A múlt héten a lengyel kormány döntést hozott arról, hogy magához vonja az ottani magánnyugdíj-pénztárak állampapír-portfólióját. Ez úgymond az új lengyel radikális nyugdíjreform, amely Tusk miniszterelnök indoklása szerint lehetővé teszi az állam számára az adósság csökkentését, ezért végső soron kedvező lesz a nyugdíjasoknak. A magánnyugdíjpénztárakba történő befizetés, amely eddig kötelező volt, önkéntes lesz, és ezzel várhatóan rövid időn belül a lengyel magánpénztárak szerepe marginalizálódik az ottani nyugdíjrendszerben. Déja vu? Úgy tűnik, ezen a téren a magyar példa valóban ragadós. Mégpedig nem is akármelyik országnak, hanem a kelet-közép-európai térség legnagyobb gazdaságának, az utóbbi idők kedvencének számító Lengyelországnak a politikai vezetése választott a három évvel korábbi magyar gyakorlatra igencsak emlékeztető eljárást. A döntés igen negatív fogadtatásra lelt üzleti körökben: a varsói tőzsde azonnali 4 százalékot meghaladó eséssel reagált, a nyugdíj- és befektetési alapok pedig attól tartanak, hogy a lengyel „megoldás” további követőkre lel Európában. A mostani lengyel kormányfőt eddig nehéz lett volna piacellenes attitűdökkel vádolni – mi indokolhatta akkor, hogy ilyen lépésre szánta el magát?
Egyrészt változóban van a nemzetközi szakmai közvélemény ítélete arról, hogy milyen az optimális nyugdíjrendszer ma, a társadalmak gyorsuló elöregedése idején. A kilencvenes évek közepétől a globális pénzügyi válságig terjedő időszakban a vegyes nyugdíjrendszereket tekintették a legjobb megoldásnak, és ekkor a mértékadó nemzetközi intézmények – élükön a Világbankkal – a kötelező magánnyugdíjpénztári pillér bevezetését tanácsolták, különösen az átalakuló kelet-közép-európai (és latin-amerikai) országoknak. Az újabb elemzések viszont azt mutatják, hogy egy jól kitalált, megbízható szakértői bürokráciával működő, illetve a demográfiai változásokhoz automatikusan alkalmazkodni képes egyéni számlás társadalombiztosítási nyugdíjrendszer legalább olyan jól teljesíthet a makropénzügyi fenntarthatóság szempontjából, miközben az egyének számára kisebb kockázatokkal jár. Ehhez persze rögtön hozzátehetjük: a jelzett feltételek érvényesek lehetnek ugyan Svédországban, amely ma a szakmai közvélemény szerint az egyik legjobban alkalmazkodó nyugdíjrendszerrel rendelkezik, de kétséges, hogy fennállnának a közép-európai térségben, akár Magyarországon, akár Lengyelországban.
Valószínűbb, hogy a lengyel miniszterelnök döntését más, kevésbé szakpolitikai, hanem inkább választási motivációk indokolhatták. Éveken át tartó szárnyalás után mára a lengyel gazdaság növekedése is lelassult, a költségvetési pozíciók rendezése érdekében pedig egyre kevésbé látszik megúszhatónak a jóléti rendszerek valamiféle reformja.Ilyenkor a kormányok szívesen folyamodnak olyan lépésekhez, amelyek a nemzetközi pénz- és tőkepiacoknak ugyan riasztóak, a helyi választóknak viszont akár még szimpatikusak is lehetnek. Különösen igaz ez olyan országokban, ahol a demokrácia íratlan szabályai még kevésbé rögzültek, és úgy tűnik, az elmúlt évek gazdasági sikerei ellenére Lengyelország is ilyen hely. A nemzetközi befektetők nem alaptalanul tarthatnak attól, hogy miközben bizonyos kormányok formálisan fegyelmezett költségvetési politikát folytatnak, politikai érdekeik másutt is arra indíthatják őket, hogy az államháztartásba csatornázzák be a magánnyugdíjpénztári befizetéseket. A kocka el van vetve.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.