A Nabucco igazából nem európai gondolat, hanem az amerikai globális stratégiai elgondolások torzszüleménye. A washingtoni kiindulópont az volt, hogy a Szovjetunióból kivált Közép-Ázsiai országokból olyan független, demokratikus és piacgazdaságú övezetet célszerű kreálni, amely egyrészt korlátokat állít Oroszország ismételt nagyhatalmi törekvéseivel szemben, másrészt megállítja a muszlim vallás és a korábbi törzsi szerveződés visszarendeződését. A Nabucco ennek az elképzelésnek volt az egyik gazdasági eleme, célja a térség egyetlen számottevő termékének Oroszországtól független világpiacra juttatása.
Igaz, már Obama elnök is felismerte a bekerítési politika célszerűtlenségét. Az idő ugyanis újra igazolta, hogy az USA nagyon messze, Oroszország pedig nagyon közel van az adott térséghez. A Nabucco-program felmerülésének időszakában az érintett régió – különösen Azerbajdzsán – stratégiai fontosságúvá vált, időközben azonban, részben az amerikai magatartás megváltozása, részben az orosz gazdasági érdekeltségek megerősödése miatt a világpolitika számára érdektelenné vált. A Nabucco-programra az első és meghatározó csapást tehát az új, megváltozott globális stratégiai törekvések mérték.
A projektet az orosz-ukrán gázvita helyezte ismételten előtérbe, különösen az EU energiabiztonsága és a beszerzési források diverzifikálása okán. Az uniós programmá vált Nabucco látványos – döntően kommunikációs – hátszelet kapott ugyan, de a bekövetkezett és elhúzódó pénzügyi-gazdasági válság, valamint az EU kompetenciával kapcsolatos kialakulatlanság újabb horogütést vitt be a programnak. A válság után az EU és Magyarország gázfogyasztása is jelentősen visszaesett, és bár hosszabb távon az importra utaltság nő, de lényegesen szerényebb mértékben. Ráadásul a legtöbb szakértő szerint a nem hagyományos földgáz berobbanása miatt 2020-ig a globális gázpiacot a túlkínálat jellemzi majd.
A Nabucco kimúlását az említettek inkább csak időszerűvé tették, az alapvető kérdések mindvégig a következők voltak. Melyik ország vállalkozik 30 vagy 60 milliárd köbméter földgáz betáplálására? Ki vállal fizetőképes garanciát a földgáz felhasználására? A Nabuccóban érdekelt országok hitelképességének ismeretében ki vállal garanciát a finanszírozáshoz szükséges hatalmas hitelekre? Az ellátásbiztonságot és a diverzifikálást ráadásul a kialakult gazdasági és politikai helyzet alapvetően kikezdte. Részben azért, mert – nem teljesen igazolhatóan, de nagy valószínűséggel – a térség gázforrásai szegről-végről már orosz érdekeltségi körökbe tartoznak. Másrészt felmerül a kérdés, hogy a Törökország–Irak–Irán által uralt, de kurdok által lakott térségből induló és Törökországon áthaladó vezeték napjainkban mennyivel jelent kisebb ellátási kockázatot Ukrajnával szemben.
Ami a hazai gázellátás jelenét és jövőjét illeti, a Nabucco esetleges kimúlása semmi érezhető megrázkódtatást nem jelent. A jelenlegi energiapolitika ugyanis a gázfogyasztás visszaszorítását célozza, részben a megújulók, részben az energiatakarékosság és nem utolsó sorban az atomenergia által. Függetlenül az energiapolitikai súlypontok esetleges módosulásától, a válság előtti 14,5 milliárdos gázfogyasztást a következő évtized közepéig aligha lépjük át, így a jelenlegi és a 2015-ben belépő déli vezeték, a 6 milliárd köbmétert meghaladó tárolókapacitás és a kiépülő egységes uniós gázhálózat a Nabucco nélkül is megbízhatóan kielégíti a hazai igényeket.
Tanulság: a célszerűség álruhájába bújtatott, mégoly tetszetős politikai álom is előbb-utóbb a megkerülhetetlen gazdasági racionalitás zátonyain teljesíti be sorsát.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.