Az elmúlt hetekben megélénkültek az ország jövő évi költségvetésével kapcsolatos viták. Mivel 2014 választási év, az elmúlt két évtized gazdaságpolitikai trendjei alapján joggal feltételezhetjük, hogy a kormány addig érzékelhető mértékű fiskális expanziót valósít meg. Valószínű, hogy a költségvetési kiadások részben már idén, de legfőképpen a jövő évi országgyűlési, valamint az ezzel közel egyidőben zajló európai parlamenti választások előtt tartalmaznak majd speciális szavazatszerző elemeket.
Nincs ebben semmi meglepő, sőt politikai nézőpontból egyenesen az a furcsa, ha a mindenkori magyar kormány nem próbál meg valamennyire adaptálódni a választások ciklikusságához. Valójában ezért 2009–2010 volt inkább a kivétel, amikor a globális pénzügyi válságtól, illetve a megelőző évek felelőtlen fiskális politikájától meggyötört akkori kormányzat az államcsőd közvetlen fenyegetésének árnyékában, éppen a választások előtt valósított meg makrogazdasági stabilizációt – ennek is része lehetett a választási vereség elsöprő mértékében. Amit a mostani (és a jövőbeli) magyar kormány(ok)tól elvárhatunk, az a költségvetési ciklikusság minimalizálása, illetve emellett az eladósodás pályájának kontroll alatt tartása. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a GDP-arányos államadósságnak trendszerűen csökkenő pályán kell lennie, és a választásokat közvetlenül megelőző időszakban is kontroll alatt kell maradnia. Nem véletlen tehát, hogy a mostani viták egyik sarkalatos kérdése az államadósság körül forog.
Magyarország ma is viszonylag erősen eladósodott országnak számít: az Eurostat 2013 első negyedévéről közölt adatai szerint a GDP arányában 82 százalékot kitevő magyar bruttó államadósság ugyan valamivel kisebb, mint az Európai Unió 27 országának átlagos mutatója, az új kelet-közép-európai tagállamok között viszont a legmagasabb. A bruttó hazai össztermék 3,5–4 százalékát évről évre a korábban felhalmozott adósságok kamatainak törlesztésére kell fordítanunk – ebből kiszámítható, hogy a GDP 2,5–3 százaléka közötti államháztartási hiány eléréséhez kamatfizetések nélkül a GDP 1 százaléka körüli elsődleges többletet kell elérnünk. Elvben a 2016-os költségvetésre már érvényesek lesznek az új adósságszabályok: amellett, hogy az államadósság maximális szintjét az Alaptörvény rögzíti, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény meghatározza az államadósság leépítésének módját is. Ennek következtében három év múlva az éves hiány már csak legfeljebb a GDP 1,5 százaléka körül lehet – ami a kamatfizetések nélküli elsődleges egyenlegen 2,5 százalékos többletet jelent.
Ez bizony újabb jelentős megszorításokat vetít előre, aminek következtében az amúgy is gyengécske magyar növekedés esélyei várhatóan tovább romlanak. Ha a fiskális expanzió időszakában is alig 1,5–2 százalék körüli növekedés elérésére képes, hosszú távú trendjét tekintve pedig stagnál a magyar gazdaság, akkor mire lehet képes, ha újabb restrikciós hullám elé nézünk? Miután úgy tűnik, hogy ezúttal a választás környéki fiskális expanzió mérsékelt, a fő kérdés valójában az, hogyan valósítható meg a növekedés élénkülése mellett hosszú távon fenntartható adósságpálya. Bár a választási céloknak megfelelnek és rövid távon az érintett csoportoknak vitathatatlanul könnyebbséget hoznak, a béremelések, a nagyobb adókedvezmények és a szelektív áfacsökkentések nem igazán segítik a hosszú távú növekedést. Ez a mostani fiskális expanzió fő problémája – és ezen önmagában az sem segít, ha könnyítjük a választások után életbe lépő mai szigorú adósságszabályunkat.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.