság menedzselését célzó intézkedései miatt kerül be a köztudatba, hanem az Orbán-kormány kísérletei nyomán, amelyek előbb Simor elmozdítására irányultak, majd ellensúlyozták és csökkentették az elnök befolyását a monetáris tanácsban, súlyos aggályokat ébresztve a jegybank függetlenségével kapcsolatban. Simor legnagyobb hibája talán az volt, hogy „nem közülük való”, nem tagja a Fidesznek, annak a pártgépezetnek, amely úgy tűnik, különösen nagyra értékeli a pártvezetéshez és az ideológiához való hűséget.
Néha persze előfordul, hogy valaki akkor sem akar élni egy „felajánlott” lehetőséggel, ha igen határozottan állítják elébe. (Ahogy az angol közmondás tartja: odavezethetsz egy lovat a vízhez, de nem kényszerítheted arra, hogy igyon.) Simor diplomatikus, szakszerű és – nyomás alatt is – hűvösen távolságtartó maradt. Elnökségének időtálló, Magyarország határain is túlmutató öröksége abból a küzdelemből származik, amelyet az Orbán-kormány ellen a Magyar Nemzeti Bank függetlenségének védelmében folytatott, és amely valószínűleg segített abban, hogy – mindenekelőtt Európában – pontosabban és általánosabban határozhassák meg a jegybanki függetlenségre vonatkozó irányelveket. Ez az Európai Központi Bank és az IMF gyakorlatát is segítheti.
Simor Andrással szemben, aki kivívta a piac elismerését, Matolcsy Györgynek – nemzetgazdasági miniszterként hozott unortodox intézkedései után – keményen meg kell majd dolgoznia azért, hogy elnyerje a piaci szereplők bizalmát. Elnökségének kezdetén mindenesetre arra számítunk, hogy viszonylag óvatosan lát hozzá az új monetáris politikai irány lefektetéséhez. Nyilvánvalóan nem szeretné, ha kinevezését markáns forintgyengüléssel „üdvözölné” a piac. Valószínűleg nyilatkozataiban is megpróbál majd megfelelni – erre példa minapi megjegyzése is, miszerint az alapkamatot csökkenteni kell ugyan, de úgy, hogy a vágások ne veszélyeztessék az inflációs célkitűzést.
Sok függ majd attól, hogy az év folyamán a magyar gazdaság milyen teljesítményt nyújt, az idő előrehaladtával ugyanis egyre inkább a 2014-es választások kerülnek a figyelem középpontjába. Ha a gazdaságnak az alapkamat csökkentése nem tud lendületet adni, akkor számíthatunk arra, hogy a jegybank új vezetése az unortodox monetáris politikai eszköztárhoz fordul. Ennek részeként előfordulhat, hogy meredekebben gyengülni engedi a forintot. A háztartások és a vállalkozások devizahiteleivel kapcsolatban újabb intézkedések jöhetnek, aminek számláját a döntően külföldi tulajdonú bankok állhatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.