Napvilágot láttak az államháztartás júniusi adatai, legalábbis a központi költségvetés, a társadalombiztosítási alapok és az elkülönített állami pénzalapok mutatói. Eszerint az év hatodik hónapjában összesen 162 milliárd forintos deficit keletkezett, ami sok évre visszatekintve a legalacsonyabb júniusi hiány. Az elmúlt évtizedben csupán egyetlen évben, még 2005-ben volt ennél kedvezőbb a júniusi államháztartási egyenleg. Az első félév egészében persze ezzel együtt a tervezett éves pénzforgalmi hiány 82 százaléka felhalmozódott, ez azonban nem számít rendkívülinek. Sőt, az elmúlt négy év során a féléves számvetéskor az ideinél rendre nagyobb volt az időarányos deficit, vagyis mindez az év végéig menedzselhető államháztartási folyamatokat jelez.
Az érdekességet inkább az jelenti, hogy a korábbi évekhez mérten viszonylag jó júniusi, illetve féléves eredmény szinte kizárólag a bevételek növekedésén alapul. Bár a pénzügyi szervezetektől várt tranzakciósilleték-befizetések a hatodik hónapban is kisebbek voltak, mint a hivatalos havi előirányzat, trendjükben egyértelműen emelkednek: a 15 milliárdos júniusi összeg az eddigi havi rekord. Ráadásul a kormány reagált az elmaradásra: augusztustól megemelte a tranzakciós illeték kulcsát, mi több, egy egyszeri, utólagos illetékbefizetésről is döntött.
Rövidtávon segíti az államháztartás helyzetét az is, hogy a bankadóból is lényegesen magasabb összeg folyt be idén júniusban, mint egy éve. Nem kétséges tehát, hogy a pénzügyi szektor alaposan kiveszi részét a magyar államháztartási stabilizációból. Különösen annak fényében érvényes ez, amit a miniszterelnök múlt pénteki, a The Wall Street Journal részére adott interjújából tudhatunk. Vagyis, hogy az ágazati válságadók akár egy évtizedig is fennmaradhatnak, miközben újabb tervek vannak készülőben a devizahitelesek megmentésére – ami a korábbi tapasztalatok fényében vélhetően a bankok terheinek újabb növekedését is jelenti majd.
Miközben szaporodnak a városi legendák arról, hogy miért is adta el Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója OTP-részvényeinek jelentős részét, adható ennek egy szimpla, földhözragadt értelmezés is. A Magyarországon létező bankok ma olyan gazdálkodási környezetben működnek, amikor már egy éves időhorizonton sem kalkulálhatnak biztonságosan adó- és illetékterheikkel, mivel a bankokra mint az időről időre fellépő költségvetési problémák akut menedzselésének fő forrásaira tekint a kormányzat. Elképzelhető, hogy ezt a fajta kiszámíthatatlanságot a legnagyobb hazai bank elsőszámú vezetője egyszerűen túlzónak ítélte.
Szimbolikusabban a részvényeladás annak demonstratív szignálja is lehet, hogy a pénzügyi szektor jogbiztonsága immár annyira megrendült, hogy a mégoly szigorú költségvetés mellett is drasztikusan rontja a kilábalás esélyét. Bár kisebb volumenben, de hasonló folyamatokat észlelhetünk a használatarányos útdíjfizetési rendszer, az e-útdíj kapcsán is: bár úgy tűnik, hogy az ebből származó bevételek szépen folydogálnak, a jogbiztonság itt is sérülhetett, és a fuvarozási ágazat több szereplőjének amúgy is nehéz likviditási helyzete tovább romlik.
Meglehet, a költségvetési folyamatok ilyen típusú kezelésével még évekig el lehet lavírozni. A gazdasági növekedésre, a vállalkozói aktivitásra, illetve általában a piacgazdaság normál működésére azonban mindez nyilvánvaló ellenösztönző hatással van. Sőt, a jelek szerint az államadósság célul kitűzött csökkentéséhez sem elegendő: az Eurostat hétfőn közzétett adatai szerint a magyar államadósság a GDP arányában 2,5 százalékponttal nőtt 2012 és 2013 márciusa között.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.