Innen nézve már-már komikus a német iparszövetség, a BDI elnöke. Ő bírál, amikor Európa vezető gazdaságában beindult a növekedés, soha ennyi embernek nem volt állása, mint most?! De talán mégis igaza van Ulrich Grillonak, amikor úgy véli, a kedvező adatok eltakarják a gondokat, amelyek 5-10 év múlva súlyos válságot okozhatnak, ha nem lépnek időben. A kormánynak nincsenek „távlati tervei, projektjei a német ipari termelőbázis fejlesztésére” – mondta. Hiányoznak a beruházások ösztönzését és az ország tőkevonzó képességének erősítését célzó lépések – hangsúlyozta. Ezért sürget egy nagyobb időtávot átfogó koncepciót, egy "Agenda 2030-at".
Deine sorgen möcht ich haben – hogy stílusosan egy német mondást idézzünk, ami annyit jelent, hogy szeretném én a te gondjaidat. A magyar gazdaság szereplői azonnal kiegyeznének a német gazdaság bajaival. Nálunk ennél súlyosabbak a gondok. Egy 2030-ig szóló gazdaságfejlesztési program itt is elkelne már. De nem olyan, amit egyik kormány megfogalmaz, a következő meg félretesz. Konszenzus kellene ebben is. Egy távlatos cél, kiszámítható környezet, stabil szabályozók, világos fejlődési irány – a magyar vállalkozásoknak talán csak ennyi kellene, hogy hosszabb távú befektetésekbe kezdjenek. Elég a piaci változásokkal megküzdeniük, nem jó, ha még a gazdaságpolitika is rángatja őket. Négyévente nem lehet új feltételekhez alkalmazkodni. Akkor inkább maradnak a rövid távú megoldások
Pedig nagy szükség lenne már egy kormányokon átívelő, konszenzusra épülő stratégiára. Így gondolhatta a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége is, amikor Gazdaságpolitikai megfontolások, javaslatok a tartós és fenntartható gazdasági növekedés érdekében címmel átfogó elemzést készített. A magyar gazdaságot az 1995 és 2000 közötti progresszív időszakot követően, a 2000-es évek közepe óta tartós növekedési deficit jellemzi. 2013-ban a GDP volumene még mindig nem éri el a 2005. évi szintet, miközben – az Eurostat adatai szerint – Szlovákiában 32, Lengyelországban 35, és az elmúlt években szintén viszonylag lassan növekvő Csehországban is 14 százalékkal meghaladja azt - olvasható az elemzésben. A növekedést – sok egyéb mellett – mélyen gyökerező szerkezeti problémák is gátolják. Az MGYOSZ szerint talán a legfőbb baj, hogy nagyon kevés a hazai tulajdonú, legalább középméretű vállalat a magyar gazdaságban. „Meggyőződésünk, hogy amíg ezeken az arányokon nem sikerül változtatni, addig a gazdaság hosszú távú potenciális növekedése nem éri el az elvárhatót.”
Félreértés ne essék, az MGYOSZ a hazai irányítású cégek számát nem a gazdaság leghatékonyabb szektora, a multinacionális cégek rovására akarja növelni, sőt! Ezek is esélyt adhatnak a magyar kkv-knek: beszállítók lehetnek, korszerű technológiát, piacismeretet szerezhetnek, azaz nő a versenyképességük. A magyar gazdaság növekedési pályája is kiszámíthatóbb, stabilabb lenne, ha egy erős magyar kkv-szektorra alapozódhatna. A magyar székhelyű-tulajdonú cégek nyereségüket is nagyobb eséllyel itthon fektetik be újra, itt költenek, és talán beszállítókat is nagyobb arányban választanak a magyar piacról. Vagyis a tovagyűrűző hatás egyértelműen kedvező.
De hát minden kormány gazdaságpolitikájában kiemelt szerepet kaptak a kkv -mondhatnánk. Ez igaz. Ám ha a gazdaság egészében mégis csökkent a kkv-k hatása, akkor valami mégsem stimmel. Valamiért nem működött a támogatás. Érdemes lenne az okokat alaposabban feltárni. A pénz befektetése hosszabb távú biztonságot kíván. Kiszámíthatóságot. A teljesítmény tiszteletét és elismerését – politikai szimpátiától függetlenül. Az új kormány – ha valóban az ország javát akarja – nem úszhatja meg a mély elemző munkát. Ellenzékkel, szakmai szervezetekkel, munkaadókkal és munkavállalókkal, együttműködve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.