A Dunaferr esetében nem csak egy vállalatról és annak válságos helyzetéről van szó, hanem a korábbi évtizedek meghatározó jelentőségű ágazata, a vas- és acélipar jövőbeni hazai sorsáról is. Lehet-e, szabad-e, különösen állami tulajdonként Magyarországon ilyen tevékenységet gründolni? Versenyképessé tehető-e a Dunaferr által képviselt vas- és acélipari profil?
Az EU fejlett országaiból a vas- és acélipar több mint két évtizede kivonult, lényegében csak a minőségi acélgyártás jelentéktelen, bár fontos szelete működik. A szerényebb tudásigényű alapanyaggyártás, így a vas- és acélipar is a feltörekvő országokba – Kínába, Indiába, Brazíliába – települt, és helyét az innovatív, nagy hozzáadott értéket képviselő új iparágak és szolgáltatások vették át. A fejlett európai vas- és acélipar kimúlását alapvetően három körülmény váltotta ki.
Először, a környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülése és az ezzel kapcsolatos európai előírások az erősen szennyező alapanyaggyártást, különösen pedig a vas- és acélipart megdrágították, aminek eredményeképpen versenyképessége radikálisan csökkent. Másodszor, a vas- és acélipar a leginkább energiaigényes tevékenység, és az ugyancsak környezetterhelő energiaszolgáltatás költségei is jelentősen emelkedtek. És végül, a vas- és acélipar termékeit tovább drágította az Európa fejlett térségeiben kialakult bérszínvonal is, a munkavállalók körét pedig szűkítette a komoly fizikai erőkifejtés követelménye és a nehezen elviselhető munkakörülmények.
Az európai vas- és acélipar kimúlását meghatározó tényezők alakítják a Dunaferr Zrt. jelenét és jövőjét is, sőt súlyos hátrány, hogy a kiinduló alapanyagok tekintetében a társaság döntően importra támaszkodik. Ez nem csupán az ország külkereskedelmi mérlegét rontja, de a hazai termelés költségeit is látványosan megemelte. A hazai bérek ugyan elmaradnak a fejlett országokéhoz képest, de a globális világpiacon meghatározó szerepet játszó országok – Kína, India és Brazília – bérszínvonalához képest így is jóval magasabbak. A Dunaferr Zrt. műszaki-, gazdasági paraméterei a világpiaci árakat meghatározó cégek mutatóinál jóval szerényebbek.
Kissé nyersen fogalmazva, az EU mostani és várható környezetvédelmi követelményei között, a relatív magas energiaárak mellett, a jelenlegi bérszínvonalon a vas- és acélgyártás Európában sem ma, sem a jövőben nem lehet versenyképes, az ilyen profilú cégek szükségszerűen tartósan veszteségesek lesznek.
Különösen kedvező konjunktúra idején – például a 2009. évi válság előtti években – a veszteség mértéke talán elviselhető, de ahogyan a Dunaferr Zrt. példája is mutatja, az elhúzódó válság és a pangás, a szerény kereslet és az alacsony árak idején a veszteség már kezelhetetlenné válik. Ezen a fájdalmas helyzeten a vállalati, szakmai irányítás minősége vagy néhány egyszeri intézkedés enyhíthet ugyan, de a globális komparatív hátrányokat aligha ellensúlyozhatja.
Ami pedig a létszámleépítést illeti, teljesen elfogadható az a vélekedés, hogy „minden személy sorsa fontos”, 1500 emberé pedig még inkább, de a munkanélküliek közel félmillióan vannak, és közülük minden második kap csak valamilyen támogatást. Amennyiben az 1500 fő megmentéséért az állam évi 25 milliárdos veszteséget vállal át, az fejenként – a jelenlegi béreken kívül – 16,5 millió forint költségvetési többletkiadást feltételez. A félmillió munkanélkülivel és a több millió adófizetővel szemben hol itt az igazság és a méltányosság? És közben a probléma továbbra is megoldhatatlan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.