Ezeken a tanácskozásokon a résztvevők támogatásukról biztosították mindazokat a kezdeményezéseket, amelyeket az Európai Bizottságban az elmúlt években kidolgoztunk. Most már a végrehajtáson van a hangsúly, és az ehhez szükséges pénzügyi csomagok összeállításán. Látni kell azonban, hogy az ifjúsági munkanélküliség csak a jéghegy csúcsa: olyan átfogóbb gazdasági problémák terméke, amelyek könnyen és maguktól nem múlnak el.
Számos EU-tagország a W-alakú recesszióban van, mivel az eurózóna modellválságából még mindig nem indultunk el kifelé. A fiskális konszolidáció és a bérkiigazítás önmagában nem oldja meg ezt a problémát. A koordinált munkaerőpiaci reformok önmagukban szintén nem elégségesek a kilábaláshoz.
Ma már bizonyított, hogy az Európán belüli növekvő divergencia és fragmentáció fő okozója a valutaunió félkész jellege. Emiatt pedig számos tényező van működésben, amely a fellendülés ellen hat: az egyoldalú valutaleértékelés lehetetlensége a deficitországokban, a szűkös fiskális mozgástér, a monetáris politika körüli ambivalencia, valamint a fiskális unió szükségességével kapcsolatos véleménykülönbségek.
A bankunió csak nagyon lassan halad a megvalósulás felé. Fontos megállapodás született ugyan a Tanácsban a bankszabályozásról, a Bizottság azonban csak most fogadta el a bankszanálási mechanizmus koncepcióját. Ami pedig a bankok feltőkésítését illeti, az ESM ehhez csak korlátozottan fog hozzájárulni, ez is világos most már.
Mindezek miatt a Tanács új, litván elnökségének egyik legfontosabb feladata lesz a Gazdasági és Monetáris Unió (EMU) reformjának folytatása, az októberi és decemberi csúcstalálkozók napirendjének előkészítése. Ez magába foglalja az EMU szociális dimenziójának kérdéseit is. Alaposan meg kell vizsgálni azokat a gazdasági, szociális és munkaerő-piaci egyensúlytalanságokat, amelyek az eurózónában kialakultak. Fel kell tárni ezek átgyűrűző hatásait, amelyek elkerülhetetlenné teszik, hogy ne csak országonként, hanem a tömb egészében vizsgáljuk őket. Meg kell állapodni arról, hogy milyen formában kövessük nyomon közösen a foglalkoztatási és szociális problémákat tükröző fő indikátorokat.
A vitának ki kell terjednie az automatikus stabilizátorok kérdésére is. Hiszen az eurózóna válsága a periféria országaiban meggyengítette, sőt helyenként ellehetetlenítette azokat a régóta működő stabilizátorokat, amelyek válságok idején a bevételek és kiadások oldalán alkalmazkodva segítették a rászorulók támogatását a társadalomban és a vásárlóerő fenntartását a gazdaságban. Meg kell vizsgálni, milyen mértékben lehetséges ezek helyreállítása a tagállamokon belül, vagy esetleg részben az EMU szintjén (például a munkanélküli biztosítás részleges összevonásával).
Az, hogy az EMU szociális dimenziójáról beszélünk, kissé megtévesztő. Hiszen a stabilizátorok működése, a növekedési potenciál kiegyenlítése legalább annyira gazdasági jellegű, mint szociális. Másrészt politikai kérdésről is szó van: a kiegyenlített növekedés, a jóléti rendszerek fenntarthatósága alapvetően befolyásolja a valutaunió legitimitását, társadalmi elfogadottságát – így hosszú távú stabilitását is.
Az a kollektív fellépés, amely most az ifjúsági munkanélküliség területén az EU-ban megfigyelhető, jó példával szolgál a jövőre nézve. A most formálódó, szorosabb szakpolitikai koordináció és a célzott fiskális beavatkozás nemcsak fájdalomcsillapításnak tekintendő, hanem a recesszióból való kilábalás modelljévé is válhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.