Már feltölthetik szakmai portfóliójukat azok a tanárok, akik a pedagógus II. fokozatba akarnak kerülni. Eljött a szkenneléshez értők aranykora.
Alig találunk embert Magyarországon, aki valamilyen formában nem érintett az oktatásban: vagy a gyerekei, unokái tanulnak, vagy a családtag, rokon pedagógus, vagy ő maga a tanárember.
Ezért aztán az oktatáshoz pontosan annyian értenek, mint a focihoz. Abból még lehet baj, ha a magyar labdarúgáshoz simul a tanítás színvonala.
Az oktatás stratégiai ágazat, pont olyan terület, amelyen évtizedekben kell gondolkodni és nem kormányzati ciklusokban. Mivel Magyarországon mindent a pártpolitika határoz meg, kormányonként feldúlják a rendszert, a saját elgondolásuk szerint formálják azt, alapvető kérdésekben nem tudnak vagy nem akarnak egyezségre jutni. Így amíg a gyerek az általános iskolától, mondjuk, az egyetemi diplomáig jut, akár négyszer is változhat mindaz, amihez alkalmazkodnia kell. A sok idomulás közben legjobb esetben nemcsak ismeretekhez jut a diák, hanem megtanítják tanulni is, és ideális esetben, elhivatottságot érezve, a hajdani diák tanárnak áll – nincs is annál szebb.
A pedagógus a diáknál könnyebben veszi az akadályokat, érettebb, gyorsabban feldolgozza, hogy min kell változtatnia. A tanár jó ideje örülhet, mert az életpályamodell kitárja előtte a kapukat. Ha eddig úgy érezte, hogy belefárad a napi zakatolásba, most új célokat lát maga előtt, érdemes megújulni. Ha másért nem, a nagyobb fizetésért, bár ez a kérdés meglehetősen ocsmány, anyagias megközelítése.
A pedagógust érdemes motiválni, ahogy azzal a kormányok időről időre próbálkoznak. A jelenlegi kabinet külön hangsúlyt fektet arra, hogy a minőséget honorálja. Most éppen kitalálták (pardon: tudományos módszerekkel kidolgozták), hogy új minősítésre van szükség. Egyszerűsített minősítési eljárással több ezren pedagógus II. fokozatba kerülhetnek jövő januártól, ami több pénzt hoz a konyhára.
A fokozatváltásra készülők, akik legalább 14 évet a pályán töltöttek, máris feltölthetik szakmai portfóliójukat egy internetes honlapra. Bár ez technikailag egyesek szerint nem tűnik a legegyszerűbb feladatnak, a tanár megkap minden szakmai segítséget akár telefonon, elektronikus levélben. A legegyszerűbb persze az, ha a számítástechnikával foglakozó kollégához fordul. Nem nagy ügy, szkennelni ma már mindenki tud, a kockás füzetbe írt óravázlatok ripsz-ropsz a helyükre kerülnek.
Hogy mennyi tanár kerülhet a II. fokozatba, azt az éves keret szabja meg, a keretet pedig a mindenkori költségvetés lehetőségeit figyelembe véve az oktatásért felelős miniszter.
Mondjuk, lehet olyan év, amikor 10 ezer padagógus minőségi bérfejlesztését teszi lehetővé a dübörgő gazdaság, ám háromszor annyian pályáznak. Akkor mi lesz? Nyilván nem az, hogy a kákán is csomót keresve, a pályázatok elbírálói még véletlenül sem találnak 10 ezer 1, a követelményeknek megfelelő tanárt.
A Pedagógus Szakszervezet elnöke felhívta a figyelmet, hogy a tanárokat korábban is minősítették, vagyis a rendszer, az értékítélet nem újdonság, de az új szisztémában az értékelés meglehetősen szubjektív – sok kérdésben nem is beszélhetünk patyolattiszta objektivitásról. Galló Istvánné úgy látja, nem a legjobb a pontozási rendszer. A portfólió feltöltéséért a minősítési eljárásban 50 pontot lehet szerezni, a bizottság előtt a munka megvédéséért 30-at, míg az igazi munkát megmutató bemutató óráért 20 pont adható. Az arányokról persze lehet vitatkozni, nyilván ez is szóba került a szakszervezetekkel folytatott egyeztetéseken, más kérdés, hogy a minisztérium akarata érvényesült – gondolta bárki is, hogy nem az fog?
Nehéz megítélni, hogy a tanárok többsége elégedetten fogadja-e az életpályamodell új elemét, vagy a már megszületett döntésről a gyakorlatban bontakozik ki tanár körökben társadalmi vita. A minisztériumban azzal számolnak, hogy első körben a várható 20-25 ezer pályázat elbírálása összesen 100 millió forintba kerül majd. Reméljük, nem kidobott pénz lesz az ablakon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.