A kiskereskedelmi forgalom idei, várhatóan stagnálás körüli állapotát megelőzően az elmúlt hat évben négyszer 2 százalék, egyszer 5 százalék körüli mértékben csökkent a forgalom volumene, emellett egyszer bővült ugyan, de ekkor is csak 0,5 százalék alatti mértében. Amennyiben 2006-ot tekintjük bázisnak, 2012-ig, de 2013 júniusáig is több mint 12 százalékos a visszaesés, 2010-hez képest pedig mintegy 2 százalékos. Bővebb régiónk országaiban az elmúlt hat és fél évben a magyar mellett még Horvátországban volt visszaesés (minusz 7 százalék), míg a többi országban összességében nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ezek közül is legnagyobb mértékben Lengyelországban és Romániában (25, illetve 20 százalékkal).
A folyamatosan csökkenő forgalomra és az ennek hátterében meghúzódó fogyasztási képességre illetve hajlandóságra több tényező is hatott. Ezek közül a legfontosabb a gazdasági válság, mely átstrukturálta a háztartások fogyasztási szerkezetét, megváltoztatta a lakosság fogyasztási szokásait. A krízis következtében egyrészt számottevően nőtt a munkanélküliség, másrészt jelentősen csökkent a reáljövedelem, harmadrészt pedig a devizahiteleken keresztül jelentősen nőtt a háztartások eladósodottsága. A háztartások tartalékaik (ha egyáltalán voltak) felélése után kényszerű fogyasztás-visszafogással reagáltak az őket ért sokkra. Szinte minden rétegnél csökkent, a szerényebb jövedelmi pozícióban levőknél pedig eltűnt a szabadon elkölthető jövedelem. Mindezek a fogyasztás nagyságára, annak szerkezetére is kihatással voltak.
A kiskereskedelem legnagyobb hányadát képviselő élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes szegmens aránya csökkenő volumene – az egyéb termékcsoportok drasztikus térvesztésének következtében – folyamatosan nőtt. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem hat és fél év alatt összességében 8,5 százalékkal zsugorodott. Nagy visszaesése ugyan 2009-2010-re tehető, de azóta, így az idei első félévben sem tudott növekedni. Az élelmiszerek volumenének csökkenése a válság következményének is tekinthető, hiszen a háztartások egy része csak az élelmiszeren tud spórolni. Emellett a háztartások egy része fogyasztási szintje fenntartása érdekében ismét növelni kényszerült önellátását, szürke beszerzési forrásokra való támaszkodását.
A bútor-, műszaki cikk szegmens, illetve az iparcikk jellegű vegyes szegmens értékesítési volumene az elmúlt közel hét év alatt mintegy 40 százalékkal zsugorodott. A nyugat-európai fogyasztási mintától egyre távolabb kerülünk, a háztartások tartós fogyasztási cikk állományának korábbi gyors ütemű cseréje egyre nehezebbé válik.
A gépjármű üzemanyag kiskereskedelem forgalmának alakulása elsősorban az árváltozásokat követte. Míg 2006 és 2009 között a benzin ára 14 százalékkal, a gázolajé 6 százalékkal emelkedett, addig 2009 és 2013 közepe között 43, illetve 50 százalékkal. A volumen visszaesése a vizsgált időszak eleji növekedés ellenére hat és fél év alatt 6 százalékos volt.
A kisebb részarányt képviselő árucsoportok közül hét év alatt 5-10 százalék közötti mértékben esett vissza a gyógyszerek, a ruházati cikkek, ennél kissé erősebben a könyvek, számítástechnikai termékek volumene, miközben szárnyalt az illatszer, a csomagküldő és a használtcikk alszegmens, igaz utóbbi három együttes részesedése nem éri el a 4 százalékot. A csomagküldés az internetes kereskedelem terjedésének, a használtcikk-forgalom bővülése a lakosság elszegényedésének következménye.
Az elmúlt néhány évben az átalakult vásárlási szokásokat a kiskereskedelmi ágazat is kénytelen volt lekövetni. A piaci szereplők között egyre élesedik a verseny a piaci részesedésért. A verseny több területen érezteti hatását, többek között az eladóterületek mérete és fekvése, az értékesítési formák, az árak, a termelőkkel szembeni fellépés, valamint a hatékonyság területén. A kiskereskedelmi forgalom mélyrepülése az üzlethelyiség-piacot is felforgatta. Növekedett a cserélődési ráta, radikálisan csökkentek a fejlesztési elképzelések, számos projektet elhalasztottak vagy lassítottak. Eközben piacra léptek a diszkonthálózatok, piaci részesedésük rohamosan növekszik, főként a szupermarketektől és a kisboltoktól szívnak el forgalmat. Emelkedik az internetes kereskedelem részesedése. A kiskereskedelmi láncok eladásaikat elsősorban a már meglévő hálózatra alapozzák, kivételt képeznek a diszkontok, melyek a korábbi zöldmezős üzletnyitások helyett kisebb alapterületű üzletekkel – a plázastop tiltásait megkerülve – immár a főváros központi részein terjeszkednek.
A kiskereskedelmi forgalom visszaesését enyhíti az idegenforgalom és ezen keresztül a külföldiek vásárlásainak élénkülése, valamint egy-egy időszakban a gyenge – különösen a 300-nál is gyengébb – forintárfolyam hatására élénkülő határ menti bevásárlóturizmus forgalomnövelő hatása. Utóbbi a kiskereskedelmi vállalkozások és a költségvetés szempontjából kedvező, semmi köze a magyarok vásárlóerejéhez.
A kiskereskedelem hatévnyi mélyrepülést követő fellendülése várhatóan a növekvő reáljövedelmek ellenére idén sem kezdődik meg, az ágazat éppen csak néhány tizedszázalékos bővülésre lesz képes (az első félévben a kiigazítatlan adat 0,5 százalékos, a naptárhatástól megtisztított 0,1 százalékos csökkenést mutatott). Ezt támasztja alá az is, hogy a fogyasztói bizalmi index lassabb ütemben emelkedik, mint ahogy a korábbi választások előtt szokott, a kereskedelmi bizalmi index pedig két éve egy szűk sávban mozog, nem mutat élénkülésre utaló érdemi jelet. 2014-ben a reáljövedelmek várható további 1,5-2 százalékos növekedése ugyan átmenetileg kis mértékben élénkítheti a háztartások fogyasztását, de érdemi és fenntartható változás csak a jelenlegi növekedésellenes gazdaságpolitika megváltozása, a befektetési környezet és ezzel a foglalkoztatási hajlandóság javulása esetén várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.