Ironikus módon az intenzív lobbizás közepette a pénzügyi szektor éppen a jólétére leselkedő valós veszélyt tévesztette szem elől: ez pedig nem más, mint a tranzakciós adó megvalósításának további halogatása. A gazdasági szereplőknek sokkal rosszabb az adó létrejöttének lebegtetése, mint maga az adó. Az üzlet egyik legnagyobb ellensége a pletyka és a spekuláció. Ráadásul az Európa-szerte elburjánzó, összehangolatlan nemzeti tranzakciós adók olyan új adminisztrációs terheket jelentenek, amelyek közös uniós fellépéssel elkerülhetők lennének.
Mindeközben az adót a polgárok is korábban soha nem tapasztalt erővel támogatják – szavuk azonban válasz nélkül marad. Az Európai Parlament július 3-i szavazása egyértelműen jelezte, hogy a pénzügyi tranzakciós adó demokratikus támogatottsága továbbra is jelentős. Egy hasonló jel egy héttel korábban is érkezett, amikor világszerte működő civil szervezetek százainak képviselői írtak az EU vezetőinek, a javasolt adó elfogadására sürgetve őket.
A piaci stabilitás és a demokratikus elszámoltathatóság érdekében tehát épp ideje, hogy felgyorsítsuk a pénzügyi tranzakciós adó elfogadásának folyamatát. Az adó iránt elkötelezett 11 tagállamnak meg kell egyeznie a kialakításáról, és gyorsan végre kell hajtania. Mivel az ügyben egyhangúlag kell megállapodni, az eredeti javaslatból természetesen bizonyos helyeken engedni kell. Megvalósítható opciókról azonban már jó ideje folynak egyeztetések.
A technikai jellegű megbeszélések eddig konstruktívakv voltak, és jól kirajzolják a tagállamok tényleges aggályait. Ezek a félelmek az adónak az állami hitelfelvételre és a nyugdíjalapok hozamaira gyakorolt esetleges hatásai, valamint a piacok likviditásának megóvása körül csoportosulnak. Ebben a tekintetben rendkívül hasznos volt az Európai Parlament hozzájárulása a vitához: miközben határozottan támogatta a széles alapú tranzakciós adót, egyúttal a fő aggodalmak kiküszöbölésére is bemutatott számos elképzelést. A javaslat jelenlegi hatályán belül érdemes lenne megvitatni bizonyos kiigazításokat: meg lehetne vizsgálni például az államkötvényekre, nyugdíjakra és visszavásárlási megállapodásokra vonatkozó alacsonyabb kezdeti adókulcsok lehetőségeit. Ugyanakkor ébernek kell lennünk, hogy a piactorzulásokhoz vagy az egyenlő versenyfeltételek sérüléséhez vezető változtatásokat elkerülhessük. Vannak tehát megoldások, és kizárólag arra várnak, hogy megvitassák és elfogadják őket. A maga részéről a Bizottság továbbra is minden rendelkezésére álló módon támogatja a tárgyalásokat, hogy segítse a gyors és ambiciózus kompromisszum elérését.
A felelősség azonban a 11 tagállam kezében van: ha élvezni akarják a közös uniós megközelítés előnyeit, akkor hajlandónak kell lenniük saját adórendszerük kiigazítására. Az értelmes kompromisszumhoz nyitottságra és rugalmasságra van szükség, hogy a megoldás választ adjon a valós aggodalmakra, ugyanakkor a pénzügyi tranzakciós adó szellemét és célját is megőrizze. A projekt előreviteléhez azonban mindenek felett politikai erőre van szükség. A végtelenbe nyúló fontolgatások semmi jóhoz nem vezetnek. Fontos, hogy a tárgyalások közepette se vesszük szem elől a célokat. A tisztességes adózás, a szilárd egységes piac és a felelősségteljesebb pénzügyi szektor fontosabb, mint valaha – és jól tudjuk, hogy a pénzügyi tranzakciós adó mindhármat segítheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.